• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 25 دی 1400
کد مطلب : 150812
+
-

داروهای جدید در فهرست درمان کرونا

سازمان جهانی بهداشت به شیوه‌نامه درمان بیماری کووید-۱۹ دو داروی جدید را اضافه کرده که باعث امیدواری به بستری کمتر مبتلایان شده است

زهرا خلجی- خبر‌نگار

سازمان جهانی بهداشـــت به‌خاطر شیوع سویه اومیکرون دو داروی دیگر را به دستورالعمل‌های خود برای درمان‌های توصیه‌شده بیماری کووید-19 اضافه کرده است. با شیوع بی‌سابقه سویه عفونی‌تر اومیکرون، موارد ابتلا به‌شدت در سراسر جهان اوج گرفته و خطر افزایش بستری‌ها نیز به تبع افزایش پیدا کرده است. به گزارش الجزیره، داروی باریسیتینیب که برای درمان رماتیسم مفصلی هم استفاده می‌شود به‌شدت برای بیمارانی که دچار کووید-19 بحرانی یا وخیم شده‌اند توصیه شده است. کمیته متخصصان بین‌المللی آژانس سازمان ملل در دستورالعملی که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده در این‌باره نوشتند: این دارو با ترکیب کورتیکواستروئیدها می‌تواند جان بسیاری از بیماران مبتلا به کووید-19 را نجات دهد. طبق مشاهدات، این دارو، احتمال نیاز به دستگاه ونتیلاتور را کاهش و شانس زنده ماندن بیمار را بدون ایجاد عوارض جانبی، افزایش می‌دهد.

درمان آنتی بادی مونوکلونال
این کمیته همچنین پیشنهاد مشروط برای داروی سوتروویماب که یک درمان آزمایشی آنتی بادی مونوکلونال است را ارائه کرده است. این دارو برای بیمارانی که هنوز دچار وخامت حال نشده‌اند اما در معرض خطر بستری شدن قرار دارند، تجویز می‌شود. آنتی بادی‌های منوکلونال ترکیبات ایجاد شده آزمایشگاهی هستند که مکانیسم دفاع طبیعی بدن را تقلید می‌کنند.
درمان‌های جدید به‌دلیل بالا رفتن سرعت شیوع بیماری کووید-19 در حال ظهور هستند. هفته گذشته بیش از 15میلیون ابتلای جدید به کووید-19 به سازمان بهداشت جهانی گزارش شده که مسئول همه این ابتلاها سویه بسیار مسری اومیکرون است. این سویه جدید حالا مدتی است که در اکثر نقاط جهان جایگزین سویه دلتا شده است. سازمان بهداشت جهانی طی بیانیه‌ای گفت: درمان‌های جدید به توصیه‌های قبلی که در آن به استفاده از مسدودکننده‌های گیرنده اینترلوکین ۶ و کورتیکواستروئیدهای سیستمیک برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ شدید یا بحرانی توصیه شده بود، اضافه شده است. همچنین این سازمان مخالف استفاده از پلاسمای دوران نقاهت، ایورمکتین و هیدروکسی کلروکین در بیماران مبتلا به کووید-19بدون توجه به‌شدت بیماری است.

چالش نسخه ژنریک

باریستینیب توسط شرکت دارویی آمریکایی الی لیلی تولید شده است درحالی‌که نسخه ژنریک آن در هند و بنگلادش در دسترس است و ثبت اختراع آن در چندین کشور ازجمله برزیل و اندونزی هم وجود دارد. دکتر مارکو دا فونسکا متخصص بیماری‌های عفونی در این رابطه می‌گوید: تقریبا دو سال بود که کاملا با دست بسته و بدون هیچ کمکی فقط شاهد مرگ آدم‌ها بودیم. امکان پذیرش بیماران در مراقبت‌های ویژه محدود است، بنابراین نجات جان‌های بیشتری از مبتلایان به نوع سخت و بحرانی کووید-19 به دسترسی ما به درمان‌های قابل اجرا بستگی داشت تا بتوانیم با کمک استروئیدها، اکسیژن و مراقبت‌های حمایتی کاری که از دستمان بر می‌آید را اجرا کنیم. حالا اگر درمان‌های جدید فقط به‌دلیل منابع محدود، گرانی قیمت و گواهی ثبت اختراع به‌طور سراسری در دسترس نباشند، غیرانسانی خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید