• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 22 مهر 1400
کد مطلب : 142848
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ بازی مرکب


اگر تصورتان درباره سریال‌های کره‌ای صرفا به سریال‌های پخش‌شده چند سال اخیر از تلویزیون مثل «جومونگ» و «یانگوم» و... محدود می‌شود، توصیه می‌کنیم حتما سریال «بازی مرکب» را ببینید تا نظرتان درباره سریال‌های کره‌ای 180درجه تغییر کند! برای معرفی این سریال تازه همین بس که بگوییم پلتفرم «نتفلیکس» که یکی از غول‌های تولیدکننده فیلم و سریال دنیاست، این سریال را ساخته است. سریال بازی مرکب که فصل اول آن با 9قسمت در همین سال2021 منتشر شده و هم‌اکنون در آستانه تبدیل شدن به محبوب‌ترین سریال نتفلیکس است، درباره گروهی از افراد ورشکسته و بدهکار است که به طمع دریافت جایزه 38میلیون دلاری، در یک بازی مرگبار شرکت می‌کنند. قرار است در پایان شخصی که زنده می‌ماند، جایزه را از آن خود کند.

سریال جدید «بنیاد»

«بنیاد» نام یک‌سریال جدید هالیوودی است که در ژانر علمی-‌‌تخیلی ساخته شده است. این سریال تولید شده در سال2021 که این روزها تماشای آن از طریق پلتفرم‌های ایرانی ازجمله فیلیمو، نماوا و... امکانپذیر است، توسط کمپانی «اپل تی‌وی» ساخته شده و داستانی آخرالزمانی را روایت می‌کند. قصه این سریال از جایی آغاز می‌شود که با سقوط کهکشان، دکتر «هری سلدون» به همراه پیروان وفادارش برای نجات بشریت سفری دشوار و مخاطره‌آمیز را شروع می‌کند. آنها در تلاشند با محافظت از امپراتوری کهکشانی و نجات آن از نابودی، آینده را تغییر دهند. در این سریال به کارگردانی الکس گریوز، جرد هریس، لی پیس، لو لوبل، لیا هاروی، لائرا برن، کشن بیلتون، ترنس مان و دانیل مک فرسن به ایفای نقش پرداخته‌اند.
سریال جدید «بنیاد»

مرد بلوطی

«جسد زنی جوان که به شکل وحشیانه‌ای به قتل رسیده، در یک پارک بازی پیدا می‌شود. یکی از دست‌هایش قطع و ناپدید شده است و درست بالای سرش، عروسکی که از بلوط درست شده، پیدا می‌شود. یک کارآگاه جوان به نام «نایا تولین» به همراه همکار جدیدش «مارک هس» مأمور حل این پرونده عجیب شده و با کمک تنها سرنخ این قتل که همان عروسک بلوطی است، به‌دنبال قاتل می‌گردند.» این خلاصه سریال دانمارکی «مرد بلوطی» است؛ سریالی جدید محصول سال2021 که توسط شبکه نتفلیکس ساخته شده و در سایت IMDB به رتبه 3/8رسیده است. این فیلم پلیسی- معمایی را «کسپر بارفود» و «میکل سروپ» کارگردانی کرده‌اند و در آن بازیگرانی چون «اسبن دانگارد اندرسن»، «دنکا کرسیک»، «دیوید دنسیک» و «ایبن دورنر» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

مرد آزاد

تصور کنید یک زندگی ساده و عادی دارید، بعد یکدفعه متوجه شوید که یکی از شخصیت‌های یک بازی کامپیوتری هستید! همین‌قدر فانتزی و به همین اندازه عجیب و غریب. این سناریوی جذاب، ایده فیلم «مرد آزاد» است؛ مردی که کارمند بانک است و یک روز متوجه می‌شود به‌عنوان شخصیتی فرعی در یک بازی کامپیوتری زندگی می‌کند. حالا او تصمیم گرفته تا به قهرمان داستان خودش تبدیل شود و در دنیایی که هیچ حد و مرزی ندارد، به روش خودش نجات‌دهنده دنیا شود. در این فیلم اکشن، ماجراجویی و کمدی، «رایان رینولدز» نقش اصلی را ایفا می‌کند و جودی کامر، تایکا وایتیتی، اوتکاراش امبودکار، کامیل کاستک و لیزی هاووک نیز به ایفای نقش پرداخته‌اند. «شاون لوی» کارگردان سری «شب در موزه» کارگردان این فیلم است.

ونوم 2

برای کسانی که فیلم ابرقهرمانی «ونوم» را دیده و از تماشای آن لذت برده‌اند، یک خبر خوش داریم: «ونوم 2» به تازگی منتشر شده و ادامه همان فیلم سال 2018 است. اگر فیلم سال2018را دیده باشید، حتما یادتان می‌آید که ونوم به‌عنوان یک موجود خبیث قصد نابود کردن دنیا را داشت و به همین دلیل وارد بدن فردی به نام «ادی براک» با بازی «تام هاردی» شد اما در ادامه با دیدن انسان‌های خوب از تصمیمش منصرف شد و حتی علیه همنوع خودش که آن هم قصد نابودی دنیا را داشت، قیام کرد. حالا در ونوم 2، ادی براک سعی دارد با مصاحبه با یک قاتل زنجیره‌ای که میزبان یک هم‌زیست بیگانه مشابه ونوم است، زندگی حرفه‌ای خود را در روزنامه‌نگاری احیا کند.

فیلم «گورکن»

در یکی،دو سال گذشته که ویروس کرونا مرتبا باعث تعطیلی سینماها شد، تولیدات سینمایی ما هم به کمترین میزان خودش رسید اما در این میان هستند فیلم‌هایی که اگر‌چه فرصت اکران پیدا نکردند یا خیلی زود از روی پرده سینماها پایین آمدند اما می‌توان آنها را در پلتفرم‌های پخش فیلم و سریال مشاهده کرد. یکی از این فیلم‌ها، فیلم «گورکن» است؛ فیلمی به نویسندگی و کارگردانی «کاظم ملایی» که سال 1398منتشر شده و فضایی ملودرام و اجتماعی دارد. در این فیلم که حول‌محور زندگی زنی به نام «سوده شریف‌زادگان» با بازی «ویشکا آسایش» می‌گردد، بازیگرانی چون حسن معجونی، مهراوه شریفی‌نیا، مهدی حسینی‌نیا، رضا بهبودی، بهنوش بختیاری، سیاوش چراغی‌پور، حمیدرضا محمدی، گوهر خیراندیش، محمود نظرعلیان و یدالله شادمانی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

چیزکست

اگر دوست دارید تاریخچه همه‌‌چیز را بدانید، پادکست «چیزکست» را از دست ندهید. این پادکست با معرفی کوتاه «روایت ساده تاریخ چیزها»، کاری از «ارشیا عطاری» است. او درباره پادکستش اینطور توضیح می‌دهد: «چیزکست یک پادکست تاریخیه که ما توش درباره تاریخ چیزها حرف می‌زنیم؛ یعنی تاریخ هر چیزی که بشر استفاده کرده و روی زندگی تأثیر گذاشته. مثل کچاپ، تیشرت، کوکائین و... . هدف ما توی چیزکست اینه که جواب کنجکاویامون درباره تاریخ اشیا رو به زبون ساده با کلی آدم که مثل ما سؤال دارن، در میون بذاریم.» این پادکست که حالا به اپیزود 23رسیده، تا به امروز تاریخچه اینترنت، فرش، دینامیت، پاستا، سلاح شیمیایی، خودکار، چای، قهوه، عصای سفید، آهنگ بلا چاو، کوکائین، تیشرت، کلاشینکف، کچاپ و... را مورد‌بررسی قرار داده است.

رادیو سرگذشت

عاشقان موسیقی یک پادکست بسیار جذاب برای شنیدن دارند که نامش «رادیو سرگذشت» است. این پادکست که «روایت تاریخ سرگذشت موسیقی ایران» است، 22اپیزود دارد که در هر کدام از این قسمت‌ها راجع به تاریخچه موسیقی ایران یا یک شخصیت اثرگذار دنیای موسیقی صحبت شده است. «میرزا عبدالله»، «آقا علی‌اکبر فراهانی»، «میرزا غلامرضای شیرازی»، «روح‌الله خالقی» و... ازجمله این شخصیت‌ها هستند که در این پادکست یادی از آنها شده است. همچنین در رادیو سرگذشت علاوه بر اینکه از سرگذشت آلبوم‌های موسیقی خاص مانند «تبسم بهار» اثر مشترک استاد بهاری و حمید متبسم مطلع می‌شویم، با تاریخچه موسیقی ایران از دوره ایران باستان، موسیقی ایران پس از اسلام، موسیقی در دربار مغولان و ایلخانان، موسیقی دوره‌های صفویه و زندیه، موسیقی دوره قاجار و... آشنا خواهیم شد.

پادکست فلسفی «بوم»

«بوم» نام یک پادکست فلسفی است که هدف آن آشنا کردن مخاطبان با تاریخ فلسفه است. این پادکست نسبتا قدیمی که عمری 3ساله دارد، تاکنون 38قسمت منتشر کرده که آخرین اپیزود آن با نام «هگل» به معرفی «گئورگ ویلهلم فردریش هگل» فیلسوف نامدار آلمانی پرداخته است. اگر فلسفه جزو علاقه‌مندی‌هایتان است، بد نیست حتما سری به این پادکست بزنید. در «بوم» می‌توانید با دیگر بزرگان دنیای فلسفه ازجمله «سقراط»، «افلاطون»، «آگوستین قدیس»، «پارمندیس»، «فردریش فون شلینگ»، «ایمانوئل کانت»، «ژان ژاک روسو»، «فرانسوا ولتر»، «جورج بارکلی»، «رنه دکارت» و... و همچنین آرا و اندیشه‌هایشان بیشتر آشنا شوید. نقش فیثاغورس در تاریخ فلسفه، آشنایی با مفهوم واژه لوگوس، چگونگی ورود فلسفه به آتن، بررسی جریان سوفسطاییان و... ازجمله مبحث‌های جذاب این پادکست فلسفی است.

دنیای لونی تونز

یکی از بهترین بازی‌های اندروید، بازی Looney Tunes World of Mayhem است؛ بازی‌ای که در آن تمام کاراکترهای کارتونی ازجمله باگزبانی، توییتی، رودرانر، سیلوستر، کایوت و... دور هم جمع شده‌اند تا لذت یک بازی خوب موبایلی را به ما بچشانند. در بازی «دنیای لونی تونز» شما می‌توانید تیم خودتان را از بین شخصیت‌های دوست‌داشتنی روزهای کودکی بسازید و در مقابل دشمنان ایستادگی کنید. هر کدام از این کاراکترها دارای یک قابلیت و قدرت ویژه هستند که باعث می‌شود با آنها بتوانید از پس حریف بربیایید. با رد کردن هر مرحله و جمع‌آوری پول پیروزی در رقابت‌های قبل، تعداد بیشتری از کاراکترهای دنیای لونی تونز را ملاقات خواهید کرد و به این ترتیب می‌توانید از بین کاراکترهای بیشتری، تیم‌تان را جمع کنید.

پدرو، دوست من

سال گذشته بود که استودیو بازی‌سازی «Dead Toast»، بازی دو بعدی اکشنی
به‌نام «My Friend Pedro» (دوست من پدرو)، منتشر کرد که عاشقان بازی می‌توانستند این بازی را هم روی رایانه و هم روی کنسول‌های بازی اجرا کنند. حالا خبر خوش اینکه امسال نسخه موبایلی این بازی هم منتشر شده و همین دسترسی راحت باعث افزایش تعداد مخاطبان این بازی شده است. در این بازی شما به‌عنوان کاربر، در کنار شخصیتی به نام «پدرو» که درواقع یک موز است، باید هدایت فردی را که ماسک به‌صورت دارد و عاشق حرکات نمایشی است به‌عهده بگیرید. شما قرار است به این مرد ماسک‌دار کمک کنید تا انتقام مرگ پدر و مادرش را از آدم‌های شرور بگیرد. البته به کمک پدرو که یک دوست وفادار است.

زندگی عجیب است!

«زندگی عجیب است» نام یک بازی ماجراجویی بسیار جذاب موبایلی است که با خط داستانی درخشانی که دارد، این روزها طرفداران بسیاری در دنیا پیدا کرده است. کاراکتر اصلی این بازی دختری به نام «مکس» است که قادر به بازگرداندن زمان است! او می‌تواند با نگه‌داشتن زمان و برگشت به گذشته، تغییراتی ایجاد کند تا درنهایت دوست خودش را نجات بدهد. البته هر بار که او با نگه‌داشتن زمان، به‌دنبال ایجاد یک تغییر است، باید با تبعات آن هم مواجه شود و درنهایت تصمیم بگیرد که چه کاری را انجام داده و چه کاری را انجام ندهد. جالب اینکه شما به‌عنوان مغز متفکر مکس هر تصمیمی که بگیرید، پایانی متفاوت را تجربه خواهید کرد و همین موضوع نقطه‌قوت بازی به‌حساب می‌آید.

شناخت سینما

اگر جزو عاشقان سینما هستید و سال‌هاست تمام اوقات‌فراغت‌تان به تماشای فیلم‌های روز دنیا اختصاص دارد، از مطالعه کتاب «شناخت سینما» پشیمان نخواهید شد. این کتاب را «لوئیس جانتی» نوشته و با برگردان آن به فارسی به همت «ایرج کریمی»، به تازگی انتشارات «بیدگل» آن را منتشر کرده است. در این کتاب نویسنده راز برقراری ارتباط سینما با مخاطب را برایتان فاش می‌کند و اطلاعات ویژه‌ای از عناصر کلیدی و مهم این صنعت در اختیارتان قرار‌می‌دهد که این اطلاعات کمک‌تان می‌کند تا درک بهتری از آثار سینمایی داشته باشید. تمرکز اصلی این کتاب روی عناصر اصلی فیلمسازی مانند بازیگری، صدابرداری، فیلمبرداری، حرکت، میزانسن، انتخاب بازیگر، فیلمنامه‌نویسی و... است که این اصطلاحات تخصصی را با شیوه‌ای جذاب و قابل‌فهم و حتی گاهی با زبان طنز، توضیح می‌دهد.

مصاحبه با مردان کریه!

«مصاحبه‌های کوتاه با مردان کریه» نام یکی از تازه‌های ترجمه در نشر ایران است که همین یکی،‌دو‌ماه پیش توسط نشر «چشمه» منتشر شد. این کتاب را که مجموعه داستان‌های کوتاه «دیوید فاستر والاس» است، «معین فرخی» ترجمه کرده. مترجم کتاب درباره این اثر تازه می‌گوید: «داستان‌های مصاحبه‌های کوتاه با مردان کریه بیشتر در مورد مردانی است که در خود و افکار خود گیر کرده‌اند و دراقع بخش زیادی از کتاب واقعا مصاحبه با مردانی است که نویسنده آنها را کریه خطاب می‌کند!» در معرفی این کتاب آمده: «مردان این داستان‌ها نه فقط به‌نظر هیچ حسی ندارند، که به‌نظر می‌آید هیچ حسی درباره هیچ حسی نداشتن هم ندارند! خواندن این کتاب برای کسانی که به‌دنبال درک ظریف‌تری از جهان و روابط انسان‌ها هستند، پیشنهاد خوبی است.»

درباره «سه استاد»

«برای نسلی که از اوایل دهه50 خورشیدی به عرصه رسید و سر از لاک خودش بیرون آورد، این سه‌تن، سه تا از شاخص‌ترین قله‌ها بودند. تن ندادند به آن جریانی که داشت همه چی را به یک طرف می‌برد، تن ندادند به سلیقه‌های مسلط و معمول و سوار هیچ موجی نشدند. هرکدام راه خودش را رفت و کار خودش را کرد. این ادای دین شاگردی است به استادانی که هرگز به‌دنبال لشکرکشی نبودند و هیچ تلاشی هم در این راستا به خرج ندادند. هرکدام برای خودش سرداری بود، هر چند بی‌سپاه و تنها». این توضیح «جعفر مدرس‌صادقی» درباره تازه‌ترین اثرش به خوبی معرف کتاب «سه استاد» است؛ کتابی درباره «ابراهیم گلستان»، «قاسم هاشمی‌نژاد» و «شمیم بهار» که نشر «مرکز» آن را منتشر کرده است.

سرخِ سفید

داستان رمان «سرخ سفید» درباره یک جوان 33ساله است. او که یک رزمی‌کار کاراته است، قرار است در یک روز با پشت سر گذاشتن چندین مبارزه، کمربند مشکی این رشته ورزشی را دریافت کند. علاوه بر شخصیت اصلی، 2روح سرگردان هم در داستان حضور دارند! روح شاعری آزادی‌خواه و یک روح خبیث با صورتی خال‌دار. از میان مبارزات جوان قصه، همزمان قصه‌های شخصیت‌های دیگر داستان در دل تاریخ روایت می‌شوند؛ قصه‌هایی که درنهایت به مبارزات شخصیت اصلی داستان پیوند می‌خورد. این خلاصه‌ای از سومین اثر «مهدی یزدانی‌خرم» است که نشر چشمه آن را در اسفند‌ماه سال 1394منتشر کرد. خواندن این قصه پرکشش و جذاب که در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های منتشر شده ایرانی در سال‌جاری قرار دارد، به‌شدت توصیه می‌شود!

آخرین رؤیای فروغ

یکی دیگر از رمان‌های پرفروش امسال، کتاب «آخرین رؤیای فروغ» است؛ رمانی که «سیامک گلشیری» آن را خلق کرده و در سال1393 به همت نشر «چشمه» منتشر شده است. این رمان کوتاه داستان زنی میانسال به نام فروغ را روایت می‌کند که در سفری به شمال، یکباره حافظه‌اش را از دست داده و نمی‌تواند افراد دور و برش را بشناسد. به همین دلیل بچه‌هایش به شمال آمده و در ویلا جمع می‌شوند تا متوجه شوند چرا این اتفاق رخ داده است. در این رمان گفت‌وگو محور، مخاطب با صحبت‌هایی که بچه‌های فروغ می‌کنند، با زندگی هر کدام از آنها آشنا می‌شود و درنهایت با این پیام نویسنده مواجه می‌شود که نمی‌توان درباره افراد و اتفاقاتی که دور و برش رخ می‌دهد، قضاوتی انجام دهد.

همسر خاموش

«همسر خاموش» نام اثری از «ای.‌اس.‌ای هریسون» است که مدت کوتاهی بعد از انتشارش، در سال 2013در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفت. آن هم درحالی‌که نویسنده کتاب مدتی قبل از انتشارش کتابش از دنیا رفته بود. این کتاب که فروپاشی تدریجی یک زندگی عاشقانه را روایت می‌کند، داستان زن و شوهری به نام «جودی» و «تاد» است که 20سال با هم زندگی کرده‌اند و زندگی خوبی داشته‌اند اما با آشنا شدن تاد با دختر جوانی به نام «ناتاشا»، همه‌‌چیز در زندگی این زوج میانسال به هم می‌ریزد که همین موضوع داستان کتاب همسر خاموش را شکل می‌دهد. این کتاب 350صفحه‌ای را «مریم مفتاحی» ترجمه و نشر «آموت» آن را در سال 1398منتشر کرده است.

 این پیکان

بی‌شک خودروی پیکان در زمان تولیدش نقش به‌سزایی در زندگی همه ما ایرانی‌ها داشته، تا جایی که برخی از مردم این خودرو را مثل عضو خانواده‌شان دانسته و به همان اندازه آن را دوست داشتند! اگر پیکان برای شما هم همین حس‌ها را همراه داشته، حتما مستند «این پیکان» را ببینید؛ مستندی درباره خودرویی که از سال 1346تا 1384به‌مدت 38سال در ایران تولید شده و به همین دلیل در رده ماشین‌های معدودی در جهان قرار دارد که عمر تولیدشان از 30سال بیشتر است! این مستند که این روزها از طریق سایت «هاشور» قابل‌مشاهده است، کاری از «شاهین آرمین» و «سهراب دریابندری» است. ضمن اینکه بد نیست بدانید مستند این پیکان در سال‌های 1394-1393تولید شده و تماشایش 77دقیقه زمان نیاز دارد.

خنده در تاریکی

موضوع مستند «خنده در تاریکی»، تغییر و تحول تاریخی تئاتر اصفهان از سال 1267تا به امروز است؛ یعنی از روزگار ورود ارامنه تا همین حالا که با حضور پایه‌گذاران تئاتر اصفهان ازجمله نصرت‌الله وحدت، رضا ارحام‌صدر، پرویز ممنون، علی رفیعی، کیومرث پوراحمد، محمدعلی میاندار، هوشنگ حریرچیان، جهانبخش سلطانی، ژاله رجایی، ناصر کوشان و نیکید میرزاییانس ساخته شده است. «پرویز پورحسینی» نیز گویندگی گفتار متن را بر عهده دارد. ساخت این مستند پژوهشی‌ـ‌تاریخی دقیق و جذاب که اثر «مژگان خالقی» است، قریب به 5سال طول کشید؛ یعنی فیلمبرداری آن از سال 1392آغاز شد و تا سال 1397ادامه داشت. پس از آن این مستند در گروه هنر و تجربه اکران شد و این روزها می‌توانید از طریق سایت «هاشور» به تماشای آن بنشینید.

ایران، جنوب‌غربی

چقدر درباره تالاب «هورالعظیم» اطلاعات دارید؟ اگر خیلی درباره‌اش نمی‌دانید، مستند «ایران، جنوب‌غربی» باعث می‌شود با یکی از زیباترین و سحرانگیزترین تالاب‌های جهان آشنا شوید. این مستند را «محمدرضا فرطوسی» کارگردانی کرده و برایش چندین جایزه بین‌المللی ازجمله جایزه ویژه هیأت‌داوران هجدهمین جشنواره فیلم‌های محیط‌زیست بارسلونا «فیکما» و جایزه ویژه جشنواره «توراستراوا» جمهوری چک را به‌دست آورده است. در معرفی این مستند 52دقیقه‌‌ای که در سال1389ساخته شده، آمده است: «بعد از کشف و حفر میدان نفتی آزادگان و احداث سد کرخه، قسمت اعظم تالاب هورالعظیم واقع در جنوب‌غربی ایران نابود شد. خشک شدن این تالاب که تنها منبع اقتصادی مردم به شمار می‌رفت، باعث مهاجرت بیشتر هورنشینان به شهرهای مجاور شد. این مستند روایت زندگی خانواده «فرحان‌سواری» آخرین ساکنان هورالعظیم است.»

خانواده آدامز2

انیمیشن «خانواده آدامز» را دیده‌اید؟ همان خانواده بزرگی که در یک جشن، با مجری طماع و حیله‌گری مواجه می‌شوند که مسیر زندگی‌شان را تغییر می‌دهد؟ این کارتون سال2019ساخته شده بود و حالا بعد از 2سال، قسمت دوم آن نیز منتشر شده است. در این قسمت که دنباله انیمیشن خانواده آدامز 2019است، این خانواده یک‌بار دیگر درگیر ماجراهای عجیب و غریب و خنده‌داری می‌شوند که بی‌شک دیدنش می‌تواند حالتان را خوش کند. خانواده آدامز 2 را که محصول کشورهای آمریکا و انگلیس است و برای تماشایش باید یک‌ساعت‌و‌26دقیقه زمان صرف کنید، «گرگ تیرنن» و «کنراد ورنن» کارگردانی کرده‌اند. این انیمیشن کمدی را می‌توانید با دوبله فارسی یا به‌صورت زیرنویس از طریق پلتفرم فیلیمو مشاهده کنید.

انتقام‌جویان توکیو

«انتقام‌جویان توکیو» همانطور که از نامش مشخص است، یک انیمه ژاپنی است؛ انیمیشنی در ژانر اکشن و ماجراجویی که داغ داغ همین امسال به‌صورت سریالی ساخته شده است. داستان این انیمه تلویزیونی مهیج از جایی آغاز می‌شود که «تاکمیچی» متوجه می‌شود تنها دوست او در دوران دبیرستان، توسط یک گروه خلافکار کشته شده است. بنابراین او با سفر در زمان، به 12سال قبل و به دوران مدرسه‌اش بازمی‌گردد تا او را نجات دهد. شاید برایتان جالب باشد بدانید این انیمیشن تازه که کاری از «ماساتو تاماگاوا» و «کاتسویا آسانو» است، در سایت معتبر IMDB رتبه بسیار خوب 5/8 را دارد و این امتیاز برای یک انیمیشن، امتیاز بسیار خوبی است. هم‌اکنون فصل نخست این انیمیشن در قالب 24قسمت 20دقیقه‌ای منتشر شده است.

ته دنیا

«یک فضانورد به اسم «گری» همراه دوستش «مون کیک» برای کشف راز جایی که دنیا به پایان می‌رسد، سفرهای بسیاری را پشت سر می‌گذارد. او در پی این است که بداند ته دنیا کجاست و آیا اصلا چنین جایی وجود دارد؟» این تمام آن چیزی است که برای مشاهده انیمیشن سریالی «ته دنیا» به آن نیاز دارید. این انیمیشن هالیوودی که سال2018 ساخته شده، یکی از بهترین و در عین حال گمنام‌ترین انیمیشن‌های مطرح دنیاست که توانسته در سایت IMDB به امتیاز 8/7دست پیدا کند. کارگردان‌های انیمیشن ته دنیا، «اولان راجرز» و «دیوید سکز» هستند و در تهیه آن افرادی ازجمله اولان راجرز، فرد ارمیسن، تام کنی، دیوید تننت، تیکا سومپتر، استیون ین، ران پرلمن، جان دیماجیو، کیث دیوید، اندی ریکتر و ایگزیبیت به هنرمندی پرداخته‌اند.

نخستین آلبوم استاد

ماه مهر،‌ ماه زنده‌یاد استاد «محمدرضا شجریان» است؛ اول مهر سالروز تولد و 17مهر نخستین سالروز درگذشت خسرو آواز ایران است. به همین دلیل بد نیست در این‌ماه نگاهی به آلبوم‌های منتشر‌شده استاد شجریان بیندازیم که حاصل نیم‌قرن فعالیتش در عرصه موسیقی اصیل ایرانی است اما شاید یکی از بهترین گزینه‌های ما برای گوش سپردن به صدای دلنشین استاد بی‌بدیل موسیقی سنتی، آلبوم «رباعیات خیام» باشد؛ نخستین آلبوم موسیقی زنده‌یاد شجریان که در ابتدای دهه50 منتشر شد. این آلبوم که تشکیل شده از دکلمه «احمد شاملو» و آواز «محمدرضا شجریان» است، همانطور که از نامش پیداست، به آثار خیام پرداخته؛ به این ترتیب که احمد شاملو 30رباعی از خیام را دکلمه کرده و محمدرضا شجریان 5رباعی را با آواز می‌خواند.

نماهنگ سایه روشن

نزدیک به 20‌ماه از شیوع ویروس کرونا در کشورمان می‌گذرد و در این مدت کادر درمان با تمام وجود خودشان را وقف مردم و بازگرداندن سلامت به تن بیماران کرده‌‌اند. به همین دلیل هم هر زمان با هر وسیله‌ای از این مدافعان سلامت قدردانی می‌شود، به مذاق مردم هم خوش می‌آید. نمونه‌اش نماهنگ «سایه روشن» که با نگاهی متفاوت به تلاش پرستاران و نیروهای درمان در روزهای کرونایی پرداخته و خیلی زود مورد‌استقبال مخاطبان موسیقی قرار گرفت. این آهنگ بی‌کلام با آهنگسازی و تک‌‌نوازی کنترباس «مهدی کلانتری» ساخته شده و کارگردان نماهنگ نیز
«پرویز کاظم‌لو» است. کلانتری درباره انگیزه ساخت نماهنگ سایه روشن می‌گوید: «هدف از ساخت این نماهنگ، تقدیر از این فرشتگان زمینی است و درواقع سپاسگزاری بی‌پایان اهالی هنر از خط مقدم این روزهایمان است».

آلبوم پرسش

«پرسش» نام یکی از جدیدترین تولیدات موسیقایی کشور است که همین چند روز پیش به همت «محمدرضا تفضلی» آهنگساز و مدرس علوم آهنگسازی منتشر شد. تفضلی که پیش از این با آلبوم‌های «واگویه‌ها» و «سونات‌‌ها» در عرصه موسیقی کشورمان شناخته شده بود، به تازگی آلبوم پرسش را روانه بازار موسیقی کرده است. این آلبوم که دارای 8قطعه است و از سوی مؤسسه فرهنگی هنری «ماهور» منتشر شده، شامل چند اثر مجلسی و سلو از محمدرضا تفضلی در بازه زمانی سال‌های 1382تا 1394است. گفته می‌شود هر کدام از این آثار نمایانگر بخشی از گرایش‌های آهنگسازی مولف آنها به شمار می‌رود. در این آلبوم نوازندگی ازجمله پانیذ فریوسفی، ستاره بهشتی، مهرداد غلامی، مریم مهربان، امین غفاری، امین عطایی، دانیال جورابچی، محمدحسین غریبی و گلنار شعاری به هنرمندی پرداخته‌اند.

معبد ال‌دورادو

برای یک دورهمی خانوادگی، بازی «معبد ال‌دورادو» گزینه بسیار خوبی است. این بازی استراتژیک و ماجراجویانه که برای 2تا 4نفر طراحی شده، در سال 2017در جمع 3بازی برتر سال (جایزه اشپیل) قرار گرفت و به همین دلیل با چشم بسته می‌توان این بازی را به جمع‌های خانوادگی راه‌داد! داستان بازی از این قرار است که در عمیق‌ترین و ترسناک‌ترین بخش جنگل‌های متراکم آمریکای‌جنوبی معبد طلا قرار دارد. بازیکنان بازی در واقع گروهی از ماجراجویان جسور هستند که باید به جست‌وجوی این معبد طلای پنهان بپردازند و با مسدود کردن راه حریفان، خودشان را به ال‌دورادو برسانند. درنهایت هر بازیکنی که بتواند تیم اکتشافی‌اش را از مناطق مختلف بازی ازجمله جنگل، دهکده و رودخانه گذر داده و به معبد ا‌ل‌دورادو برساند، برنده است.

بازی «آزول»

«مانوئل اول، پادشاه کشور پرتغال بعد از بازدید از کاخ «الحمراء» در جنوب اسپانیا، شیفته کاشی‌کاری‌های این کاخ شد و دستور داد دیوارهای کاخ خودش در پرتغال را هم با همان کاشی‌ها زینت بدهند. بردگیم «آزول» شما را در نقش یک هنرمند کاشی‌کار برای آراستن دیوارهای کاخ پادشاهی اوورا به پرتغال می‌برد»! این تعریف بازی فکری و استراتژیک آزول است؛ بازی‌ای که در هر دور از بازی، یکی از بازیکنان موفق می‌شود یک ردیف افقی از 5کاشی به هم پیوسته را در دیوار خود تشکیل دهد و امتیاز این مرحله را از آن خود کند. در پایان بازی بازیکنی که بیشترین امتیاز را دارد، برنده خواهد شد. بازی آزول برای 2تا 4بازیکن طراحی شده و هر دور بازی آن حدود 30تا 60دقیقه زمان می‌برد.









 

این خبر را به اشتراک بگذارید