• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 11 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159731
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/XDy2k
+
-

نقض حکم قاتل شهید رنجبر در دیوان عالی کشور

قضات عالی‌رتبه دیوان عالی کشور پس از بررسی پرونده قتل شهید رنجبر، حکم قصاصِ قاتل را نقض کرده و پرونده را برای بررسی مجدد به دادگاه فرستادند.
به گزارش همشهری، ستوان‌یکم علی‌اکبر رنجبر، جانشین پاسگاه بیدزرد واقع در استان فارس ‌همراه یک سرباز وظیفه شامگاه چهارشنبه 11بهمن سال1400 برای تهیه غذای نیروهای پاسگاه به رستورانی رفته بودند که در آنجا بنابر دلایلی نامشخص راننده یک پراید سفیدرنگ ابتدا با چاقو سرباز وظیفه را مجروح کرد و سپس ستوان رنجبر را به شهادت رساند. آنطور که فیلم دوربین مداربسته نشان می‌داد مأمور پلیس با وجود مسلح بودن اما حاضر به تیراندازی به‌سوی مرد شرور نشد و در نهایت به‌صورت ناجوانمردانه‌ای به شهادت رسید. به‌دنبال این حادثه ضارب دستگیر و به اتهام قتل عمدی در دادگاه کیفری یک استان فارس به قصاص محکوم شد. با اعتراف متهم به حکم پرونده برای بررسی به دیوان عالی کشور فرستاده شد و قضات شعبه نهم دیوان عالی کشور پس از چند هفته بررسی محتویات پرونده، رأی دادگاه را نقض کرده و دستور دادند که پرونده دوباره مورد بررسی قرار گیرد. در حکم شعبه نهم دیوان‌عالی آمده است: نظر به اینکه با توجه به محتویات پرونده پاسخ‌های روشنی توسط متهم در دفاع از خویش مطرح نشده و این امر حکایت از امکان اختلال روانی وی دارد به‌علاوه اینکه در هنگام بررسی مددکاری برای تشکیل پرونده شخصیت، عنوان شده که او نیاز به معاینه روانی از سوی پزشکی قانونی دارد و با توجه به اینکه به‌نظریه پزشکی قانونی اعتراض شده اما به هیأت تخصصی مربوطه ارجاع نشده است و هیچ انگیزه‌ای اعم از سیاسی یا شخصی در پرونده مطرح نشده و اینکه گزارش شده اختلال روانی در خانواده متهم مسبوق به سابقه بوده و بعضی از افراد خانواده او اقدام به‌خودکشی کرده‌اند، اعتراض وکیل محکوم‌علیه در این موارد موجه است و حکم صادره نقض می‌شود. دستور داده شود کمیسیون تخصصی پزشکی قانونی با معاینه متهم و ملاحظه پاسخ‌هایی که در دفاع از خود ارائه داده نسبت به اینکه آیا متهم، جنون حتی از نوع ادواری دارد یا خیر و اینکه آیا فعل وی از روی اراده و اختیار صادر شده است یا خیر اعلام نظر کند.
به دنبال نقض این حکم از سوی دیوانعالی کشور، حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی، رئیس‌کل دادگستری استان فارس ایراد وارده به رأی بدوی را فرایند قضایی معمول و حاکی از استقلال قضات دانست و گفت: مطابق رأی صادره از شعبه نهم دیوان عالی کشور و پس از اظهارنظرکمیسیون تخصصی پزشکی قانونی وقتی رسیدگی به پرونده تعیین شد و این پرونده در وقت مقرر رسیدگی خواهد شد.
وی همچنین از تشکیل کمیسیون تخصصی پزشکی قانونی خبر داد و گفت: بر اساس نظر این کمیسیون متهم هم‌اکنون علائمی از اختلال عمده روانی ندارد و دارای قوه تمیز و اراده است و طبق بررسی شواهد در زمان ارتکاب بزه نیز وی دارای قوه تمیز و اراده بوده است. براساس این گزارش قرار است متهم به‌زودی در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان فارس محاکمه شود.
 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید