• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 14 دی 1400
کد مطلب : 150010
+
-

زیارت کم‌هزینه برای زائران مشهد

مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با همشهری درباره کارگروه زیارت توضیح داد

گپ
زیارت کم‌هزینه برای زائران مشهد

 شهره کیانوش‌راد - خبرنگار

 مشهد، قم و شیراز از شهرهای زیارتی کشورمان هر سال میزبان جمعیت بسیاری از زائران ایرانی و خارجی هستند و فراهم‌آوردن امکانات رفاهی همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان امور زیارتی برای زائران بوده است. در میان شهر‌های زیارتی، مشهد با آمار سالانه حدود 30میلیون زائر نیاز به نگاه ویژه مسئولان و اختصاص بودجه‌ای برای رفع مشکلات در زمینه اسکان زائران دارد.
دبیرخانه دائمی این کارگروه نیز بر عهده استانداری خراسان رضوی است تا امکان جذب اعتبار و اتخاذ تصمیم در سطح ملی صورت گیرد.
 تشکیل و فعالیت کارگروه زیارتی در سفر رئیس‌جمهوری به استان خراسان رضوی مطرح شد و رئیس‌جمهوری با تشکیل کارگروه ملی زیارت موافقت کرد. با وجود این، به‌گفته یعقوب‌علی نظری، استاندار خراسان رضوی هنوز تاریخ تشکیل کارگروه مشخص نشده است، اما این امیدواری وجود دارد که با تشکیل کارگروه زمینه لازم برای زیارت مراکز زیارتی به‌ویژه مشهد مقدس برای عموم مردم کشور فراهم شود.

اختصاص بودجه برای رفع مشکلات
تشکیل کارگروه ملی زیارت برای نخستین بار در زمان دولت دهم مطرح شد تا با توجه به حضور میلیونی مردم در شهر مقدس مشهد برای حل مشکلات زیارتی به‌ویژه اسکان و تردد تمهیداتی فراهم شود و بر همین اساس بودجه‌ای نیز برای آن درنظر گرفته شد و اکنون مسئولان استانی در حال رایزنی برای احیای ردیف بودجه زیارت هستند.  نمایندگان مجلس پیشنهادهای خود به کمیسیون‌های مربوط را ارائه می‌دهند تا در اختیار کمیسیون تلفیق قرار بگیرد و روند تخصصی بررسی بودجه انجام ‌شود. اگر ردیف بودجه زیارت در بودجه ۱۴۰۱ احیا شود، مسائل و مشکلات شهر مقدس و زیارتی مشهد با رویکرد ایجاد رفاه و تسهیلات برای زائران محقق خواهد شد.
مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با همشهری ساخت زائرسراها، بهبود و نوسازی بافت‌های فرسوده اطراف حرم رضوی را از مسائل قابل پیگیری در این کارگروه عنوان می‌کند و می‌افزاید: پیشنهاد کارگروه ملی زیارت به این دلیل بود تا بتوانیم مسائل مربوط به زائران و مشکلات اساسی شهر را رفع کنیم و راهی برای تسهیل امور زائران داشته باشیم.
احمد قربانی ادامه می‌دهد: عضویت وزیرراه و شهرسازی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار، تولیت آستان قدس رضوی و ریاست معاون اجرایی رئیس‌جمهوری نیز نشان از اهمیت تشکیل این کارگروه ملی دارد تا بتواند در کلانشهر زیارتی مشهد مقدس اهداف مدنظر را با جدیت بیشتری پیگیری کنیم. وی با بیان اینکه ساخت زائرسراهای ارزان قیمت از موضوعاتی است که به‌صورت جدی پیگیری می‌شود، می‌گوید: علاوه بر این در سطح کلان نیز به موضوعاتی مانند پیگیری برای تسریع روند اجرایی و عملیاتی‌شدن پروژه‌های قطار برقی تهران - مشهد یا مطالعات برای قطار سریع‌السیر نیز توجه می‌شود.
به‌گفته قربانی، ردیفی برای بودجه زیارت پیش‌بینی شده که متأسفانه اعتباراتش در سال‌های گذشته متناسب با اهمیت موضوع نبوده است. او با بیان اینکه پژوهشکده زیارت در دانشگاه فردوسی مشهد نیز از موضوعاتی است که با هدف مطالعه در حوزه زیارت فعالیت می‌کند، می‌افزاید: سالانه جمعیتی بیش از 30میلیون نفر زائر داخلی و حدود 5میلیون نفر زائر خارجی به شهر مقدس مشهد سفر می‌کنند. هر چند این آمار به واسطه شیوع کرونا در این دوسال با تغییراتی همراه بوده است، اما به‌گفته قربانی، یکی از کارهایی که به واسطه شکل‌گیری معاونت زیارت در استانداری وکارگروه ملی زیارت قرار است انجام شود، برآورد جمعیت زوار و برنامه‌ریزی براساس این موضوع است تا بتوانیم مشکلات و موانع پیش‌رو را کاهش دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید