• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 4 آذر 1400
کد مطلب : 146488
+
-

وزیر کشور و جمعی از مدیران شهری تهران و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از چند پروژه مدیریت بحران پایتخت بازدید کردند

پایگاه‌های مدیریت بحران تهران 2‌برابر شوند

مدیریت بحران
پایگاه‌های مدیریت بحران تهران 2‌برابر شوند

«تعداد پایگاه‌های مدیریت بحران پایتخت باید ‌1.5 تا 2برابر شود تا تهران بتواند در سناریوهای مختلف آمادگی مواجهه با بحران را داشته باشد»؛ این جمله‌ای بود که وزیر کشور هنگام بازدید میدانی از مخزن آبرسانی اضطراری و شیر قطع اتوماتیک در شرایط بحران تهران اعلام کرد. به‌گفته احمد وحیدی، باید کمبودها در شرایط مختلف پیش‌بینی و با رویکرد محله‌محور، تجهیزات آماده شود؛ «حل مشکل باید در داخل محله انجام شود. موضوع تاب‌آوری نیز مهم است که باید تجهیزات بیشتری را پیش‌بینی کنیم.»
به گزارش همشهری، دیروز بعد‌از‌ظهر وزیر کشور به همراهی اسماعیل نجار‌، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و تعدادی دیگر از مدیران شهری پایتخت از چند پروژه‌ زیرساختی مربوط به مدیریت بحران بازدید کردند. پس از آن نیز به ساختمان مرکزی مدیریت بحران‌ شهر رفتند تا نخستین جلسه ستاد مدیریت بحران در دولت سیزدهم با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران و مهدی چمران، رئیس‌شورای شهر تهران برگزار شود. در این جلسه وضعیت تهران از نظر مخاطرات بررسی و تصمیماتی برای برنامه‌ریزی‌های آینده گرفته شد.
بازدید میدانی دیروز از مخزن آبرسانی اضطراری و شیر قطع اتوماتیک در شرایط بحران بوستان دانشجو آغاز شد. در ادامه این بازدید، وزیر کشور و همراهان به پایگاه ویژه مدیریت بحران منطقه۶ مستقر در بوستان لاله رفتند. در این محل قرار شد در هر ناحیه تهران یک پایگاه مدیریت بحران ایجاد شود. همچنین درباره وظایف خانه دوام و چگونگی عملکردشان هنگام زلزله توضیحاتی از سوی مدیران خانه دوام ارائه شد؛ خانه‌هایی که در آنها داوطلبان از نظر موضوعات آتش‌نشانی و بحران آموزش می‌بینند. احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه این بازدید گفت: «یکی از موضوعات در تهران بحث آمادگی‌های لازم برای شرایط اضطراری است که باید رصد شود. به‌ویژه با توجه به شرایطی که تهران دارد و روی گسل واقع شده است. برهمین اساس تصمیم گرفتیم که از بخشی از این آمادگی‌ها بازدید و برنامه‌هایی را که برای توسعه لازم است، ارزیابی کنیم.
وحیدی ادامه داد: «در رابطه با سازماندهی مردم در زمان بحران و بحث داوطلبان خانه‌های دوام و پیش‌بینی تجهیزات و ستاد فرماندهی بازدید انجام شد. باید بیشتر در این زمینه رصد کنیم که آمادگی کامل درصورت بروز حادثه وجود داشته باشد. در بحث پایگاه‌های مدیریت بحران نزدیک ۱۰۰‌پایگاه در تهران وجود دارد که باید ۱.۵ تا ۲‌برابر شود و با توجه به سناریوهای مختلف باید آمادگی‌ها را 2 تا 3برابر افزایش دهیم.»
وحیدی در ادامه از ایستگاه تقلیل فشار گاز در مجاورت پارک لاله بلوار کشاورز غربی بازدید کرد که با توضیحات کاوه نامدار زنگنه، معاون فنی شرکت ملی گاز درباره مقاوم‌سازی‌ تاسیسات گازرسانی در مقابل زلزله و سیستم قطع اضطراری گاز در شرایط زلزله همراه بود.
سیدعلی لدنی‌نژاد، رئیس مرکز مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و HSE  آبفای استان تهران نیز در این بازدید توضیح داد: «این شیرها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ساخته شدند درحالی‌که پیش از این از نمونه‌های ژاپنی با قیمت یک میلیارد و ۶۰۰‌میلیون تومان استفاده می‌‌شد اما قیمت شیرهای ایرانی حدود یک‌ششم شیرهای خارجی است. از ویژگی‌های این شیرها این است که با کمترین انرژی باز و بسته می‌شوند و در زمان زلزله افت فشار را تشخیص می‌دهند و قطع می‌شوند بنابراین آب ذخیره می‌شود و آب آلوده داخل مخزن نمی‌شود.‌
علی نصیری، سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران‌ هم درباره شیرها و مخازن اضطراری آب، گفت: «دلیل نصب چنین مخازن و شیرهایی این است که برای 3روز اول پس از رخداد زلزله مهیب تا زمان رسیدن تیم‌های امدادی حداقل میزان آبی برای هر شهروند تامین شود؛ بنابراین به‌ازای هر نفر برای زنده‌ماندن و شرب تا حدود 3لیتر آب درنظر گرفته شده است. به این ترتیب، برای ۱۱.۵‌میلیون نفر ۳۷۴‌مخزن ۱۰۰ مترمکعب فولادی یعنی در هر محله یک مخزن درنظر گرفته شده است. آب در این مخازن ایستایی ندارد و آب در چرخش و وصل به شبکه است. این شیرها قطع‌کن دارند و بر اثر لرزش‌های مکانیکی قطع می‌شود. با این اقدامات اگر زلزله‌ای رخ دهد مردم تهران تشنه نمی‌‌مانند. تا الان ۲۹‌مورد از این شیرها نصب شد و برای ۷۲ شیر جدید مناقصه‌ها انجام شد و تا ۶‌ماه آینده آماده می‌شود. ۱۰۸‌شیر نیز سال آینده و مابقی در سال ۱۴۰۲ نصب می‌شود.»
اینطور که نصیری اعلام کرد در گذشته شورای شهر مصوب کرده ۱۰۰۰ تومان از قبض آب شهروندان برای تامین مالی این موضوع برداشته شود.  

 

این خبر را به اشتراک بگذارید