• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 25 دی 1400
کد مطلب : 150796
+
-

استاد

روستا
استاد

روستای هدف گردشگری «استاد» یکی از روستاهای خراسان شمالی است که در 30کیلومتری جنوب‌غرب شهر فاروج واقع ‌شده است. روستای استاد آب‌وهوای معتدل کوهستانی دارد و از جاذبه‌های آن علاوه بر چشم‌اندازهای طبیعی زیبا می‌توان به آثار کهنی همچون تخت‌حصار، قلعه‌کهنه، مسجد‌جامع، حمام قدیمی و بنای امامزاده اولیاء اشاره کرد. در استاد صنایع‌دستی مختلف ازجمله قالی‌بافی رواج دارد. ورزش محلی کشتی باچوخه، انواع غذاها و نان محلی، مراسم محلی جشن نوروز و سیزده‌بدر، تعزیه‌خوانی و... به این روستا چهره منحصربه‌فردی بخشیده است.
درباره قدمت تاریخی این روستا هم باید گفت برخی از مورخان معتقدند آساک که یکی از پایتخت‌های دوره اشکانیان بود همین استاد کنونی بوده و نام‌های قبلی این روستا نیز آساک و استو بوده.
مسجد جامع روستا که مربوط به دوران تیموری است و همزمان با مسجد گوهرشاد مشهد ساخته شده، برج و بارویی که در بالای روستا قرار دارد و به‌گفته کارشناسان میراث فرهنگی مربوط به معابد قبل اسلام است و نیز آسیاب‌های سنگی و حمام قدیمی روستا همگی حکایت از تاریخ کهن این منطقه دارند.
یکی از مراکز دیدنی این روستا حمام قدیمی است که به‌صورت زیرزمینی با مصالح سنگ و ساروج ساخته شده و طرح کلی آن از یک راهروی ورودی، یک سربینه با پلان 8ضلعی، گرمخانه و مخازن آب تشکیل شده است، سقف حمام پوشش گنبدی دارد و در وسط گنبدها روزنه‌ای برای ورود نور به حمام تعبیه شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید