• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 25 دی 1400
کد مطلب : 150831
+
-

خودنمایی پدیده‌ها

مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور با حضور اکثر ستاره‌های این رشته در گرگان برگزار شد و نتایج جالبی به‌دست آمد

محسن محمودصفری - گرگان

مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور برخلاف سال‌های گذشته با حضور اکثر ستارگان کشتی برگزار شد و نفرات نخست، جواز حضور در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۲ در مغولستان را کسب کردند. در این رقابت‌ها که به میزبانی گرگان برگزار شد ۳۸۸کشتی‌گیر روی تشک رفتند و حاشیه‌هایی همچون ناداوری، سر وزن نرسیدن و شکست‌های دور از انتظار نیز در رقابت 3روزه آزادکاران رقم خورد.

  کیلوهای اضافه، کار دست اطری داد
رضا اطری، ملی‌پوش ایران در بازی‌های المپیک شروعی توفانی در رقابت‌های قهرمانی کشور داشت و تمام حریفانش را یکی پس از دیگری با اختلاف شکست داد تا نشان دهد هنوز مدعی اصلی این وزن به شمار می‌رود. اطری تا فینال با قدرت پیش رفت و قرار بود در روز دوم و در دیدار نهایی در مقابل رضا مومنی حاضر شود اما سر وزن نرسید! بزرگ‌ترین حریف اطری همین کیلوهای زیادی است که برای رسیدن سر وزن کم می‌کند. او این بار در روز دوم مسابقات نتوانست سر وزن برسد و به همین دلیل از جدول مسابقات حذف شد. با حذف این کشتی‌گیر، مومنی نفر اول وزن ۵۷کیلوگرم شد ولی با تصمیم کادر فنی قرار شد بازنده‌های رضا اطری (علی خرمدل از تهران و احمد محمدنژاد جوان از خراسان رضوی) یک مسابقه برگزار کنند و برنده آنها به مصاف مومنی برود تا کشتی‌گیر اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا به این شکل مشخص شود. به این ترتیب احمد محمدنژاد جوان با شکست خرمدل، حریف مومنی شد که مومنی باانگیزه توانست قاطعانه به پیروزی برسد و ملی‌پوش ایران در مسابقات قهرمانی آسیا باشد. رضا اطری در گفت‌وگو با همشهری درباره سر وزن نرسیدنش در روز دوم گفت: «با توجه به اینکه روز اول وزن زیادی کم کردم در روز دوم وزن کم کردن برایم سخت‌تر شد و نتوانستم سر وزن برسم. از این به بعد شانسم را در ۶۱کیلوگرم امتحان می‌کنم و حضورم در ۵۷کیلوگرم به پایان رسید.» رضا اطری در مسابقات آسیایی ۲۰۱۹ که به میزبانی چین برگزار شد توانست به مدال طلای وزن اول برسد.

  دوئل‌های دیدنی
رحمان عموزاد و مرتضی قیاسی در ۶۵ کیلوگرم، یونس امامی و محمدصادق فیروزپور در ۷۴کیلوگرم، محمدحسین محمدیان و علی شعبانی در ۸۶کیلوگرم ازجمله دیدارهایی بود که بسیاری از کشتی‌دوستان منتظر آن بودند. رحمان عموزاد که نخستین حضورش در ۶۵کیلوگرم را تجربه می‌کرد با شکست تمام رقبایش در فینال رقابت‌ها در مقابل مرتضی قیاسی کشتی‌گیر المپیکی ایران قرار گرفت. در این کشتی هیچ امتیاز فنی بین 2 کشتی‌گیر رد و بدل نشد و درنهایت کشتی با نتیجه 2بریک به نفع عموزاد به پایان رسید. فینال ۷۴کیلوگرم، تکرار انتخابی تیم ملی برای مسابقات جهانی بود؛ جایی که فیروزپور و امامی در مقابل یکدیگر قرار گرفتند. امامی در آن مسابقه با نتیجه 5بر4و اختلاف یک امتیاز موفق شد فیروزپور را شکست دهد. این بار فیروزپور بعد از کسب نقره امیدهای جهان در مقابل یونس امامی قرار گرفته بود. اما امامی باز هم در یک کشتی حساب‌شده و کم‌اشتباه موفق شد با نتیجه 7بر2فیروزپور را شکست دهد و ملی‌پوش ایران در قهرمانی آسیا شود.
رقابت محمدیان و شعبانی هم یک فینال زودهنگام وزن ۹۷کیلوگرم بود. 2 مدعی اصلی ۹۷کیلوگرم که بارها در مقابل یکدیگر برد و باخت را تجربه کرده‌ بودند این بار در مرحله یک‌چهارم به مصاف یکدیگر رفتند. محمدیان در پایان 6دقیقه مبارزه موفق شد با نتیجه 5بر4از سد شعبانی بگذرد و صاحب دوبنده تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا شود. در جریان مسابقات قهرمانی کشور، کشتی حسین شهبازی و سینا غلامی در وزن ۹۲کیلوگرم به‌دلیل نحوه قضاوت داوران به جنجال کشیده شد. عسگری محمدیان رئیس هیأت کشتی مازندران که از جایگاه ویژه به کنار تشک آمده بود به‌شدت به نحوه قضاوت داوران در این دیدار اعتراض داشت ولی درنهایت دست شهبازی به‌عنوان برنده در این دیدار بالا رفت. شکست امین طاهری با نتیجه 10بر7در مقابل علی هاشمی هم از دیگر اتفاقات قابل توجه مسابقات بود.

  پدیده‌های قهرمانی کشور
وزن ۶۱کیلوگرم یک پدیده جدید داشت. داریوش حضرتقلی از خراسان شمالی 2سال است که در لیگ کشتی عملکرد قابل‌قبولی داشته ولی هیچ‌گاه به چشم کادر فنی نیامده بود. او در مسابقات قهرمانی کشور موفق شد محمد رمضان‌‌پور را شکست دهد و در ماقبل فینال هم در یک کشتی یکطرفه مجید داستان کشتی‌گیر مورد علاقه کادر فنی را با نتیجه ۱۰ بر صفر از پیش رو بردارد. داستان و رمضانپور کشتی‌گیران مدنظر کادر فنی برای شرکت در دیدار دوستانه آمریکا بودند که برای اخذ ویزا راهی کشور امارات شدند. پژمان درستکار سرمربی تیم ملی کشتی آزاد با اشاره به درخشش کشتی‌گیران جوان در مسابقات قهرمانی کشور گفت: «کشتی‌گیران بسیار جوانی را دیدم که می‌شود به آینده آنها امیدوار بود. با برنامه‌ریزی‌هایی که قرار است برای اردوها و اعزام به تورنمنت‌های مختلف صورت بگیرد، روزهای خوبی در انتظار کشتی کشور است.» محسن مصطفوی دیگر پدیده مسابقات کشتی قهرمانی کشور بود که در وزن ۸۶کیلوگرم در عین ناباوری به مقام قهرمانی رسید. مصطفوی که به تازگی به وزن ۸۶کیلوگرم آمده توانست با عملکرد درخشانش دوبنده تیم‌ملی را در قهرمانی آسیا کسب کند.
بهروز یاری عضو کمیته فنی کشتی آزاد قهرمانی کشور با بیان اینکه با اجرای چرخه انتخابی، حق به حقدار می‌رسد، گفت: «در کشتی روی تشک شما می‌توانید حق خودتان را بگیرید. مبارزه انتخابی توفیق جهانبخت و امامعلی حبیبی در المپیک 1956را مثال می‌زنم. مسابقه‌ای که هر چند می‌خواستند حق کشتی‌گیران شهرستانی را بخورند اما حبیبی - ببر مازندران- توانست حق خودش را از مرحوم جهانبخت قهرمان جهان بگیرد. سال‌های سال بود که کشتی‌گیران از اینکه امکان دیده شدن ندارند، اظهار نارضایتی می‌کردند. این تأثیر مستقیم در جمعیت قهرمانی کشتی داشته اما حالا با اجرای چرخه، این نوید هست که همه می‌توانند دیده شوند و همه این فرصت را دارند. امیدوارم این راه تا سال‌های آینده ادامه داشته باشد.» شکست امیرمحمد یزدانی در مقابل مهدی یگانه‌جعفری و شکست عرفان الهی در مقابل حامد رشیدی هم ازجمله نتایج قابل توجه مسابقات قهرمانی کشور بود.

   کمیل به کادر فنی اضافه می‌شود
کمیل قاسمی دارنده مدال طلا و نقره المپیک لندن و ریو که هم‌اکنون هدایت تیم کشتی آزاد کشور کامبوج را برعهده دارد برای تماشای مسابقات قهرمانی کشور به سالن آزادی شهر گرگان آمده بود. او روز اول مسابقات را در کنار کادر فنی تماشا کرد و در روز دوم ساعت‌ها در گوشه‌ای از سالن با بهروز یاری به گفت‌و‌گو پرداخت. گویا پیشنهاد شده او به‌عنوان مربی در کنار کادر فنی بزرگسالان حضور داشته باشد. باید دید او این پیشنهاد درستکار را می‌پذیرد یا ترجیح می‌دهد مجددا برای ادامه کار مربیگری راهی کشور کامبوج شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید