• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 28 مهر 1400
کد مطلب : 143463
+
-

حرکت شهرهای بزرگ کشور به سمت هوشمندسازی

با آغاز به‌کار مدیریت‌های جدید شهری در کلانشهرهای کشور، هوشمندسازی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های کار مطرح شده است. بر همین اساس، تعدادی از مدیران شهری جدید نسبت به اهمیت هوشمند شدن بخش‌های مختلف برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان تأکید کرده‌اند. به‌گفته آنها هوشمندسازی و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین نه‌تنها با افزایش شفافیت و کاهش فساد همراه است بلکه باعث خدمات‌دهی سریع‌تر در تمامی حوزه‌های شهری می‌شود. در ادامه برخی از اظهارنظرهای  اخیر مدیران چند کلانشهر کشور درباره لزوم هوشمندسازی فرایندها را می‌خوانید.
لطف‌الله فروزنده، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران: اولویت مدیریت شهری در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی، ایجاد شهر هوشمند است و این اولویت در راستای خدمات‌رسانی به مردم به‌صورت الکترونیک و بدون حضور در محل است. با توجه به ترافیک و حجم بالایی از ماشین که در طول شبانه روز در تهران تردد دارند، مردم برای انجام امور خود نباید دچار مشکل باشند.

حسن کریمدادی، رئیس کمیسیون خدمات‌ شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد: حوزه خدمات شهری، خدمات متعددی مانند فعالیت سازمان‌های آتش‌نشانی، پارک‌ها و فضای سبز، میادین، فردوس‌ها و پسماند را در بر می‌گیرد که در این‌باره قرار است خدمات حضوری در این حوزه تا سال۱۴۰۲ حذف و تمام سامانه‌های خدمات شهری به‌صورت آنلاین و سیستمی اداره و هوشمندسازی شوند و در این سیستم با حذف امضاهای طلایی و دیدگاه‌های غلط به عدالت اجتماعی در این شهر دست پیدا خواهیم کرد.

معصومه آمره، عضو شورای اسلامی شهر قم: نظام برنامه ‌و بودجه و نظام فناوری یکی از اولویت‌ها در شهر قم است. اطلاعات و نظام منابع انسانی همه باید با یکدیگر مرتبط باشند به‌نحوی که به‌صورت یکپارچه عمل کنند و جزیره‌ای نباشند. در حوزه هوشمندسازی این نظامات باید به هم متصل و یکپارچه شوند تا بتوان به سمت هوشمندسازی حرکت کرد.

سیداحسان اصنافی، شهردار شیراز:  قطع به یقین وجود فرایند هوشمندسازی ویژگی‌های مثبتی دارد ازجمله کاهش آلودگی محیط‌زیستی، کاهش هزینه‌ها، کاهش زمان انجام کار و سفر درون‌شهری و از همه مهم‌تر افزایش قدرت پاسخگویی و شفاف‌سازی‌ است. ویروس کرونا با وجود مشکلات و محدودیت‌هایی که ایجاد کرده، فرصتی برای حرکت سریع‌تر و منظم‌تر به سمت الکترونیکی و غیرحضوری شدن بسیاری از امور شهروندان فراهم کرده است. برای این منظور برنامه‌ای در شیراز برای هوشمندسازی بخشی از فرایندهای شهرسازی تا سال1402 برای فاز نخست طراحی شده است.

محمدحسین واثق، رئیس شورای اسلامی شهر رشت: اخیراً تعداد محدودی از تاکسی‌های درون‌شهری رشت به دستگاه خودپرداز مجهز شده‌اند و ما قصد داریم از این طریق مشکلات پیرامون مراودات مالی رانندگان تاکسی و مسافر برطرف شود. رشت در شرایطی در این حوزه نسبت به دیگر شهرهای کشور عقب‌ افتاده است که در گذشته‌های نه‌چندان دور با ایجاد و ارائه خدماتی ازجمله نخستین کتابخانه عمومی، نخستین داروخانه شبانه‌روزی و بسیاری از نخستین‌های دیگر، عنوان شهر اولین‌ها را کسب کرده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید