• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 4 آذر 1400
کد مطلب : 146514
+
-

برگ‌های پاییزی میدان مشق

فرشته زمانی‌؛ دبیر رویداد پاییز برگ

ایده رویداد «پاییز برگ‌» از جایی به‌وجود آمد که فضای پاییزی را در میدان مشق می‌دیدم اما به‌دلیل قرار داشتن‌ برخی ساختمان‌های دولتی امکان تردد دائم شهروندان در این محدوده وجود نداشت. حتی دانشجویان هنر هم که در این موقع شروع به عکس‌گرفتن می‌کردند، نمی‌توانستند به‌کار خود ادامه دهند و به آنها تذکر می‌دادند که عکس نگیرند. از طرف دیگر می‌بینیم که در شهر‌هایی مانند تهران نمی‌شود زیبایی‌های فصل‌های زمستان و پاییز را درک کرد. مثلا برگ‌های پاییزی به محض اینکه روی زمین می‌افتند، جمع‌آوری می‌شود. انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه هنر برای این کار پیشقدم شد و با همکاری شهرداری منطقه‌12 برگ‌‌ها را در بخشی از میدان مشق جمع کردیم و در‌های آن هم به روی مردم باز شد.
در سال‌های 96، 97 و 98 در میدان مشق و در فاصله میان دانشگاه هنر و سردرباغ ملی این کار ادامه پیدا کرد. هنرمندانی که دعوت کردیم هم در طول‌روز‌های جشنواره حضور داشتند و آثاری مثل چیدمان، ساخت مجسمه و آثار تعاملی را انجام دادند. در سال سوم سازمان زیباسازی حامی این طرح بود و نزدیک 20هنرمند هم حضور داشتند. شهروندان هم از اجرای این رویداد با‌خبر شده بودند و استقبال خیلی خوب بود. حتی بعضی از مسئولان وزارت خارجه که در ساختمان مجاور بودند هم به محل پاییز برگ آمدند.
برگ‌های خشک اگر زیر پا نروند برای مدت قابل‌توجهی و شاید تا یک هفته به همان شکل باقی می‌مانند اما موقعی که لگد می‌شوند، ممکن است زودتر پوسیده شوند و اگر باران هم بیاید این روند را سریع‌تر می‌کند. در 2سال اول طرح شهرداری برگ‌ها را جمع می‌کرد. در سال سوم ما هم در این بخش شرکت کردیم و بعد از پایان رویداد، برگ‌ها را به پارک شهر بردیم و در جایی انباشته کردیم تا تبدیل به کود گیاهی شود. متأسفانه کرونا باعث شد که در سال‌های بعد این طرح ادامه پیدا نکند ولی حالا باز هم گذر‌های پاییزی در نقاط مختلف شهر ایجاد شده  که جای خوشحالی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید