• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 4 آذر 1400
کد مطلب : 146491
+
-

کرونا؛ هراس در غرب، آرامش در هند

همزمان با اوج‌گیری همه‌گیری کرونا در اروپا و پیش‌بینی مرگبار سازمان بهداشت جهانی از وضعیت در این قاره، هند کاهش خیره‌کننده آمار ابتلا را تجربه می‌کند

کرونا؛ هراس در غرب، آرامش در هند

اروپا، امروز شرایطی را تجربه می‌کند که در هند، خاطره‌ای رعب‌آور است؛ سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده صدها هزار نفر در ماه‌های پیش رو جانشان را به‌خاطر کووید-19 از دست خواهند داد. هند اما، از روزهای سخت کرونا دور شده و حالا می‌تواند بگوید که توانسته به فرمول زندگی آرام با کرونا دست پیدا کند.
به گزارش الجزیره، سه‌شنبه هند 7هزار و579 مورد جدید ابتلا ثبت کرد که پایین‌ترین میزان ثبت شده روزانه در 543 روز قبل از آن بوده است. این آمار در شرایطی ثبت شده که در هفته‌های اخیر، جشن‌های سراسری در این کشور برگزار شده و طبیعتا می‌شد انتظار داشت آمار به‌شدت بالا برود.
روزهای خوش در حالی به هند برگشته‌اند که شرایط در اروپا، به‌گفته دکتر هانس کلوگه، مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی «بسیار جدی» است و ممکن است صدها هزار نفر تا‌ ماه مارس (انتهای زمستان و ابتدای بهار) جان خود را به‌خاطر کووید-19 از دست بدهند. همین حالا چند کشور اروپایی قرنطینه‌های منطقه‌ای و سراسری را دوباره اعمال کرده‌اند و انتظار می‌رود، زمستان سیاهی پیش روی اروپایی‌ها باشد.
به‌ گزارش گاردین، به‌گفته سازمان بهداشت جهانی، کرونا دوباره به عامل شماره یک مرگ‌ومیر اروپا تبدیل شده و روزانه، 4هزار و200 نفر جان خود را به همین‌خاطر از دست می‌دهند. این میزان، دوبرابر تعداد قربانیان کرونا در ابتدای پاییز است. در مجموع حدود یک‌میلیون‌ و500 هزار نفر از زمان شروع همه‌گیری کرونا جان خود را به‌خاطر کووید-19 در اروپا از دست داده‌اند و انتظار می‌رود، این میزان، اگر وضعیت فعلی تداوم پیدا کند، تا 4 ماه دیگر از 2میلیون و 200هزار نفر هم عبور کند.
سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که بیمارستان‌ها در 45 کشور از 53 کشور قاره، تنش شدید یا بالا را تجربه خواهند کرد و وضعیت بخش‌های آی‌سی‌یو هم در 49کشور همینطور خواهد بود.
وضعیت فعلی اروپا، تا اندازه‌ای روزهای رعب‌آور اوج همه‌گیری کرونا را در هند به یاد می‌‌آورد که حتی جنازه‌ها هم برای دفن و سوزانده شدن باید در صف‌های طویل منتظر می‌ماندند.
اما آن روزها گذشته است و حالا هند، به لطف آنتی‌بادی در بدن اکثریت جامعه آن، تا حد بالایی در برابر کرونا ایمن شده است. دکتر ‌ام دی گوبه، مدیر سابق انستیتو ملی ویروس‌شناسی هند با اشاره به اینکه بیشتر مردم به صورت طبیعی صاحب آنتی‌بادی شده‌اند گفته است: «حتی بعد از (فستیوال هندوی) دیوالی، شاهد اوج‌گیری میزان ابتلا نیستیم. فکر کنم ما حالا بسیار امن‌تر از گذشته هستیم.»
براساس تحقیقات دولتی، حدود 70درصد مردم هند تا‌ ماه جولای (اوایل تابستان) به‌صورت طبیعی به ویروس آلوده شده‌اند. موج دوم کرونا در هند که اوج آن آوریل و می‌ (بهار) بود، وضعیتی آخرالزمانی در این کشور پدید آورده بود و در اوج کرونا، روزانه 400هزار مورد جدید ثبت می‌شد.
پیش از این انتظار می‌رفت هند در ماه‌های اکتبر و نوامبر (ماه جاری) شاهد موج سوم باشد. با این حال پیش‌بینی‌ها، محقق نشده‌اند. کارشناسان معتقدند که هند شاهد سناریویی است که بیماری در آن، وارد «فاز اندمیک (وجود دائمی بیماری یا عامل بیماری‌زا در یک منطقه جغرافیایی یا گروه جمعیتی، مثل سرماخوردگی که همیشه در منطقه‌ای جغرافیایی وجود دارد و دائم برخی مردم به آن مبتلا هستند)» شده است. البته کارشناسان دیگری معتقدند فعلا زود است که از تغییر فاز همه‌گیری به اندمیک در هند صحبت شود.
در اروپا اما تکلیف مشخص است و هیچ‌کس تردید ندارد که همه‌گیری، در حال اوج گرفتن است. تا حالا، اتریش به‌عنوان نخستین کشور اروپایی، قرنطینه سراسری اعلام کرده و انتظار می‌رود دیگر کشورها هم قرنطینه‌های منطقه‌ای را گسترش دهند. یک مشکل بزرگ در اروپا، مقاومت گروه‌های مخالف واکسن با اقدامات اخیر دولت‌هاست. دولت‌ها در نخستین گام‌ها، محدودیت‌ها را علیه افرادی که واکسن نزده‌اند بیشتر کرده‌اند. این اقدام چنان درنظر این افراد نادرست بوده که در کشورهایی مثل اتریش، آلمان و به‌خصوص هلند اعتراض‌های خیابانی شکل گرفته است. در روتردام هلند، اعتراض به آشوب کشیده شده و پلیس مجبور شده تیراندازی کند.
سازمان بهداشت جهانی گفته است که دلیل افزایش تعداد مبتلایان در اروپا، جولان گونه بسیار مسری دلتا در این قاره است. علاوه بر آن، دولت‌ها به یکباره محدودیت‌ها و اقدامات پیشگیرانه مانند اجبار به پوشیدن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را از تابستان کنار گذاشتند تا کار به اینجا کشیده شود.
دکتر کلوگه درباره شرایط در اروپا گفته است که دولت‌ها مجبورند رویکرد «فراتر از واکسن» داشته باشند؛ «این یعنی باید دوز استاندارد واکسن و همچنین دوز تقویتی دریافت شود، اما علاوه بر آن، اقدامات پیشگیرانه هم به بخشی از زندگی نرمال ما تبدیل شود.»
کلوگه گفته است که در ترکیب با واکسن، زدن ماسک، شستن دست‌ها، تهویه فضاهای داخلی، حفظ فاصله فیزیکی و عطسه کردن در داخل آرنج، روش‌هایی ساده و مؤثر برای کنترل ویروس هستند.
سازمان بهداشت جهانی گفته است که یک‌میلیارد دوز واکسن در اروپا توزیع شده، اما فاصله معناداری بین نرخ واکسیناسیون در کشورهای شرق و غرب وجود دارد و درحالی‌که در برخی کشورها 80درصد جامعه واکسن زده‌اند، اما نرخ واکسیناسیون در برخی کشورها فقط 10درصد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید