• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 31 فروردین 1401
کد مطلب : 158783
+
-

وزیر امورخارجه در گفت‌وگو با مقام طالبان تأکید کرد

نگاه سازنده ایران به افغانستان

پس از تعرض هفته گذشته به نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران در کابل و هرات که با واکنش‌‌های گسترده‌ای در 2کشور مواجه شد، اکنون مقام‌های ارشد ایران و افغانستان در نخستین گفت‌وگو پس از این رویداد، بر توسعه و گسترش روابط و همکاری‌ها در راستای منافع 2کشور و ملت همسایه تأکید کردند. به‌گزارش همشهری، در چنین شرایطی وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با سرپرست وزارت امورخارجه هیأت حاکمه موقت افغانستان، در پاسخ به ابراز تأسف عمیق این مقام افغانستانی از حوادث اخیر و تعرض به نمایندگی‌‌های کشورمان در کابل و هرات، بر نگاه سازنده و مثبت ایران نسبت به افغانستان تأکید کرد.
حسین امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه چند میلیون نفر از برادران و خواهران افغانستانی طی بیش‌از 40سال گذشته مهمان جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند و از امکانات لازم و مناسب بهره‌مند هستند،گفت: بدیهی است درمقابل، از هیأت حاکمه موقت افغانستان انتظار داریم در زمینه حفظ کامل امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران، کنترل مرزها و عدم‌اجازه به عابران غیرمجاز و همچنین عمل به تعهدات دوجانبه‌ خود مطابق قراردادهای لازم‌الاجرای فی‌مابین، ازجمله در حوزه حقابه ایران و آب‌های مرزی همکاری لازم و جدی را داشته باشد.
امیرخان متقی نیز در این گفت‌وگو ضمن ابراز تأسف عمیق از حوادث اخیر و تعرض به نمایندگی‌های کشورمان در کابل و هرات، نسبت به تأمین امنیت کامل اماکن دیپلماتیک، دیپلمات‌ها و کارکنان جمهوری اسلامی ایران در این کشور اطمینان داد.
وی ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی دولت و مردم ایران و ارائه خدمات گسترده به مردم این کشور در شرایط سخت و دشوار، بر اهتمام این کشور برای توسعه و گسترش روابط و همکاری‌ها در راستای منافع 2کشور و ملت همسایه و مسلمان تأکید کرد و اطمینان داد که از هیچ تلاشی برای رفع نگرانی ایران دریغ نخواهد کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید