• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 25 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160609
+
-

وزیر ارشاد :

هوای نو را بین‌المللی کنید

باید تلاش کنیم طرح هایی مثل هوای نو را بین‌المللی کنیم، زیرا جامعه اسلامی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ترسیم می‌کنند که ختم به جامعه مهدوی شود، فرایندش باید از همین هیئات و مجالس بگذرد و از همین رو ما باید از این ایده‌ها حمایت ‌کنیم. این‌ فرهنگ مذهبی و سنت با ریشه‌های عمیقی به هویت ملی ما گره خورده و ما معمولا وقتی در مورد شکل‌گیری هویت ملی ایرانی صحبت می‌کنیم، مدل جدیدی است که بعد از اسلام و آشنایی با اهل بیت(ع) و حضور امام رضا(ع) در ایران شکل گرفته که نقش مهمی که این هجرت در فضای یک تمدن اسلامی شیعی در ایران ایجاد کرده، برجسته نشده است.
پیش‌تر که می‌رویم، انقلاب اسلامی دقیقا روی تقویم شیعی آمده است و مسأله برگزاری مراسم‌های مذهبی در فرهنگ ما یک رویداد صرف نیست و یک هویتی را به دنبال دارد و بنده معتقدم کلیدواژه پیروزی انقلاب اسلامی، اربعین است.
 اربعین آقا مصطفی خمینی در سال 56 در تقویم ما ثبت نشده در حالی که مهم‌ترین اربعین همین است که یک دفعه رژیم سلطنتی، جهالتی به خرج داد و منبری‌های اصلی را تبعید کرد و این بستر را خودش باز کرد و آن‌ها مبلغان اصلی انقلاب شدند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به همین شکل موضوع اربعین پیش رفت و درواقع همین هیئات و مساجد جنگ تحمیلی را هدایت کردند و افراد دیگر هم در این قالب نقش‌آفرینی کردند و اگر هنرهای جدید خدمت کردند در این مراکز به یکدیگر پیوند خوردند. انقلاب اسلامی در فضایی رخ داد که مدرنیته داشت جولان می‌داد و نظریه‌های سیاسی این بود که هرچه جلوتر می‌رویم، جوامع باید از پوسته خود خارج شوند و شکل مدرن بگیرند. در این فضا جامعه ایرانی با چرخشی 180 درجه‌ای به جریانی دیگر برمی‌گردد و این کار هیئات مذهبی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید