• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 4 آذر 1400
کد مطلب : 146454
+
-

واکسیناسیون کودکان مانع جهش‌های جدید کرونا

واکسیناسیون کودکان مانع جهش‌های جدید کرونا

هر عفونت ویروسی چه در یک فرد بالغ در یمن اتفاق بیفتد یا در کودکی در آمریکا، به ویروس فرصت جدیدی برای جهش می‌دهد، اما محافظت از جمعیت بزرگ و کوچک در هر کجای دنیا این فرصت را برای جهش محدود می‌کند. به گزارش یاهونیوز، حالا که در بیشتر کشورهای دنیا بزرگسالان دوزهای اولیه واکسن خود را گرفته‌اند و در برخی کشورها نیز در حال تزریق دوز سوم هستند، فرصت جهش‌های جدید کم می‌شود.
واکسیناسیون کودکان یعنی کاهش انتشار بدون علامت ویروس کرونا؛ چراکه از ابتدای پاندمی تاکنون مشخص شده است که کودکان ناقلان خاموش ویروس هستند و در مواجهه با ویروس یا بی‌علامت بوده یا علائم خفیفی دارند. به اعتقاد دانشمندان وقتی انتقال ویروس دیده نشود، غیرقابل توقف هم می‌شود و از آنجایی که احتمالا افراد بیشتری با آن روبه‌رو می‌شوند باعث افزایش جهش‌های جدید نیز می‌شود. دیوید اوکونور، یک متخصص ویروس‌شناسی در دانشگاه ویسکونسین، عفونت‌ها را به بلیت بخت‌آزمایی که ما به ویروس می‌دهیم، تشبیه کرده است. هر جهش جدیدی در ویروس رخ بدهد، می‌تواند ما را با چیز بدتر از گونه مسری‌تر دلتا که هم‌اکنون، گونه غالب ویروس مولد بیماری کووید-19 در دنیاست، روبه‌رو کند.
او گفت: هرچه افراد کمتری به ویروس مبتلا شوند، بلیت بخت‌آزمایی کمتری داده می‌شود و ویروس را از ایجاد گونه‌های جدید باز می‌دارد. به‌گفته اوکونور، جهش‌ها ممکن است بیشتر در افرادی ظهور کند که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و مدت زمان بیشتری ویروس را با خود حمل می‌کنند.
با اینکه محققان ابتدا کودکان را چندان در ایجاد همه‌گیری و پیشرفت آن مقصر نمی‌دانستند، اما برخی متخصصان می‌گویند کودکان نقش خاصی را امسال در انتشار گونه‌های مسری‌تر مانند آلفا و دلتا بازی می‌کردند.
طبق تخمین سناریوی هاب مدل‌سازی‌ کووید-19 واکسینه کردن کودکان می‌تواند یک تفاوت واقعی در مسیر پیش‌رو ایجاد کند. مجموعه‌ای از دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی پزشکی با ساخت مدل‌هایی در رابطه با واکسیناسیون کودکان و کاهش ابتلا به کووید به نتایج خوبی رسیده‌اند. طبق این مدل‌سازی‌، با واکسیناسیون کودکان 5 تا 11ساله آمریکایی در نوامبر امسال، در 12مارس 2022 ،430هزار نفر کمتر به کوویدـ19 مبتلا می‌شوند؛ البته اگر گونه جدید مسری‌تری به‌وجود نیاید.
دکتر استوارت کمپل‌رای، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید: گونه دلتا یک خانواده بزرگ از ویروس‌هاست و دنیا در حال شنا در یک حوضچه از ویروس‌های دلتای کووید-19 است. واریانت‌های خطرناک ممکن است در میان جمعیت غیرواکسینه شده جهان که تعدادشان هم کم نیست، در راه باشد. واکسینه کردن تمام گروه‌های سنی در زمان مقرر می‌تواند ما را از بحران نجات دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید