• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 23 آذر 1400
کد مطلب : 148052
+
-

شجاعت حاج‌قاسم

مستند «ژنرال» به روایت سازنده‌اش

مسابقه شهید آوینی
شجاعت حاج‌قاسم

مهرداد یوسفی - مستند‌ساز 

 مستند «ژنرال» درباره آزادسازی اربیل کردستان عراق توسط «حاج‌قاسم سلیمانی» است. شکل‌گیری این مستند براساس بازتاب‌های مختلفی بود که پس از پخش فیلم کوتاه داستانی «توکل» ایجاد شد. تبعات تولید و پخش گسترده آن فیلم کوتاه چنان بود که حتی روابط دیپلماتیک را تحت‌تأثیر قرار داد و بازخوردهای منفی پیدا کرد و برخی از شخصیت‌های سیاسی داخل کشور و مقامات اقلیم کردستان عراق درباره آن عملیات موضع گرفتند و حتی به اصل واقعه خدشه وارد کردند. من با توجه به اینکه اطلاعاتی از قبل نسبت به ماجراها داشتم و مصاحبه‌های مسعود بارزانی، رئیس وقت اقلیم کردستان عراق را جمع‌آوری کرده بودم، سعی کردم در قالب مستند «ژنرال»، واقعیت آن ماجرا را نشان دهم.

  در شبی که داعش به مرزهای اقلیم کردستان حمله کرده بود، مسعود بارزانی، مستاصل از بابت عدم‌حمایت کشورها ازجمله عربستان و آمریکا، نهایتاً با «سردار‌سلیمانی» تماس می‌گیرد و سردار به او می‌گوید تا صبح صبر کند تا خود را برساند. حاجی با 70نفر از نیروهای متخصص و با تجهیزات به اربیل رفت و آن‌جا را نجات داد.

  ما سال‌های حضور داعش را به شکل جزئی مورد‌رصد رسانه‌ای قرار‌دادیم و تمام شبکه‌های مختلف رسانه‌ای را بررسی کردیم تا به اسناد واقعی درباره آن اتفاق برسیم. پژوهش‌های خیلی سنگینی داشتیم و سعی کردیم با دقت جزئیات عملیات را براساس اسناد واقعی مورد‌سنجش قرار دهیم. ماجرایی که خیلی‌ها زیرش زده بودند ولی ما در تحقیقات گسترده خود به منابع خیلی خوبی رسیدیم که در مستند «ژنرال» دیده می‌شود و مقامات مهم کردستان عراق در این مورد صحبت کرده‌اند. ما گفته‌های شخصیت‌های سیاسی را در مورد آزادسازی اربیل جمع‌آوری کردیم و تصاویر خاصی برای این عملیات در مستند داریم.
 جالب است که بعد از آزادسازی اربیل، نیروهای اقلیم کردستان با توجه به روحیه‌ای که پیدا کرده بودند، تصمیم به آزادی کرکوک می‌گیرند ولی شکست می‌خورند و باز از «حاج‌قاسم» کمک می‌خواهند و حاجی به آنها می‌گوید که مگر نگفتم هر کاری می‌کنید، با من هماهنگ کنید؟! نیروهای اقلیم در مستند «ژنرال» از شجاعت و روحیه‌ای که حاج‌قاسم به آنها داد، می‌گویند.
 
با توجه به اینکه جایزه شهید‌آوینی را در راستای مستندم دیدم، علاقه‌مند شدم که در این جشنواره شرکت کنم. من در سال‌های دانشجویی در تهران، این جشنواره را دنبال کردم و سال گذشته هم به‌طور کامل آثار حاضر در جشنواره را به شکل آنلاین تماشا کردم و سعی کردم یک فیلم هم از دستم در‌نرود. به‌نظرم، جشنواره «سینما حقیقت»، جشنواره حرفه‌ای‌هاست. برای یک مستندساز خیلی مهم است که حتماً فیلمش در بخش‌های مختلف جشنواره حاضر باشد تا فیلم و عوامل کار دیده شوند. جشنواره سینما حقیقت بسیار تأثیرگذار است و با راه‌اندازی سیستم آنلاین، گستره مخاطبان جشنواره هم زیادشده و مردم در دورترین نقاط کشور می‌توانند در خانه بنشینند و جشنواره را دنبال کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید