• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 4 آذر 1400
کد مطلب : 146473
+
-

هیچ‌کس حریف پروفسور نیست

روزهای خوب چلسی با توخل ادامه دارد

هیچ‌کس حریف پروفسور نیست

تیم و سبک کاملا تدافعی یوونتوس و آلگری در لندن درهم شکست و خرد شد. باز هم مدافعان چلسی برای توماس توخل در این فصل گل زدند؛ این‌بار ریس جیمز و چالوبا. هر 2‌تیم اول هفته آینده در لیگ داخلی خود بازی سختی دارند. یووه شنبه به مصاف آتالانتا می‌رود و چلسی هم یکشنبه با منچستریونایتد بازی دارد. توماس توخل ملقب به پروفسور در 50بازی ابتدایی‌اش در چلسی رکوردهای عجیبی ثبت کرده، بیشترین برد، کمترین گل خورده و بیشترین کلین‌شیت بین همه مربیان تیم‌های انگلیسی.
   آخرین باری که یوونتوس در یک‌بازی لیگ قهرمانان اروپا با اختلاف 4گل شکست خورده بود، به شکست 4 بر صفر مقابل آاس رم در سال2004 برمی‌گردد، 6‌سال پیش از آغاز قهرمانی‌های سریالی این تیم در سری‌آ.
   این پنجاهمین حضور توخل روی نیمکت چلسی بود؛ آن هم در شبی رؤیایی که آبراموویچ هم مشکل اداری‌اش حل شده بود و پس از 3‌سال می‌توانست وارد خاک بریتانیا شود و بازی تیمش را از نزدیک ببیند. توخل با این برد مقتدرانه یک رکورد برای خودش و چلسی ثبت کرد؛ بهترین سرمربی تاریخ یک تیم انگلیسی که تیمش در ۵۰ بازی نخست خود، کمترین تعداد گل را دریافت می‌کند؛ 24‌گل، میانگین 0.48‌گل در هر بازی.
   عملکرد توخل در 50‌بازی نخست برای چلسی، 32‌پیروزی، 11‌تساوی، 7‌شکست، 81‌گل زده، 31‌کلین شیت، یک‌لیگ قهرمانان اروپا، یک‌سوپرجام اروپا و صدرنشین فعلی لیگ برتر بوده است.
   از روز ۲۶ژانویه۲۰۲۱ که او هدایت چلسی را در دست گرفت، 300روز می‌گذرد. او چلسی را در رده نهم لیگ برتر تحویل گرفت و در پایان فصل به رده چهارم جدول رساند و هم‌اکنون در هفته سیزدهم لیگ برتر، این تیم را در صدر جدول نگه داشته است.
   او در زمینه تعداد پیروزی بعد از 50‌بازی ابتدایی یک تیم انگلیسی هم رکورددار بوده؛ توخل 32‌برد، گواردیولا 29‌برد و کلوپ 23‌برد.
   چلسی در بازی‌های خانگی تحت هدایت توماس توخل تنها یک‌گل در لیگ قهرمانان دریافت کرده که آن هم در استمفوردبریج نبوده و فصل قبل به‌خاطر شرایط کرونایی انگلیس در شهر سویل اسپانیا بود که از طارمی آن گل زیبا را خورد.
   چلسی در این فصل لیگ برتر و لیگ قهرمانان 40گل به ثمر رسانده که بیشتر آنها سهم مدافعان است. ریس جیمز 5گل، چالوبا 3گل، چیلول 3گل، رودیگر 2گل، آلونسو، کریستنسن و سیلوا هر کدام یک گل که مجموع گل‌های مدافعان تیم لندنی را در این فصل به عدد16می‌‌رساند.
   مدافعان 16گل، هافبک‌ها 11گل و مهاجمان 12گل، آمار گلزنان چلسی در تمام مسابقات این فصل به تفکیک پست بوده است. جیمز با 5گل بهترین گلزن این فصل چلسی است.
   چلسی در بازی‌هایی که تیمو ورنر را در لیگ قهرمانان در ترکیب داشته، نباخته؛ 14بازی، 11برد، 3‌تساوی و 5گل زده توسط این مهاجم آلمانی.

دلبری لوا برای توپ طلا
درخشش لواندوفسکی کماکان ادامه دارد، آیا او بازیکن سال جهان خواهد شد؟

روبرت لواندوفسکی در زمین یخی و هوای برفی کی‌یف یک گل زیبای برگردان برای بایرن‌مونیخ زد تا بار دیگر با زبان بی‌زبانی بگوید «توپ طلا حق من است». مهاجم لهستانی در 9بازی آخرش در لیگ قهرمانان اروپا موفق به گلزنی شده؛ 2‌گل به سالزبورگ (۳‌نوامبر۲۰۲۰)، یک‌گل به سالزبورگ (۲۵نوامبر۲۰۲۰)، یک‌گل به لاتزیو (۲۳فوریه۲۰۲۱)، یک‌گل به لاتزیو (۱۷مارس۲۰۲۱)، 2‌گل به بارسلونا (۱۴سپتامبر۲۰۲۱)، 2‌گل به دیناموکی‌یف (۲۹سپتامبر۲۰۲۱)، یک‌گل به بنفیکا (۲۰اکتبر۲۰۲۱)، 3‌گل به بنفیکا (۲نوامبر۲۰۲۱) و یک‌گل به دیناموکی‌یف (۲۳نوامبر۲۰۲۱). لواندوفسکی حالا نخستین بازیکن تاریخ لیگ قهرمانان است که در 2 مقطع مختلف، در 9بازی متوالی در این رقابت‌ها موفق به گلزنی می‌شود. مقطع اول، آگوست۲۰۱۹ تا آگوست۲۰۲۰ بود. کریس رونالدو (11‌بازی) و رود فان‌نیستلروی (9‌بازی) دیگر بازیکنانی هستند که در حداقل 9‌بازی پیاپی لیگ قهرمانان موفق به گلزنی شده‌اند. پس از مروری بر آمار لوا بدنیست نگاهی هم به آمار‌های ثبت شده توسط بایرن داشته باشیم.
   این هجدهمین باری است که بایرن به‌عنوان سرگروه به دور حذفی لیگ قهرمانان صعود می‌کند. فقط بارسا با 21‌بار آمار بهتری دارد.
   بایرن در 3‌بازی قبلی در لیگ قهرمانان بالای 4‌گل زده بود. اگر به دینامو هم حداقل 4‌گل می‌زد، نخستین تیم تاریخ لیگ قهرمانان می‌شد که از زمان پیدایش یعنی از سال1955، در 4‌بازی پیاپی بالای 4گل می‌زند.
   کی‌یف به همراه مالمو تنها تیم‌های بدون گل زده در لیگ قهرمانان این فصل بودند که تیم اوکراینی توانست با گلزنی به مونیخ این رکورد منفی را از جلوی نام خود پاک کند.
   بایرن با 19گل زده قوی‌‌ترین خط حمله فعلی این رقابت‌هاست.
   بایرن در 21بازی اخیر خارج از خانه خود در لیگ قهرمانان بدون شکست بوده است.

رونالدو و رکوردهای جدید
مهاجم پرتغالی هر گلی که می‌زند یک‌سری آمار جدید در تاریخ فوتبال از خودش بر جای می‌گذارد


مایکل کریک در نخستین تجربه‌اش به‌عنوان سرمربی در یک دیدار سخت خارج از خانه توانست منچستریونایتد را در زمین قهرمان فصل قبل لیگ اروپا به پیروزی 2بر صفر برساند. او کار خاصی نکرد، تنها تغییری که به‌وجود آورد، بازی دادن به فان‌دبیک به‌جای برونو فرناندز بود که آن هم جواب نداد و در نیمه دوم هافبک پرتغالی جای هافبک ضعیف هلندی را گرفت. از منچستر خبر می‌رسد که ارنستو والورده که نزدیک 2‌سال است بیکار است و پس از اخراج از بارسا هیچ تیمی نگرفته، ممکن است تا پایان فصل هدایت یونایتد را در دست بگیرد. او هیچ تجربه خارج از لالیگا غیراز حضوری کوتاه‌مدت در لیگ یونان نداشته. زبان انگلیسی هم نمی‌داند. در برد 2بر صفر در زمین ویارئال، کریستیانو رونالدو باز هم مشتی رکورد و عدد ثبت کرد. او که در طول بازی به‌خاطر گل‌های زده قبلی‌اش به این تیم از سوی تماشاگران هو می‌شد، طبق معمول در ورزشگاهی که مورد توهین قرار گرفت، زهر خودش را ریخت. با این اتفاق بدنیست نگاهی به آمار و رکوردهای جدید رونالدو و منچستر داشته باشیم.
   منچستریونایتد برای نخستین‌بار از سال 2018موفق شد به مراحل حذفی راه پیدا کند.
   منچستریونایتد تحت هدایت مایکل کریک موفق به ثبت یک‌کلین‌شیت در بازی‌های لیگ قهرمانان شده؛ برابر با همان تعدادی که در زمان سرمربیگری اوله‌گونار سولسشائر ثبت کرده بود. در 14‌بازی با اوله فقط یک‌بار دروازه من‌یو بسته مانده بود.
   منچستریونایتد در دیدار مقابل ویارئال به رکورد 150‌برد در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا رسید.
   با حساب نکردن 6گل رونالدو در این فصل لیگ قهرمانان، منچستر با 2‌امتیاز در انتهای جدول گروه F قرار می‌گرفت.
   کریستیانو 10‌گل در این فصل برای منچستر به ثمر رسانده که هر 10‌گل نتیجه بازی را عوض کرده است. این پنجمین گل منجر به پیروزی این بازیکن برای من‌یو در این فصل بود.
   گل ستاره پرتغالی، گل شماره141او در لیگ قهرمانان بود. تنها 20تیم در همه ادوار این رقابت‌ها از رونالدو بیشتر گل زده‌اند. یعنی رونالدو بیست‌ویکمین تیم در لیگ قهرمانان از لحاظ تعداد گل زده است!
   کریس رونالدو به نخستین بازیکنی تبدیل شد که در هر 5بازی نخست یک‌فصل لیگ قهرمانان، برای تیمی انگلیسی موفق به گلزنی می‌شود. او سابقه گلزنی در 11‌بازی متوالی در این رقابت‌ها با رئال را هم دارد.
   این هفدهمین فصل متوالی است که رونالدو حداقل 10‌گل در تمامی رقابت‌ها به ثمر می‌رساند.
   این سومین باری بود که او در 15‌دقیقه پایانی یک‌بازی لیگ قهرمانان اروپا، گل پیروزی را به ثمر می‌رساند. این بیشترین گل توسط یک بازیکن در یک فصل در این رقابت‌ها (به استثنای وقت اضافه) بود.
   رونالدو که بیشترین تعداد گل زده را در تاریخ فوتبال دارد، 799گله شد. او فقط یک گل دیگر تا عدد رند 800گل فاصله دارد. در بازی سخت یکشنبه‌شب مقابل چلسی به این رکورد هم حمله خواهد برد.
   رونالدو در همه بازی‌های این فصل لیگ قهرمانان گل زده؛ 6گل در 5بازی. برونو فرناندز هم در هر 5بازی این رقابت‌ها موفق به ارسال پاس‌گل شده است. برونو فرناندز بیشترین تعداد خلق موقعیت (18) و بیشترین تعداد پاس گل(5) را در این فصل لیگ قهرمانان داشته است.
   در هر 5‌فصل اخیر، سرمربیان تیم‌های کریس رونالدو باشگاه‌های خود را ترک کرده‌اند. فصل 18-2017؛ خروج زیدان از رئال‌مادرید در پایان فصل (و جدایی خود رونالدو)، فصل 19-2018؛ جدایی آلگری از یوونتوس پس از ۵ سال (در پایان فصل)، فصل 20-2019؛ جدایی ساری از یوونتوس پس از یک فصل‌ با وجود کسب قهرمانی سری‌آ، فصل 21-2020؛ جدایی پیرلو از یوونتوس به‌دنبال از دست رفتن قهرمانی پس از 9‌فصل متوالی و درنهایت فصل 22-2021؛ جدایی سولسشائر از منچستر پس از حدود 3‌سال.

گره بارسایی
تا پیش از بازی‌های دیشب لیگ قهرمانان اروپا، تیم‌های بایرن‌مونیخ، منچستریونایتد، منچسترسیتی، پاری‌سن‌ژرمن، لیورپول، آژاکس، چلسی و یوونتوس صعود خود به دور حذفی را قطعی کرده بودند. در این مطلب احتمالات صعود در هفته پایانی گروه‌های چهارگانه دوم را بررسی کرده‌ایم.

E
بارسلونا پس از تساوی خانگی مقابل بنفیکا، هفته آخر در زمین بایرن‌مونیخ به میدان می‌رود. اگر به فرض محال بتواند یک‌مساوی هم در باواریا بگیرد، 8امتیازی می‌شود. بنفیکا اگر در بازی آخر دینامو کی‌یف را ببرد و مثل دیدار رفت مساوی نکند، 8 امتیازی می‌شود. در این‌صورت به‌دلیل باخت 3بر صفر بارسا به بنفیکا در دیدار رفت و مساوی در بازی برگشت، این تیم پرتغالی است که به دور حذفی راه می‌یابد و بارسلونا به لیگ اروپا سقوط می‌کند. البته ژاوی قول داده در هفته آخر بایرن را ببرد. بارسلونا برای سومین بازی متوالی کلین شیت کرده که این برای نخستین بار از سال2019 است (2 بار در مقابل منچستریونایتد و یک‌بار هم در مقابل لیورپول).
F
با پیروزی مقابل ویارئال، صعود منچستر از گروهی که 2‌فینالیست فصل قبل لیگ اروپا در آن حضور داشتند قطعی شد؛ آن هم به‌عنوان صدرنشین. در هفته آخر ویارئال با هر نتیجه‌ای ببرد و من‌یونایتد با هر نتیجه‌ای ببازد امتیازات‌شان مساوی می‌شود اما بازی‌های رودررو تعیین می‌کند که یونایتد صدرنشین است. ضمن اینکه آتالانتا هم با یک بازی کمتر از ویارئال در بازی آخر برای صعود باید این تیم اسپانیایی را ببرد.
G
در این گروه عجیب که شبیه لیگ دسته دوم یک کشور اروپایی است، هر 4 تیم شانس صعود و حذف دارند. لیل صدرنشین 8 امتیازی است، سالزبورگ، سویا و ولفسبورگ با اختلاف یک‌امتیاز نسبت به‌هم در تعقیب صدرنشین هستند. هر نتیجه‌ای در بازی آخر می‌تواند این ترتیب را به‌هم بزند. تیم صعودکننده از این گروه می‌تواند قرعه مناسبی برای تیم‌های حاضر در دور حذفی باشد.
H
پیروزی قاطع و تحقیرکننده چلسی بر یوونتوس باعث شد تا جای صدرنشین و تیم دوم در هفته پنجم جابه‌جا شود. 2 تیم با امتیاز 12، برای صعود به‌عنوان تیم اول باید امیدوار باشند که در هفته آخر خودشان ببرند و حریف‌شان امتیاز از دست بدهد. چلسی در زمین زنیت در روسیه به میدان می‌رود و یووه میزبان مالمو است. درصورت تساوی امتیازات چلسی به‌عنوان تیم اول راهی مرحله بعد می‌شود. حضور زنیت در مرحله حذفی لیگ اروپا قطعی شده و مالمو قطعا حذف شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید