• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 4 آذر 1400
کد مطلب : 146462
+
-

دلجویی وزیرکار از معدنکاران معترض‌کرمان

پیگیری
دلجویی وزیرکار از معدنکاران معترض‌کرمان

حمیده پازوکی - خبرنگار‌

نیمه آبان بود که اعتراضات کارگران معادن زغال‌سنگ کرمان به شرایط دشوار شغلی و واگذاری شرکت زغال‌سنگ استان به بخش خصوصی آغاز شد. کارگرانی که در این مدت دست از کار کشیدند تا توجه مسئولان استانی و کشوری را به‌خود جلب کنند.
واگذاری شرکت زغال‌سنگ به شرکت خصوصی دالاهو در حقیقت جرقه این اعتراضات بود. حسین عامریان، مدیر صندوق بازنشستگی فولاد که در جریان اعتراضات کارگران به کرمان سفر کرده بود اعلام کرد که دالاهو متعلق به صندوق است و خصوصی نیست. هرچند تا پیش از این سخنان مسئولان حوزه معدن وجود چیزی به اسم شرکت دالاهو را کتمان می‎کردند و این موضوع باعث بی‎اعتمادی کارگران شده بود.
از آنجا که جلسات مدیر صندوق بازنشستگی با نمایندگان کارگران معدن کرمان به نتیجه نرسید، اعتصابات به این شرط پایان یافت که گروهی از این نمایندگان بتوانند در تهران با وزرای کار و صمت جلساتی داشته باشند.
یکی از نمایندگان کارگران معادن زغال‌سنگ کرمان درباره اعتراضات معدن‌کاران به همشهری می‌گوید: اعتراضات معدن‌کاران از سال98 آغاز شد و در سال99 این اعتراضات شدت بیشتری گرفت. آن زمان قول‎هایی داده شد برای رفع مشکلات آنها اما تا آبان امسال اتفاق قابل توجهی رخ نداد و اعلام خصوصی‌شدن معادن زغال‌سنگ موجب شد که کارگران بیش از گذشته حساس شوند، زیرا خصوصی‎سازی موجب می‌شود اشتغال و بیمه کارگران با خطرات جدی مواجه شود. «یدالله زمانی» با بیان اینکه شورای کارگران معدن پیگیر جلوگیری از خصوصی شدن شرکت بود، می‌افزاید: همچنین موضوعاتی مانند افزایش ضریب شغلی کارگران معدن از 1.5 به 2 نیز در کنار اعتراض به‌خصوصی‌شدن معدن دوباره مطرح شد. پس از گذشت 2هفته از اعتراضات محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم‌کرمان و راور به کمک معدن‌کاران آمد و پیگیر رفع مشکلات آنان شد. ایشان از حجت‌‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون و کار فرصتی گرفت تا با معدن‌کاران جلسه‌ای داشته باشد.
روز سه‌شنبه جلسه‎ای با حضور وزیر کار، رضا محتشمی‌پور، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سعید صمدی، دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران و نمایندگان کارگران برگزار شد تا مشکلات معدن‌کاران مورد بررسی قرار گیرد. وی در این‌باره می‌گوید: حاصل‌ جلسه این بود که قیمت‎گذاری زغال از انحصار خارج شود و امکان صادرات آن فراهم شود. محصول زغال کشور تک‎نرخی و تک خریدار است. این موضوع موجب نفع کارگر و کارفرما خواهد بود و خوشایند همه است.
این نماینده کارگری ادامه می‎دهد: چند برنامه راهبردی هم برای صنعت زغال پیش‌بینی شد که یکی از آنها طرح جامع زغال‌سنگ است و قرار شد متولی این طرح وزارت صمت باشد. همچنین ورود زغال به بورس و محدودیت واردات زغال‌سنگ، بازسازی تجهیزات ایمنی و استخراج، ارائه بسته‌های حمایتی به صنعت زغال‌سنگ هم در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد که دولت آنها را در اولویت انجام قرار دهد.
زمانی توجه به تبصره2 ماده7 قانون‌کار را  از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه عنوان کرده و می‎افزاید: یکی از مشکلات معدن‌کاران نداشتن قراردادهای دائمی کار است و گرچه قانون‎گذار گفته است اگر قرارداد کارگر تاریخ مشخصی نداشته باشد، قرارداد دائمی تلقی خواهد شد اما این موضوع موجب شده است که قراردادها عملا برای کارگر قابل اطمینان نباشد. به علاوه کارگر با چنین قراردادی نمی‌تواند به‌کار خود دلبسته باشد و به آن اهمیت لازم را بدهد. وی ادامه می‌دهد: همچنین موضوع توجه به احتساب ضریب2 شغل کار در معدن را درخواست دادیم تا این شغل در دسته مشاغل سخت‎ و زیان‎آور حساب شود. درخواست ما این بود که یک ورودی بودجه برای این موضوع درنظر گرفته شود زیرا کارگر معدن سال‌های بسیار کمتری نسبت به دیگر کارگران توانایی کار دارد و باید 15ساله بازنشسته شود. همین شرایط در مورد افزایش دستمزدها هم وجود دارد که در این جلسه مطرح شد تا عایدی قابل توجهی به معدن‌کارانی که این همه صدمه می‌بینند تعلق گیرد. وزیر کار به ما قول داد که رئیس‌جمهور در سفر استانی به معادن سر بزند و ایشان دستور دهد تا این درخواست‌های کارگران مورد توجه قرار گیرد.
جلسه معدن‌کاران با وزیر صنعت، معدن تجارت به هفته آینده موکول شده است و قرار است مطالبات معدن‌کاران معادن زغال‌سنگ کرمان در آن به بحث گذاشته شود تا شاید این مشکلات پس از سال‌ها حل شده و آنان به‌کار در معادن زغال‌سنگ دلگرم شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید