• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 25 دی 1400
کد مطلب : 150819
+
-

درگفت‌و‌گوی همشهری با مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام شد

تعیین تکلیف خودروهای لوکس متروکه در انتظار تصمیم دولت

تعیین تکلیف خودروهای لوکس متروکه در انتظار تصمیم دولت

 علی ابراهیمی- خبرنگار

با گذشت 4سال از دپوی خودروهای متروکه فاقد ثبت سفارش، در گمرک و بندرها به‌گفته فعالان صنفی تکلیف 14هزار دستگاه از این خودروها مشخص و از گمرک ترخیص شده ولی 2هزار خودرو به‌دلیل مشکلات قانونی و پرونده‌های قضایی، متروکه و به سازمان اموال تملیکی تحویل داده شده است. در چند روز گذشته اخباری مبنی بر تدوین شیوه‌نامه‌ای برای عرضه این خودروها در بورس مطرح شده است. با عبدالمجید اجتهادی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی کشور در مورد سرنوشت فروش این خودروها گفت‌وگو کرده‌ایم.

چه تعداد خودروی متروکه در حراج بزرگ قبلی سازمان اموال تملیکی به فروش رسیده و سرنوشت خودروهای باقیمانده چیست؟
در مزایده الکترونیک سازمان اموال تملیکی تعدادی ازخودروهای ایرانی یا خودروهای خارجی که مجوز فروش داشتند، عرضه شد، اما درحراج بزرگ این سازمان تعدادی از خودروهای دپو شده سنگین به فروش رسید. همچنین موضوع باقیمانده خودروهای متروکه‌ای که در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته، در حال نهایی شدن در دولت است. از آمار فروش خودروهای لوکس متروکه در حراج قبلی اطلاعی ندارم، اما در این حراج برخی خودروهای سنگین یا اوراقی عرضه شده است.
یعنی هنوز خودروهای لوکس متروکه از طریق سازمان اموال تملیکی عرضه نشده است؟
معمولا در عرضه خودروهای متروکه به شیوه حراج محصولاتی عرضه می‌شود که قیمت آن کمتر از 650میلیون تومان باشد، اما در مزایده بزرگ الکترونیک قبلی این سازمان برخی خودروهای متروکه ایرانی عرضه شده است.
آیا این خودروها در مزایده‌های الکترونیکی قبلی سازمان عرضه نشده است؟
سازمان اموال تملیکی اصلا مجوز فروش خودروهای لوکس متروکه در داخل کشور را نداشته است. مشکل این خودروها آن است که سازمان اموال تملیکی مجوز فروش آن را در داخل کشور ندارد و فروش این خودروها به شرط بازصادرات نیز نیازمند برخی اسناد است که چنین اسنادی نیز وجود ندارد؛ با این روند، امکان بازصادرات خودروهای لوکس متروکه نیز وجود ندارد و به همین دلیل هنوز وضعیت خودروهای مذکور روشن نشده است. اکنون دولت در حال تصمیم‌گیری است که با صرف‌نظر کردن از برخی شروط قبلی که برای فروش این خودروها تعیین کرده و تغییر یا حذف آن در اختیار دولت است، این خودروها در مناطق آزاد و از طریق مزایده الکترونیک به مشتریان عرضه شود.
تعداد این خودروها و سهم خودروهای شورولت آمریکایی چقدر است؟
مجموع خودروهای متروکه در اختیار سازمان اموال تملیکی‌ 2هزار خودرو است که از این تعداد 44دستگاه خودرو مربوط به شورولت‌های آمریکایی است که قبلا به شکل غیرقانونی وارد کشور شده است. این خودروها باید امحای فنی(سقف زدن) شوند. در مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت نیز پیشنهاد مطرح در مورد خودروهای شورولت آمریکایی مذکور همین امحای فنی بوده است. به این معنا که سقف خودروهای شورولت آمریکایی زده شده و از قطعات آن در بازار قطعات یدکی استفاده شود. بقیه خودروهای متروکه نیز احتمالا در مناطق آزاد از طریق مزایده الکترونیک و برای استفاده ساکنان اینگونه مناطق عرضه خواهد شد.
برخی خبرها از تدوین شیوه‌نامه عرضه خودروهای لوکس متروکه از طریق بورس حکایت دارد. این احتمال تا چه حد است؟
براساس مباحثی که در جلسه صبح یکشنبه هفته گذشته کمیسیون اقتصادی دولت مطرح شد، تأکید بر آن بود که خودروهای مذکور صرفا از طریق مزایده الکترونیک و در مناطق آزاد عرضه شود. البته دوستان سازمان بورس، خواستار آن هستند که این خودروها از طریق بازار سرمایه عرضه شوند؛ بنابراین روش عرضه این خودروها هنوز در دولت نهایی نشده و سازمان اموال تملیکی در انتظار تعیین تکلیف عرضه خودروهای مذکور در هیأت وزیران است. با این روند 2 احتمال وجود دارد؛ اول اینکه، خودروهای مذکور با تدوین شیوه‌نامه مناسب در بورس کالا یا به شیوه مزایده الکترونیک خاص، این خودروها، در مناطق آزاد به مشتریان عرضه شوند. هنوز هیچ‌کدام از این دو شیوه عرضه خودروهای لوکس متروکه، در دولت نهایی نشده است.
پس با توجه به این توضیح، هنوز شیوه‌نامه عرضه خودروهای متروکه در بورس نهایی نشده است؟
خیر. هنوز این شیوه‌نامه، تدوین یا نهایی نشده است و باید ابتدا براساس مصوبه دولت، تکلیف این خودروها مشخص شود و سپس سازمان اموال تملیکی در مورد زمان و نحوه عرضه این خودروها تصمیم‌گیری کند. اما درصورتی که براساس مصوبه دولت، عرضه این خودروها در بورس مدنظر باشد، سازمان اموال تملیکی این شیوه را تدوین و نهایی خواهد کرد.
به‌نظر شما مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت برای تعیین تکلیف این خودروها تا چه زمانی ابلاغ خواهد شد؟
اطلاعی از زمان نهایی شدن و ابلاغ این مصوبه ندارم و به محض اینکه مصوبه مذکور نهایی و ابلاغ شد، سازمان اموال تملیکی در مورد شیوه عرضه خودروهای لوکس متروکه تصمیم‌گیری خواهد کرد.
با این روند، به‌نظر شما، احتمال عرضه این خودروها در بورس بیشتر است یا از طریق برگزاری مزایده الکترونیک؟
روش عرضه این خودروها مهم نیست؛  درصورتی که محدودیتی برای عرضه این خودروها از طریق بورس کالا وجود نداشته باشد، برای ما نیز تفاوتی نمی‌کند. آنچه برای سازمان اموال تملیکی اهمیت دارد، شفافیت در فروش این خودروهاست. بر این اساس هر مسیری که برای عرضه این خودروها سالم‌تر و فاقد رانت و فساد باشد، در فروش خودروهای متروکه از همان روش استفاده خواهیم کرد.
آیا این خودروها تا یک ماه آینده عرضه خواهد شد؟
به شرط آنکه مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت در مورد تعیین تکلیف این خودروها به سازمان اموال تملیکی ابلاغ شود، امکان عرضه این خودروها تا پیش از پایان امسال و حتی در یک ماه آینده نیز وجود دارد. به محض آنکه مصوبه دولت در این زمینه ابلاغ شود حتی درصورتی که بنابر عرضه این خودروها از طریق بورس باشد نیز طی یکی، دو هفته شیوه‌نامه عرضه این خودروها را در بورس تدوین و نهایی می‌کنیم. در غیراین صورت نیز خودروهای مذکور از طریق برگزاری مزایده الکترونیک در مناطق آزاد به فروش خواهند رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید