• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 30 آبان 1400
کد مطلب : 146015
+
-

جاذبه‌های ایران/ سفر به مثلث برمودای ایران!


یکی از اسرارآمیزترین و ترسناک‌ترین مناطق ایران، کویر «ریگ جن» استان سمنان است؛ کویری که پر از باتلاق‌های شنی است و تا سال‌های سال به راحتی هر موجودی را به کام مرگ می‌کشاند! به همین دلیل به آن لقب مثلث برمودای ایران را داده‌اند. شاید برایتان جالب باشد بدانید تا سال‌ها پیش کسی جرأت سفر به این منطقه را نداشت و حتی نام این کویر در بیشتر نقشه‌های قدیم هم ذکر نشده است! اما این کویر اسرارآمیز که با 3هزار‌و800کیلومترمربع وسعت، سومین ریگزار بزرگ ایران است، کویری سرشار از مناظر بکر و شگفت‌انگیز به‌حساب می‌آید که این روزها مورد‌توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته و مقصد تورهای مختلف گردشگری است. مراجعه به این کویر مرموز این روزها با راهنمایی افراد بومی و کویرنوردان حرفه‌ای امکان‌پذیر و بی‌خطر است و تجربه منحصر‌به‌فردی برای گردشگران مثلث برمودای ایران رقم می‌زند. راستی این نکته را هم اضافه کنیم که این ریگزار برخلاف نامش، هیچ ارتباطی به جن‌ها ندارد! در زبان محلی «ریگ» به شن‌های روان گفته می‌شود و کلمه «جن» که در ابتدای کلماتی چون جنت و جنین هم وجود دارد، به معنی پوشیده و پنهان است.

بازار سنتی رشت
بازار سنتی رشت که از آن با نام بازار بزرگ رشت هم یاد می‌شود، یکی از زیباترین بازارهای سنتی ایران است. این بازار قدیمی 24هکتاری که دارای 14کاروانسراست، برای اینکه امروز به‌دست ما برسد، از هزار توی تاریخ عبور کرده و اتفاقات بسیاری را از سر گذرانده است. در گذشته کاروانسراهای بازار رشت، محل استراحت شترهایی با طاقه‌های ابریشم بود که می‌خواستند این طاقه‌ها را به آن سوی دریای خزر صادر کنند.
 بعدها یک‌بار این بازار توسط لشکریان کریم‌خان زند به آتش کشیده شد و یک‌بار هم سربازان آغا‌ محمد خان قاجار آن را غارت کردند. علاوه بر اینها بلایای طبیعی هم چندین‌بار آتش به جان بازار رشت انداخت و برخی دکان‌هایش را با خاک یکسان کرد؛ اما بازار سنتی رشت از پس همه این مشکلات جان سالم به در برد و خودش را به امروز رساند تا تبدیل به یکی از جاذبه‌های توریستی و جذاب استان گیلان شود.
 این بازار که همه روزه از ساعت 8صبح باز است، جایی برای عرضه انواع و اقسام مواد خوراکی خاص گیلان ازجمله کلوچه فومن، رشته خشکار، ماهی، زیتون و... و همچنین صنایع‌دستی است.

قلعه الموت؛ شناسنامه قزوین
شکی نیست که «قلعه الموت» شناسنامه استان قزوین به‌حساب می‌آید؛ قلعه یا دژی که یکی از قلعه‌های تاریخی ایران به‌حساب می‌آید و مقر «حسن صباح»، بنیانگذار دولت اسماعیلیان در قرن پنجم هجری قمری بوده. گفته می‌شود حسن صباح که از مخالفان حکومت سلجوقیان بود، قریب به 35سال در این قلعه زندگی کرده و از همان‌جا به امور مربوط به اسماعیلیان رسیدگی می‌کرد. این قلعه منحصر‌به‌فرد و قدیمی که به‌معنای «آشیانه عقاب» است، بر فراز صخره‌ای بلند واقع شده که حتی امروز هم دسترسی به آن کمی سخت است؛ چه برسد به قرن پنجم هجری! گفته می‌شود همین شرایط سخت جغرافیایی باعث شده بود این دژ از دسترس خلفای بغداد و سپاهیانش دور باشد و کمتر مورد‌تعرض قرار‌بگیرد. هر چند که یک‌بار در سال 654هجری قمری به دستور هلاکوخان مغول به آتش کشیده شد اما هنوز هم این دژ کهن، استوار و پابرجا مقصد گردشگران بسیاری است. الموت که محلی‌های قزوین به‌دلیل مقر حسن صباح، به آن «قلعه حسن» می‌گویند، در تاریخ 12بهمن‌ماه سال1381با شماره 7252 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید