• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 4 آذر 1400
کد مطلب : 146426
+
-

معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران از تبدیل مسکونی به اداری انتقاد کرد

پروانه ساخت براساس ظرفیت‌های منطقه صادر شود

پروانه ساخت براساس ظرفیت‌های منطقه صادر شود

فاطمه عسگری‌نیا

 عقربه‌های ساعت ۶ و نیم صبح را نشان می‌دهند. هنوز آفتاب، درست و حسابی از پشت کوه‌ها بالا نیامده است که مدیران بخش‌های مختلف معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران، خود را به ساختمان ناحیه ۲ شهرداری منطقه ۳ در کوچه خرسند می‌رسانند. از «علی‌محمد مختاری» مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران به‌عنوان قدیمی‌ترین مدیر شهری تهران تا جوانانی مانند «حسین نیک‌منش سیگارودی» معاون خدمات شهری شهردار منطقه ۳ که حالا امید تهران و تهرانی‌ها به شیوه‌های مدیریتی جدیدشان در شناخت مشکلات و ارائه راهکارهایی برای رفع آنهاست. با رسیدن «جلال بهرامی» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران نشست مشترک مدیران حوزه خدمات شهری شهری آغاز می‌شود و مدیران بعد از نشست بررسی مشکلات منطقه در هوای دلنشین صبحگاهی مشغول پیاده‌روی در حاشیه خیابان ولی‌عصر(عج) و بازدید از بوستان ملت می‌شوند.

داستان مسائل و مشکلات حوزه خدمات شهری منطقه ۳ با روایت وضعیت بوستان‌های قدیمی و فرسوده آن از زبان نیک‌منش سیگارودی آغاز می‌شود. از محدودیت‌های وضع شده توسط شرکت آب منطقه‌ای تهران در استفاده از چاه‌های سطح منطقه تا فرسودگی بوستان‌ها و نبود بودجه کافی برای کشیدن دستی بر سر و روی این بوستان‌ها و رفع خطرات احتمالی که خانواده‌ها و شهروندان مراجعه‌کننده به آن را تهدید می‌کند. به گفته معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۳ تجهیزات اغلب بوستان‌های منطقه فرسوده محسوب می‌شود. نه آبنماهای قدیمی‌شان جذابیتی برای شهروندان دارد و نه کابل‌کشی‌های برق از امنیت لازم برخوردار است: «بوستان طالقانی هم که از بوستان‌های بزرگ فرامنطقه‌ای منطقه محسوب می‌شود برخلاف ظاهرش، یک بوستان فقیر از نظر زیرساخت‌های فنی و... است. علاوه بر این سرویس‌های بهداشتی منطقه هم حال و روز خوبی ندارند. برای اصلاح این وضعیت به ۵ میلیارد تومان اعتبار لازم است.»رفع شیب فضای سبز بزرگراه همت و مصیبت جاری شدن گل و لای این شیب هنگام بارندگی‌ها، ایجاد اسکان کارگری در نواحی یک و ۲ و ۴، تخصیص اعتبارات برف‌روبی لازم و تأمین اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی بازسازی و مرمت کانال زیرگذر مرکز خرید میرداماد از دیگر درخواست‌های معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه ۳ از معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران است. سیگارودی در بازدید از بوستان ملت از آن به‌عنوان شناسنامه منطقه نام می‌برد و یادآوری می‌کند که این بوستان فرامنطقه‌ای در بخش‌های مختلف آبنماها، شبکه روشنایی، سرویس‌های بهداشتی، مبلمان شهری و... نیازمند بهسازی و نوسازی است. بوستان ملت و قدم زدن در پیاده‌راه‌های زیبای پاییزی‌اش برای مختاری که تاریخ این بوستان را از حفظ است حال و هوای دیگری دارد؛ کسی که حدود نیم قرن سابقه خدمت در بوستان‌های پایتخت را دارد و از ابتدا شاهد شکل‌گیری بوستان ملت بوده. او معتقد است که شهرداری تهران باید نگاه ویژه‌ای به این بوستان داشته باشد.

به ساختار طبیعی بوستان‌ها توجه شود
معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران در حاشیه این بازدید از وضعیت کابل‌های برق رها شده در فضای سبز بوستان و سنگفرش مسیر پیاده‌راه شهروندان انتقاد می‌کند و می‌گوید: «پیاده‌راه بوستانی مانند بوستان ملت که مردم هر روز از آن به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های ورزشی تهران بهره‌می‌برند، باید خاکی و نرم باشد و این موضوع باید مورد توجه کارشناسان قرار بگیرد.»
بهرامی معتقد است که تا به حال برای حل مشکلات پیش رو تهران کار اساسی صورت نگرفته و عملکردها نشان می‌دهد جز توسعه ساختار شهرداری که باعث شده هر روز هزینه‌های هنگفت پرداخت حقوق و دستمزد روی دست مدیریت شهری بماند کار مهم و ویژه‌ای برای شهر انجام نشده: «حکایتمان حکایت پیرزن ناتوانی است که هنگام جارو کردن خانه فقط آشغال‌های خانه را به این سو و آن سو پرت می‌کند و خبری از تمیزی اساسی خانه نیست.» او می‌افزاید: «قرار است ما در این شهر خدمت کنیم. قرار نیست ۴۸‌درصد بودجه صرف حقوق و مزایا شود و ۵۲‌درصد را فقط صرف توسعه شهری کنیم. در این شرایط چطور می‌توانیم انتظار پیشرفت بخش خصوصی و افزایش ضریب مشارکت آن در پروژه‌ها را داشته باشیم.»

ساماندهی محله‌ها ضروری است
ساماندهی محله‌های منطقه ۳ که از مسکونی به اداری تبدیل شده‌اند دغدغه دیگر معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران است: «تلاش کنیم تا با توجه به جمعیتی که در منطقه‌‌ تردد دارند وضعیت را مدیریت کنیم. این وضعیت حاصل صدور پروانه‌های بی‌حساب و کتاب اداری است. اگر فرض کنیم با توجه به وجود سفارتخانه‌های متعدد، منطقه ۳ یک منطقه دیپلماتیک است باید براساس این شاخصه نسبت به صدور پروانه‌ها اقدام کنیم.»

ساماندهی مشاغل اولویت منطقه ۳ باشد
به اعتقاد بهرامی امروز نیاز اساسی شهروندان در حوزه خدمات شهری ساماندهی مشاغل است. مشاغل پراکنده در حوالی میدان ونک و جهان کودک باعث شده که در طول روز امکان‌‌ تردد در منطقه وجود نداشته باشد. این در حالی است که شب‌مردگی از معضلات شهری مهم پیش رو این محله‌ها و مناطق است: «قطعاَ تهران نیازمند صد سال سرمایه‌گذاری در مسیر توسعه شهری است. اما این شهر باید به جایی رسیده باشد که بتواند روی پای خود بایستد. ما متأسفانه با تهران مانند بچه رفتار کرده‌ایم و قصد رها کردن این بچه را نداریم. اگر توسعه عمرانی شهر با همین روال پیش رود هر روز شاهد کاهش فعالیت‌های عمرانی و افزایش هزینه‌های نگهداشت خواهیم بود.»
معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران بر این باور است که تهران امروز به پروژه‌هایی نیاز دارد که هزینه نگهداشت را کم کند. اکثر بخش‌های تجاری تهران با سرقفلی به بخش خصوصی واگذار شده است: «این وضعیت در خیلی از مواقع هزینه‌های نگهداشت ما را افزایش می‌دهد؛ بدون اینکه عایدی برای شهرداری داشته باشد.»
معاون خدمات شهری شهردار منطقه ۳ که یک ماه است در این مسند نشسته در فهرست بلندبالای مشکلات موجود در منطقه درخواست اختصاص اعتبار قابل توجه برای رفع این چالش‌ها را می‌کند. گزارش عملکرد منطقه حکایت از آن دارد که در طول یک سال اخیر با وجود تصویب اعتبارات قابل توجه اقدام مؤثری در منطقه صورت نگرفته است. «میثم عنقایی» مدیرکل برنامه‌ریزی معاونت خدمات شهری شهرداری تهران در حاشیه این بازدید از عملکرد منفی شهرداری منطقه ۳ در جذب اعتبارات امسال می‌گوید. به گفته او این منطقه حدود ۲۳ میلیارد تومان بابت طرح‌های کوچک مقیاس اعتبار داشته که تا امروز فقط ۵‌درصد از پروژه‌های این بخش پیش رفته اند: «اگر شهرداری منطقه روند رو به رشدی در اجرای پروژه‌ها و تعهدات خود در پیش بگیرد قول تخصیص اعتبارات جدید را خواهیم داد.»

 بوستان‌های محلی کوچک نداریم

«حسین فرزین‌زاده» از اهالی محله امانیه از طرفداران پروپاقرص ورزش صبحگاهی در بوستان ملت می‌گوید: «در منطقه ما بوستان‌های بزرگ وجود دارد. اما ما در محله‌های خود از داشتن فضای سبز کوچک محروم هستیم و این مسئله باعث می‌شود تا برای بهره‌مندی از این فضا گاهی مسافت زیادی را طی کنیم.» به اعتقاد او ایجاد پاتوق‌های محلی در دل محله‌های منطقه ۳ می‌تواند همگرایی مردم محله را افزایش دهد.

 بافت مسکونی، تجاری و اداری شده است

یکی دیگر از اهالی منطقه ۳ که ساکن کوچه مهناز در ناحیه ۲ است هم از نبود جای پارک برای خودروها گلایه می‌کند و می‌گوید: «از صبح ساعت ۵ و نیم تا غروب ساعت ۱۷ جای سوزن انداختن در حاشیه‌های کوچه ما و کوچه‌های همسایه وجود ندارد. آلودگی‌های صوتی و هوا امانمان را بریده و کسی حواسش نیست که بافت مسکونی منطقه به یک بافت تجاری و اداری تبدیل شده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید