• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 4 آذر 1400
کد مطلب : 146516
+
-

آغازآذر پراکران

بعد از نمایش فیلم‌های «آتابای» و «شهر گربه‌ها» 8فیلم دیگر در پاییز امسال به نمایش درمی‌آیند

آغازآذر پراکران

فهیمه پناه‌آذر - روزنامه‌نگار

با شروع پاییز فیلم‌هایی که درخواست اکران داده بودند در نوبت نمایش قرار گرفتند، با آغاز جدید اکران فیلم‌ها از هفته اول آبان‌ماه، قرار بود «شیشلیک» محمدحسین مهدویان هم پاییز اکران شود، اما با طولانی‌تر شدن تأخیر نمایش این فیلم به‌نظر می‌رسد، هنوز مجوز اکران فیلم صادر نشده است. ترافیک اکران‌ها به آذر‌ماه رسیده و با شروع نمایش فیلم‌هایی چون «آتابای»، ‌«شهر گربه‌ها» 8فیلم سینمایی در صف اکران قرار گرفتند. یکی از فیلم‌هایی که در نوبت اکران آذر قرار دارد، «جنایت بی‌دقت» شهرام مکری است. این فیلم از تولیدات سال 98است و در هفتاد‌وهفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز موفق به کسب جایزه بهترین فیلمنامه از منتقدان سینمایی شد.

آغاز «شهر گربه‌ها» و نگرانی کارگردان
«شهر گربه‌ها» از دیگر فیلم‌های اکران آذرماه است. نمایش فیلم از روز گذشته شروع شد. سیدجواد هاشمی، این فیلم را که برای گروه سنی کودک و نوجوان ساخته در جشنواره فیلم کودک و نوجوان نمایش داده است. هاشمی امیدوار است این فیلم اکران موفقی داشته باشد و در گفت‌وگویی که با ایسنا داشته گفته با توجه به بدهی زیادی که دارم چاره‌ای جز اکران فیلم «شهر گربه‌ها» نبود و اگر این فیلم نفروشد، احتمالا باید در زندان همه را ملاقات کنم. از هفته دوم آذر هم «گربه سیاه» روی پرده می‌آید. فیلمبرداری این فیلم که تهیه‌کنندگی آن برعهده بهرام رادان است، تنها چند‌ماه قبل از شروع پاندمی کرونا به پایان رسید و نخستین نمایش آن سال گذشته در بخش مسابقه جشنواره ورشو ۲۰۲۰ بود.

«آتابای» نیکی کریمی
از دیگر فیلم‌هایی که در نمایش جشنواره موردتوجه منتقدان سینمایی قرار گرفت، «آتابای» نیکی کریمی است. اکران این فیلم هم از سوم آذر شروع شده و باید شاهد فروش فیلم در گیشه باشیم. این فیلم می‌تواند از بهترین فیلم‌های حاضر اکران باشد. هادی حجازی‌فر که از بازیگران اصلی آن است، فیلمنامه «آتابای» را نوشته است.

کمدی مستانه مهاجر و «بندر بند» منیژه حکمت
دهم آذر هم «جوجه تیغی» که فیلمی کمدی است، اکران می‌شود. مستانه مهاجر کارگردانی فیلم را برعهده دارد. همچنین از هفته دوم آذر هم «بندر بند» منیژه حکمت روی پرده می‌آید. از هفته سوم آذر‌ماه «بی‌ همه‌‌چیز» اکران خود را آغاز می‌کند. محسن قرائی آن را کارگردانی کرده و اقتباسی آزاد از نمایشنامه «ملاقات بانوی سالخورده» فردریش دورنمات است. «اتومبیل» از دیگر فیلم‌هایی است که همزمان با «بی‌همه‌‌چیز» اکران می‌شود. این فیلم به کارگردانی علی میری است.

«تی‌تی» آیدا پناهنده
هفته آخر آذر‌ماه هم «تی‌تی» آیدا پناهنده نمایش خود را شروع می‌کند. این فیلم هم در اکران خود در جشنواره 39 توانست نظر منتقدان را جلب کند. «صحنه‌زنی» هم در کنار «تی‌تی» اکران خود را آغاز می‌کند. «صحنه‌زنی» به کارگردانی و نویسندگی علیرضا صمدی محصول سال ۱۳۹۹ است. این فیلم که برنده بهترین کارگردانی در بخش جلوه‌گاه شرق در سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شد، دومین فیلم بلند سینمایی صمدی بعد از «بی‌نامی» است.

بلاتکلیفی «شیشلیک» 
«درخت گردو» مهدویان روی پرده است، اما این کارگردان از زمان اکران فیلم «شیشلیک» خود بی‌خبر است. شنیده‌ها حاکی از آن است که فعلا مجوز اکران فیلم به تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری صادر نشده و باید دید «شیشلیک» اکران می‌شود یا در فهرست فیلم‌هایی که اجازه اکران ندارند، قرار می‌گیرد. این فیلم نخستین کمدی مهدویان با نگاهی انتقادی به مسائل اجتماعی است که رضا عطاران، پژمان جمشیدی، جمشید هاشم‌پور، ژاله صامتی، وحید رهبانی، مه‌لقا باقری و عباس جمشیدی در آن بازی کرده‌اند. «شیشلیک» به‌گفته کارگردانش در جشنواره دچار ممیزی‌های فراوان شد.

جشنواره تئاتر و فیلم در دهه فجر 

جشنواره تئاتر و فیلم فجر امسال، همزمان برگزار می‌شوند. دوشنبه اول آذرماه، حسین مسافر آستانه، دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر، خبر از برپایی این جشنواره در تاریخ دهم تا بیستم بهمن‌ماه داد؛ تاریخی که جشنواره فیلم فجر هم در آن برگزار خواهد شد.
به‌گزارش همشهری، این نخستین‌باری نیست که با تغییر تقویم جشنواره تئاتر فجر، این 2 جشنواره همزمان با یکدیگر برگزار می‌شوند. این همزمانی‌ها در دوره‌های گذشته به‌دلیل برخورد زمان برگزاری جشنواره‌ با مناسبت‌های غالباً مذهبی ازجمله ایام سوگواری بوده است؛ درحالی‌که در دوره اخیر، هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. بیشتر اهالی حوزه تئاتر، نبود اساسنامه و برنامه‌‌ریزی بلندمدت برای این رویداد مهم فرهنگی در کشور را آن هم پس از برگزاری 39دوره از آن، دلیل اصلی این تداخل‌ها و ناهماهنگی‌ها می‌دانند و بیان می‌‌کنند.  در 2دهه گذشته که جشنواره تئاترفجر در10روز اول بهمن‌ماه و پس از آن جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شد و تکلیف همه ازجمله فعالان این 2حوزه، مخاطبان، رسانه‌ها و سایر عوامل مرتبط با این 2 رویداد مهم سال مشخص بود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :