• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 4 آذر 1400
کد مطلب : 146490
+
-

در دیدار شهردار پایتخت و مدیرعامل شرکت توانیر مطرح شد

۵۲۰ هکتار زمین تهران محصور در زیر دکل‌های برق

شهردار تهران در دیدار با مدیرعامل شرکت توانیر گفت: در بحث خطرات زلزله به سمت و سویی می‌رویم تا بتوانیم گاز را از تهران حذف کنیم و شهر بر مدار برق اداره شود.
به گزارش پایگاه خبری شهر، علیرضا زاکانی در نشستی با محمدحسن متولی‌زاده، گفت: بنده در دو نوبت با وزیر نیرو جلسه داشتم‌ و درخصوص نقص روشنایی شهر و ایجاد مطلوبیت در استفاده از روشنایی و کاهش مصرف آن صحبت کردیم. در ایده‌های مطرح شده راندمان تبدل گاز به برق برای شهر از بعد محیط‌زیستی و آلایندگی، مصرف و ایمنی مؤثر و مفید خواهد بود. بر همین اساس باید در لکه‌گذاری‌هایی که برای نوسازی بافت شهری انجام می‎دهیم، این ایده را پیاده و امکانی فراهم کنیم که این شبکه در آنجا ارائه خدمت کند، البته این مسئله در بلندمدت و بیش از ۴ سال تعریف می‌شود.
زاکانی ادامه داد: ما می‌توانیم برای تعویض روشنایی در پارک‌ها و ساختمان‌های شهرداری پیشقدم شویم. همچنین تعویض ۳۷۰ هزار شعله چراغی که در شهر وجود دارد باید طی 2تا 3سال در کارهای میان‌مدت فشرده شود و حتی با سرعت بیشتری این کار را انجام و 3 سال را به نصف کاهش داد. شهردار تهران با اشاره به صرفه‌جویی در هزار پله برقی، عنوان کرد: ۵۲۰ هکتار زمین‌هایی داریم که زیر دکل‌های فشار قوی قرار دارد و این مسئله نیز باید تعیین تکلیف شود تا ایمنی بالا رود و مشکل حریم برای ساکنان حل شود. زاکانی ادامه داد: بحث دیگر در زمینه هوشمندسازی و ایجاد زمینه بهره‌مندی از امکانات سوخت‌های غیرفسیلی است. در این زمینه نخستین قرارداد را برای خرید ۵۰ اتوبوس برقی برای استفاده‌ در خیابان جمهوری بستیم. همچنین باید درخصوص وضعیت اتوبوس در تهران بعد از جبران مافات فعلی و نوسازی و بازسازی اتوبوس‌ها به سمت اتوبوس‌های برقی و خودروهای هیبریدی در شهر برویم.
او اضافه کرد: در بحث موتورهای برقی مذاکراتی با شرکت‌های سازنده انجام دادیم و پیشنهاد دادیم که اگر این موتورها مجهز به یک اتاقک باشند می‌توانند جنبه ایمنی بالاتری داشته و سرنشین هم اضافه کنند و هم اینکه آلودگی هوا از طرف موتور سیکلت‌ها برطرف شود. ۳ تا ۴ میلیون موتورسیکلت در شهر وجود دارد که کارگروهی تشکیل دادیم تا هم هویت موتور با صاحبش مشخص شود و هم با سیستم کنترل عبور، تبدیل موتورهای کاربراتوری به برقی را دنبال کنیم.
مدیرعامل شرکت توانیر نیز در این دیدار گفت: ۴۰ درصد از کل برق کشور در سیستم سرمایشی استفاده می‌شود و باید اقداماتی در جهت صرفه‌جویی در این بخش انجام دهیم. همچنین یکی دیگر از بحث‌ها درباره روشنایی است که اقدامات ما در این حوزه باعث می‌شود هم شهر زیبا شود و هم مصرف انرژی کاهش پیدا کند و اگر شهرداری تهران وارد این عرصه شود الگوی سایر شهرها خواهد شد.
محمدحسن متولی‌زاده افزود: بحث شبکه‌های فرسوده در هسته مرکزی شهر تهران بسیار مهم‌ است و در بخش زمین و امکانات در این موضوع فرصت‌های خوبی داریم که باید همکاری فی‌مابین انجام شود. همچنین یکی از مهم‌ترین موارد آلاینده مربوط به مجموعه‌های متحرک ازجمله موتورسیکلت است که باید شرایط استفاده از موتورهای برقی را فراهم کنیم و این فرصت مناسبی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید