• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 4 آذر 1400
کد مطلب : 146419
+
-

کارآگاه علوی از دغدغه‌های زندگی در شهر تهران می‌گوید

هوای پاک حق مردم پایتخت است

هوای پاک حق مردم پایتخت است

بهاره خسروی

قدی بلند داشت، اغلب بارانی بر تن می‌کرد و کلاه شاپوی مشکی رنگ هم بر سر می‌گذاشت و از کوچک‌ترین سرنخ موجود در هیچ نقطه‌ای از تهران دهه ۲۰ برای یافتن مدرک جرم و قاتل چشم‌پوشی نمی‌کرد. در واقع شخصیت «کارگاه علوی» در دهه ۷۰ با بازی «احمد نجفی»   در سریال «کارآگاه» جان گرفت و با همین نام هم ماندگار شد. او هرچند که بعد‌ها با بازی در سریال‌های مختلف و اجرای برنامه‌هایی مانند صندلی داغ و فرش قرمز از جعبه جادویی تلویزیون و سینما مهمان خانه‌هایمان می‌شد اما شخصیت کار‌آگاه علوی و پیگیری‌هایش بعد از گذشت بیش از ۲ دهه در ذهن ما ماندگار است. با او درباره شهر تهران و نیازهایش گفت‌وگو کرده‌ایم.

 از نظر کارآگاه علوی جعبه جادو مهم‌ترین معضل تهران ۱۴۰۰ چیست؟
آشفتگی و بی‌نظمی، ترافیک و آلودگی هوا همگی دست به دست یکدیگر داده تا تهران شبیه شهری بی‌سر و سامان شود. سالانه ۴۰۰ هزار ماشین شماره می‌شود. هرکدام از این خودروها برای مثال ۳ یا ۴‌مترمربع فضا اشغال می‌کنند. سالی ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتر از مساحت شهر تهران را خودرو‌ها محصور می‌کنند و که با یک حساب سرانگشتی ساده تا چند سال آینده شهری در تسخیر خودروها داریم. بخش دیگر ارائه مجوزهای راه‌اندازی مشاغل است. تا چشم کار می‌کند بدون هیچ برنامه‌ریزی فروشگاه، انواع مال‌ و مراکز خرید در پایتخت ساخته می‌شود که مردم برای خرید از آنها خودرو‌هایشان را مقابلشان پارک می‌کنند و همین عامل سبب افزایش معضل ترافیک و آلودگی هوا می‌شود. بخش دیگر ماجرا پلاک کردن ماشین‌های پراید و پژوست که جزو خودروهای آلاینده هوا هستند و از سوی دیگر سوخت نامناسب را هم در نظر بگیرید. هوای آلوده سبب مرگ سلول‌های عصبی می‌شود. در صورتی‌که هوای پاک حق مردم پایتخت است.

  روزی اگر شهردار تهران باشید نخستین‌کاری که انجام می‌دهید چیست؟
حتماً یک بررسی و تحقیق درباره وضعیت ترافیک شهر تهران انجام می‌دادم و سعی می‌کردم با گسترش و توسعه سیستم ناوگان حمل‌ونقل عمومی به روش اصولی و مورد نیاز شهر به وضعیت مهم‌ترین معضل تهران و آلودگی هوا رسیدگی کنم. سلامت شهروندان و شهر برایم اولویت داشت. چون سلامتی باعث ذهن سالم و پویایی و توسعه شهر می‌شود.

  دیدار هفتگی شهردار تهران در مناطق را چطور ارزیابی می‌کنید؟
یکی از اصول مدیریتی حضور میدانی و دیدار رودررو با مردم است؛ ‌ کاری که شهردار تهران به‌عنوان مدیر شهر انجام می‌دهد. با این کار مردم اعتماد می‌کنند و در واقع حضور مدیر شهر احساس می‌شود. من به شهرهای زیادی در کشورهای پیشرفته سفر کرده و اتفاقاً به شهرداری آنها برای مثال در نیویورک و لس آنجلس هم رفته‌ام. مردم در این شهرها به شکل حضوری از وضعیت شهر گزارش می‌دهند. شهردار هم به‌عنوان مدیر شهر جوابگوی مردم می‌شود. این دیدار از اقدامات درخور توجه و خوب است. حتی به نظرم مردم کلانشهرهایی مانند تهران می‌توانند در انتخاب شهردار هم دخیل باشند.

پیشنهاد فریده دریامج، بازیگر هم‌محله‌ای به مدیریت شهری
برای ریختن زباله در شهر  جریمه تعیین کنید

تهران، این کهنه پایتخت ایرانی زمانی به داشتن باغ‌ها و تفرجگاه‌های خوش آب و هوا مشهور بود. اما این روزها دیگر خبری از سبزینگی و طراوت روزگار جوانی‌اش نیست. حتی در بعضی مواقع با نادیده گرفتن همین اندک فضاهای سبز باقیمانده و آسیب‌رساندن به آن باعث ظلم به طبیعت می‌شویم. «فریده دریامج» بازیگر سریال «کلبه‌ای در مه» با بیان این موضوع مهم‌ترین نیاز پایتخت را توجه و اهمیت به حفظ و نگهداشت آن به‌ویژه فضای سبز آن می‌داند و می‌گوید: «این روزها اهالی تهران کمتر به حفظ فضای سبز گل و گیاه و چمن‌های فضای شهری توجه می‌کنند. این ماجرا اتفاق جالبی نیست. زباله‌هایشان را از داخل ماشین در همین فضاهای سبز یا گوشه و کنار خیابان می‌اندازند و بی‌تفاوت از کنارآن گذر می‌کنند. وقتی بچه‌ای کنار پدر یا مادرش با این صحنه مواجه شود قطعاً او هم به این بی‌تفاوتی عادت می‌کند و در نهایت زنجیره‌وار به یک فرهنگ اشتباه تبدیل می‌شود.»
به عقیده این هنرمند باید از سوی مقام‌های قانونگذار و متولی برای افرادی که به طبیعت صدمه می‌زنند و زباله‌هایشان را در گوشه و کنار شهر رها می‌کنند جریمه‌ای در نظر گرفته شود. دریامج‌ سراهای محله‌ در مناطق شهر تهران را بهترین فضا برای ارائه آموزش‌های شهروندی به خانواده‌ها عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: «سراهای محله مکان خوبی برای حضور همه اعضای خانواده در کنار یکدیگر و ارائه خدمات آموزشی محسوب می‌شوند. برپایی کلاس‌های آموزشی با موضوعات سبک زندگی، آموزش شهروندی و مواردی از این دست بر فرهنگسازی میان نسل جدید برای حفظ و نگهداشت شهر اثر‌گذار است.»
دریامج بازدید هفتگی تیم شهردار و همرا‌هانش را کار جالب و پسندیده‌ای می‌داند و می‌گوید که این دیدارهای چهره به چهره به تأمین نیازهای شهری اهالی به‌ویژه در حوزه توسعه سرانه فضای شهر تهران کمک می‌کند. زیرا شهردار با گشت‌وگذار در محله‌ها می‌تواند مستقیماً ظرفیت‌های مورد نیاز شهر و مردم از نظر فرهنگی و اجتماعی و... را مورد بررسی قرار دهد.
این بازیگر اصالتاً گیلانی با روحیه عشق به طبیعتی که دارد در پاسخ به این سؤال که اگر روزی شهردار تهران می‌شد چه اقدامی انجام می‌دهد می‌گوید: «نخستین کارم کاشت گل و گیاه و درخت در فضاهای شهری خواهد بود تا از این طریق چهره شهر و مردم شاداب‌تر و پرانرژی‌تر شود.»

پیشنهاد لاله صبوری برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک:
ناوگان حمل و نقل عمومی تقویت شود

ترافیک، سوغات نامبارک زندگی مدرن شهری که این روزها با آلودگی هوا حسابی عجین شده از مهم‌ترین معضلات زندگی پایتخت‌نشینان محسوب می‌شود. این روزها به دلیل ترس از کرونا مردم ترجیح می‌دهند که به جای استفاده از سیستم ناوگان حمل‌ونقل عمومی از خودرو شخصی استفاده کنند و ساعت‌ها در ترافیک بمانند اما نباید از تبعات طولانی مدت آن غافل ماند. «لاله صبوری» از بازیگرانی که با جنگ تلویزیونی ۷۷ نخستین بار میان مردم، شناخته و به مرور زمان با بازی در سریال‌هایی مانند «این زمینی‌ها»، «لژیونرها» و «شهر قشنگ» در میان مردم ماندگار شد، مهم‌ترین معضل پایتخت‌نشینی را آلودگی هوا و ترافیک می‌داند و می‌گوید: «قبل از هر چیزی شهر نیاز به تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی دارد تا مردم بیشتر اعتماد کنند و کمتر از خودروهای شخصی برای هر سفر غیر‌ضروری استفاده کنند. متأسفانه این روزها برای رسیدن به یک مقصد کوتاه باید ساعت‌ها در ترافیک ماند و هوای آلوده تهران را تنفس کرد. در صورتی که در بسیاری از مواقع برای حل این مشکل خودمان هم می‌توانیم پیشقدم باشیم و لازم نیست برای هر کار کوچکی از خودرو شخصی استفاده کنیم.»
به گفته صبوری بحث تکدی‌گری و جدا کردن این اشخاص از کودکان‌کار هم موضوع دیگری است که باید شهرداری به آنها توجه ویژه داشته باشد. چون کودکان‌ کار نان‌آور خانواده محسوب می‌شوند و نباید نیازهای آنها نادیده گرفته یا با آنها مانند متکدی برخورد شود.
این هنرمند محبوب سریال به یاد ماندنی «کمربندها را ببندیم» در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین نیاز پایتخت را چه می‌دانید و شهرداری باید نسبت به آن‌چه اقدامی انجام دهد می‌گوید: «قبل از هر چیزی کمک گرفتن از افراد متخصص و کاربلد برای نجات تهران از ترافیک و آلودگی هواست. چون چند دهه است که ما با معضل آلودگی دست و پنجه نرم می‌کنیم و هنوز برای حل آن هیچ راهکار درستی ارائه نشده است. رسیدگی به مشکل کم‌آبی و بحران کاهش آب‌های زیرزمینی هم موضوعی مهم و قابل پیگیری است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید