• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
پنج شنبه 2 دی 1400
کد مطلب : 148898
+
-

امتحان‌های حضوری و اضطراب بیش‌تر

ناگهان مجاز، حضوری شد!

ناگهان مجاز، حضوری شد!

  نفیسه مجیدی‌زاده

تا سال قبل، مشکل دانش‌آموزان پایه‌های نهم و دوازدهم بود، اما یک‌باره به مشکل و نقطه‌ی اعتراض همه‌ی دانش‌آموزان تبدیل شد؛ آموزش مجازی و امتحان‌های حضوری. با توجه به آخرین نقشه‌های رنگ‌بندی کرونا، در کشور نقطه‌ی قرمزی وجود ندارد و براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، امتحان‌های نوبت اول تمامی مقاطع در سال تحصیلی 01-1400، حضوری برگزار می‌شود.البته شناسایی سویه‌ی اومیکرون کرونا نگرانی تازه‌ای برای دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان ایجاد کرده است.
«زهره عبدالعلی»، کارشناس آموزش در گفت‌و‌گو با هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید: «در امتحان‌های میان‌نیم‌سال اول سال گذشته، اغلب مدرسه‌ها سخت‌گیری کردند که حتی در شکل آنلاین، امکان استفاده از جزوه و کتاب نباشد. حالا که قرار است امتحان‌ها حضوری باشد، ممکن است سؤال‌ها را راحت‌تر بگیرند. هرچند ممکن است برای نظرسنجی و اطمینان از نمره‌ی میان‌نیم‌سال دانش‌آموزان، باز هم امتحان‌ها را سخت بگیرند. اما ما توصیه‌ می‌کنیم که بهتر است برای این وضعیت به یک تعادل برسیم.»

اضطراب را کنار بگذارید
دانش‌آموزان و البته دانشجویان معتقدند این‌همه کلاس را مجازی برگزار کردیم، حالا چه‌طور حضوری امتحان بدهیم؟
عبدالعلی می‌گوید: «آموزش مجازی و امتحان حضوری باعث شده اغلب بچه‌ها اضطراب تازه‌ای علاوه بر اضطراب معمول امتحان‌ها بگیرند، درحالی که اضطراب بیش از حد باعث عدم تمرکز برای یادگیری و حتی فراموشی می‌شود.
بهتر است دانش‌آموزان تکنیک‌های رفع‌اضطراب را بدانند و در این شرایط که امکان تغییر شرایط امتحان از حضوری به آنلاین وجود ندارد، به‌جای حرف‌زدن درباره‌ی این موضوع و فکرکردن به آن، تمرکزشان را روی یادگیری و رفع اشکال بگذارند.»


تکنیک‌هایی برای رفع اضطراب
کارشناسان و روان‌شناسان معتقدند آماده‌شدن برای امتحان و نوشتن برنامه‌ی روزانه‌ی درس‌خواندن، از روش‌های مهم و مؤثر رفع اضطراب است. کشیدن نفس‌های عمیق و منظم، جویدن آدامس، تغذیه‌ی مناسب، نخوردن فست‌فود و نوشیدن آب به‌اندازه‌ی کافی نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. دوش آب گرم و خواب کافی را هم نباید فراموش کنید.
بهتر است به نتیجه‌ی امتحان فکر نکنید و سعی کنید بهترینِ خودتان باشید. خودتان را با دیگران مقایسه نکنید و تمام تمرکزتان بر لحظه‌ی حال باشد. به این فکر کنید که حتی اگر آزمون را خراب کنید، باز هم دنیا به آخر نمی‌رسد.

سخت برای تازه‌واردها
یکی از معلم‌ها می‌گفت امکان تقلب در امتحان‌های غیرحضوری بیش‌تر است. شاید یکی از دلایل حضوری‌شدن امتحان‌ها همین باشد.
عبدالعلی می‌گوید: «شاید برخی دانش‌آموزان  به این شیوه امتحان می‌دادند، اما دوسال است که بچه‌ها به سیستم مجازی عادت کرده‌اند و آموزش، مجازی بوده است. حالا یک‌باره حضور در جلسه‌ی امتحان به‌خصوص برای دانش‌آموزانی سخت‌تر است که تازه به یک مدرسه یا مقطع جدید وارد شده‌اند و هیچ آشنایی با محیط فیزیکی و فضای مدرسه ندارند یا هم‌کلاسی‌ها و معلم‌هایشان را درست نمی‌شناسند»

مجازی و حضوری متفاوت‌اند
درحالی که برخی کارشناسان معتقدند آموزش آنلاین و حضوری تفاوتی ندارد و سر کلاس درس هم حواس بسیاری از دانش‌آموزان پرت می‌شود، عبدالعلی معتقد است: «آموزش مجازی در بعضی از درس‌ها با حضوری متفاوت است؛ مثلاً در درسی مثل ریاضی که قرار است در آن مسئله را بفهمی و درک کنی، وقتی دسترسی حضوری به معلم نداری، بسیار سخت‌تر است. خیلی وقت‌ها اصلاً نمی‌شود سؤال کرد یا دانش‌آموز متوجه پاسخ نمی‌شود و نیاز به تکرار دارد و در زمان کوتاه کلاس آنلاین، این فرصت نیست. معلم‌ها هم باید تکنیک‌ها را بدانند و براساس تجربه‌های قبلی، سؤال ذهن بچه‌ها را حدس بزنند و همان را توضیح بدهند. علاوه براین وقتی شما به‌صورت آنلاین آموزش می‌بینید، امکان دسترسی به تلفن‌همراه را دارید و ممکن است در فضایی باشید که اطرافتان اتفاق‌های گوناگونی بیفتد و قطعاً آن تمرکز سر کلاس را ندارید و خود به خود سطح یادگیری افت می‌کند.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید