• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 4 آذر 1400
کد مطلب : 146492
+
-

معجزه بارندگی‌ها تمام شد

با فروکش کردن بارش‌های غافلگیرکننده پاییزی، تعداد استان‌هایی که نسبت به سال قبل شاهد کاهش بارندگی هستند، از 10 به 16 رسید

آب
معجزه بارندگی‌ها تمام شد

رشد محسوس بارندگی در هفته‌های گذشته باعث شد میانگین بارش‌های جوی ثبت‌شده در 2‌ماه نخست پاییز تا 100درصد بیش از مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کند و لااقل در آمارها شرایط آبی مساعد شد؛ اما حالا، با افول بارندگی، بهبود معجزه‌آسای شرایط آبی در آمارها نیز در حال محوشدن است. به گزارش همشهری، براساس آمارهای وزارت نیرو، میزان بارندگی‌های کشور که تا دوهفته پیش نزدیک به دوبرابر مدت مشابه سال قبل بود، با فروکش‌کردن بارش‌های غافلگیرکننده در حال تعدیل است و فعلاً میزان اختلاف آن با سال قبل به 5درصد رسیده است.

روایت آمارها از بارندگی
آمارهای وزارت نیرو حاکی است در 2‌ماه نخست سال آبی 1401-1400 میانگین ارتفاع ریزش‌های جوی کشور به 24میلی‌متر رسیده که این میزان در مقایسه با 22.8میلی‌متر بارش در سال قبل، 5درصد افزایش نشان می‌دهد؛ اما همچنان میزان بارش‌ها در مقایسه با میانگین 53ساله (27.4میلی‌متر) 12درصد کاهش دارد. در اواسط آبان، اختلاف بارش‌های امسال و سال قبل معادل 100درصد بود. حتی در 22آبان نیز که میانگین بارش‌ها 21.8میلی‌متر ثبت شده بود، میزان بارش نسبت به ‌مدت مشابه سال قبل 86درصد افزایش نشان می‌دهد و در مقایسه با میانگین بلندمدت فقط یک‌درصد کاهش داشت. بارش‌های غافلگیر‌کننده پاییزی و توفان حاره‌ای شاهین در مهرماه، از اصلی‌ترین عوامل این بهبود آماری بودند و حالا با عادی‌شدن شرایط بارش، بار دیگر چهره واقعی خشکسالی و کم‌بارانی در حال پررنگ‌تر شدن است.

وضعیت بارش‌ها به تفکیک استان
گزارش وزارت نیرو از وضعیت بارش در کشور نشان می‌دهد بعد از ورود سامانه‌های بارشی و تداوم بارندگی‌ها در هفته گذشته، استان‌های گیلان با 392.2میلی‌متر، مازندران با 204میلی‌متر و گلستان با 100.6میلی‌متر بارندگی به‌ترتیب پربارش‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند؛ اما استان‌های مرکزی و جنوبی کشور وضعیت نامناسب بارشی را نسبت به ‌مدت مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند. در این میان استان خراسان جنوبی با 2.77میلی‌متر، سمنان با 3.3میلی‌متر و هرمزگان نیز با 3.9میلی‌متر بارندگی به‌ترتیب 3استان کم‌بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری تا آخر آبان‌ماه بوده‌اند. همچنین میزان بارندگی در دو استان خوزستان و ایلام نسبت به متوسط بلندمدت (۵3ساله) به‌ترتیب 81 و 82درصد کاهش بارش را تجربه می‌کنند. نکته دیگر اینکه در گزارش قبلی میزان بارش‌ها در 22آبان، به‌جز 10استان کم‌بارش، مابقی استان‌ها، حداقل در مقایسه با سال آبی قبل بارندگی‌های مساعدتری را تجربه کرده بودند؛ درحالی‌که در پایان آبان، یعنی 8روز بعد، از 31استان کشور، 16استان دارای کاهش بارش نسبت به سال گذشته هستند.

وضعیت مبهم سدها
آخرین آمارهایی که شرکت مدیریت منابع آب کشور درباره وضعیت آبی سدها منتشر کرده، مربوط به 14آبان است که از کاهش ۲۷درصدی ذخایر سدها نسبت به سال گذشته و رسیدن به میزان پرشدگی مخازن سدها به 35درصد حکایت داشت. پس‌از این تاریخ، عملاً شرکت مدیریت منابع آب ایران و دیگر مجموعه وزارت نیرو نه‌تنها آماری در مورد وضعیت سدها منتشر نکردند، بلکه انتشار برخط اطلاعات مربوط به بارش‌های 6حوضه آبریز اصلی کشور از طریق سایت دفتر مطالعات پایه منابع آب وابسته به شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز از 24آبان متوقف شد و دسترسی کاربران به این آمار همچنان مسدود است. این سانسور آماری به حدی یکباره و پرقدرت انجام شد که برخی در فضای مجازی شایعه حمله سایبری به سامانه‌های وزارت نیرو را مطرح کردند. دیروز نیز خبرگزاری صداوسیما به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «در دو هفته گذشته سامانه‌های مربوط به جمع‌آوری و ارزیابی میزان ذخایر سدهای ایران به‌طور کامل قطع شده است. اگرچه مسئولین بخش انفورماتیک شرکت مدیریت منابع آب خبر حمله سایبری را تأیید نمی‌کنند، اما شرایط به‌وجودآمده نشان‌دهنده قوت گرفتن حمله سایبری است.» در این خبر آمده بود: «امروز حتی دسترسی کارکنان شرکت نیز به فضای مجازی ازجمله نرم‌افزار واتساپ که تا پیش از این کارکنان شرکت برای انتقال اطلاعات از آن استفاده می‌کردند نیز از بین رفته است.» ساعتی بعد از این خبر، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو اعلام کرد که هرگونه خبری مبنی به حمله سایبری به سدها تکذیب می‌شود. سیداعتضاد مقیمی درباره خبر حمله سایبری به اطلاعات سدهای کشور به ایلنا گفت: نه حمله‌ای شده و نه مشکلی داریم. به‌دلیل برخی مسائل، دسترسی‌های خارج از شبکه به اطلاعات را محدود کرده‌ایم. او با تأکید بر اینکه به‌طور کلی هرگونه خبری مبنی بر حمله سایبری به سدها تکذیب می‌شود، اظهار کرد: خودمان کاملاً به اطلاعات دسترسی داریم، مشکلی از این بابت نیست و همه‌‌چیز کاملا تحت کنترل است.

این خبر را به اشتراک بگذارید