• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 2 دی 1400
کد مطلب : 148921
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Krp0l
+
-

مجوز برای نخستین داروی تزریقی پیشگیری از HIV

داروی جدید تزریقی پیشگیری از ابتلا به HIV از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا FDA تأییدیه دریافت کرده تا امیدها به کاهش این بیماری در جهان بیشتر شود

دانش
مجوز برای نخستین داروی تزریقی پیشگیری از HIV

از زمان پیدایش ویروس کشنده HIV مولد بیماری ایدز، دانشمندان در تلاش برای ساخت داروهای مختلف پیشگیری، درمان و واکسن جلوگیری از ابتلا به این ویروس هستند. در این مسیر داروهایی به شکل قرص برای مصرف روزانه به‌عنوان داروی پیشگیری از ابتلا به‌ویژه برای گروه‌های پرخطر ساخته شد. اما این پایان مسیر تحقیق و توسعه نبود. به تازگی سازمان غذا و داروی آمریکا نخستین داروی طولانی اثر و قابل تزریق برای پیشگیری از ابتلا به ویروس HIV را تأیید کرده است.
به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، این دارو Apretude  نام دارد که یک داروی جدید قابل تزریق است و هر 2 ‌ماه یک‌بار به‌عنوان جایگزین قرص‌های پیشگیری از  HIV مانند  Truvada و Descovy استفاده می‌شود. این دو قرص نیز خطر ابتلا به ویروس HIV را درصورت مصرف روزانه تا 99درصد کم می‌کردند.

سهولت در استفاده
2 کارآزمایی سازمان غذا و دارو برای تحلیل ایمنی و اثربخشی این دارو نشان می‌دهد که داروی Apretude بیش از داروهای خوراکی امکان کاهش ویروس HIV را دارد. برتری Apretude در اثربخشی درمقایسه با قرص‌های روزانه، ظاهرا ناشی از سهولت استفاده از آن است. در مطالعه انجام شده، شرکت‌کنندگان از تزریق 2 ‌ماه یک‌بار دارو، بیش از مصرف روزانه قرص استقبال کرده بودند.
دکتر دبرا بیرنکارنت، مدیر بخش ضدویروس‌های مرکز ارزیابی و تحقیق دارو در سازمان غذا و دارو در بیانیه‌ای اعلام کرد: دارویی که امروز تأیید شد، یک ابزار مهم در تلاش برای پایان دادن به بیماری واگیردار ایدز است. این داروی تزریقی برای مقابله با اپیدمی HIV در بسیاری از کشورهای دنیا با کمک به افراد پرخطر و گروه‌های خاصی که برایشان استفاده از داروهای روزانه یک چالش بزرگ بوده یا گزینه واقعی نبوده، حیاتی خواهد بود.
طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، درحالی‌که طی سال‌های گذشته از داروی‌های پیشگیرانه معروف به PrEP برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری استفاده می‌شد، سال گذشته فقط برای 25درصد از 1/2میلیون نفری که برای آنها PrEP نیاز بود نسخه نوشته شده است.

جایگزین مناسب برای قرص‌ها
دبورا واترهاوس، مدیرعامل ViiV Healthcare درباره این دارو می‌گوید: افرادی که در برابر ابتلا به HIV آسیب‌پذیر هستند، ممکن است گزینه‌هایی فراتر از قرص‌های خوراکی روزانه بخواهند. Apretude در یکی از متنوع‌ترین و جامع‌ترین برنامه‌های آزمایشی پیشگیری از HIV تا به امروز مورد مطالعه قرار گرفت و هزاران نفر از زنان و مردان آمریکایی آسیب‌پذیر در برابر این ویروس در این مطالعه به‌طور داوطلبانه شرکت کردند.
براساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، در ‌ماه ژوئن، دولت فدرال اعلام کرد که تقریبا همه بیمه‌گران باید 2 نوع قرص Truvada و Descovy و همچنین آزمایش‌های آزمایشگاهی و بازدیدهای کلینیک مورد نیاز برای حفظ چنین نسخه‌هایی را پوشش و این کار را بدون اشتراک هزینه انجام دهند.
کنیون فارو، مدیرعامل PrEP4All که یک گروه حمایتی برای افزایش دسترسی به داروهای پیشگیری و درمان HIV است، می‌گوید که سازمان او قطعا از اینکه سازمان غذا و داروی آمریکا گزینه دیگری را برای افرادی که می‌خواهند از PrEP استفاده کنند، تأیید کرده است خوشحال هستند. با این حال، او می‌ترسد تجویز این گزینه احتمالا سال‌ها طول بکشد تا برای اکثر مردم واقعی شود.
او گفت: به‌دلیل شیوع کووید-19، سیستم‌های بهداشت عمومی هم‌اکنون بیش از حد درگیر امور درمانی این بیماری شده‌اند و بسیاری از نیروی کار مورد نیاز برای انجام تزریق این دارو، به‌دلیل فرسودگی شغلی در دوران کرونا، این حوزه را ترک کرده و می‌کنند. از آنجایی که تزریق دارو باید در محیط‌های بالینی اجرا شود، افرادی که در داروخانه کار تزریق انجام می‌دهند نمی‌توانند مسئولیت آن را بر عهده بگیرند. اما از سویی  برای پرستارانی که احتمالا تحمل بار سنگین این کار را دارند می‌تواند یک آموزش و تمرین مناسب باشد.
در این میان، چندین شکل دیگر از داروهای پیشگیرانه با تأثیر بلندمدت در حال گذر در مراحل تحقیقاتی هستند. این داروها فقط 2 بار در سال نیاز به تزریق دارند که در مقایسه با داروی تازه تأیید شده Apretude استفاده راحت‌تری نیز دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید