• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 25 شهریور 1400
کد مطلب : 140691
+
-

حذف امضاهای طلایی از مسیر کسب‌وکارها

دیروز کلیات طرحی در مجلس تصویب شد که هدف آن کاهش انحصار طلبی و فساد در صدور مجوز کسب و کارهاست

کسب وکار
حذف امضاهای طلایی از مسیر کسب‌وکارها


نمایندگان مجلس سرانجام به کلیات طرحی رأی دادند که هدف آن آسان‌تر کردن مسیر دریافت مجوزهای کسب‌وکار است. به‌گفته وزیر اقتصاد با تصویب و اجرای قانون جدید، فضا برای بروز بسیاری از فسادها، رانت‌ها، انحصارطلبی‌ها و امضاهای طلایی محدود می‌شود. با تصویب کلیات این طرح، مجلس در آینده وارد بررسی جزئیات خواهد شد.
به گزارش همشهری، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، دیروز با حضور در صحن علنی مجلس در دفاع از این طرح گفت: در سال مانع‌زدایی از تولید، تصویب طرح صدور مجوزهای کسب‌وکار پیام خوشی را از مجلس به فعالان اقتصادی مخابره می‌کند چراکه این طرح غل و زنجیر را از پای کسب‌وکارها باز می‌کند.
او با اشاره به ‌قرار گرفتن ایران در رتبه 178دنیا از حیث شاخص مجوز شروع کسب‌وکار اعلام کرد: مجلس و دولت باید با همگرایی برای تسهیل صدور مجوزها گام بردارند. 
او افزود: متأسفانه یک سرمایه‌گذار باید ۶‌ماه تا 2 سال و گاهی بیشتر در فرایندهای کسب مجوز سرگردان باشد تا مجوز شروع یک فعالیت اقتصادی را اخذ کند. وزیر اقتصاد رشد سرمایه‌گذاری در ایران طی 5سال گذشته را نزدیک به صفر اعلام کرد و گفت: دلیل این اتفاق یکی تحریم‌های ظالمانه و دیگری تحریم‌های داخلی است که دستگاه‌های اداری و اجرایی چوب لای چرخ تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران گذاشته‌اند و این تحریم داخلی بسیار آزاردهنده‌تر است.

موافقان و مخالفان طرح چه می‌گویند؟
موافقان طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار می‌گویند با تصویب این طرح موانع موجود بر سر راه جوانان متخصص و سرمایه‌گذاران برای آغاز فعالیت اقتصادی کنار خواهد رفت اما مخالفان می‌گویند تصویب این طرح به تعدیل کارکنان دفاتر حقوقی منجر خواهد شد و در این طرح از نظرات کارشناسان حقوقی استفاده‌ نشده است.
براساس طرح در دست بررسی مجلس، فرایند صدور مجوزها از این‌پس به 2 شکل ثبت‌محور و تأییدمحور تغییر می‌کند به این معنا که فعالیت در بسیاری از کسب‌وکارها با ثبت آن بلامانع است و به تأیید مراجع ذیربط نیاز ندارد و تنها متقاضیان برخی کسب‌وکارها به مجوز قانونی نیاز خواهند داشت. به‌گفته محسن زنگنه، از نمایندگان مدافع این طرح، در این طرح قیدشده کسب‌وکارهایی که امنیت ملی، بهداشت عمومی و اجتماعی و سلامت یا محیط‌زیست را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد باید به‌صورت تأییدمحور مجوزهایشان صادر شود لذا هیچ نگرانی و دغدغه‌ای وجود ندارد.
او خبر داد: وضع هرگونه محدودیت و مانع قانونی در مسیر صدور مجوز خارج از چارچوب این قانون را حذف کرده‌ایم یعنی هرگونه دلایلی مانند محدودیت در ظرفیت، تعداد، موارد صنفی، فاصله جغرافیایی یا دلایلی مانند اشباع بازار حذف‌شده زیرا بسیاری از مجوزها را ذینفعان کسب‌وکار می‌دهند و این سد از نانوایی، داروخانه، سونوگرافی تا مراکز آموزش رانندگی و تا وکالت و سردفتری‌ها را دچار مشکل کرده است. ما در این طرح این محدودیت‌ها را حذف کرده‌ایم. او افزود: به‌هیچ‌عنوان مرجع صدور مجوز تغییر نکرده یعنی مثلا کانون وکلا همچنان مصدر و مرجع صدور مجوز است و سردفتران نیز مانند گذشته از همان مرجع مجوز دریافت می‌کنند حتی در مورد شرایط صدور مجوز نیز تغییری اعمال نشده و برای موارد مربوط، همانند قبل آزمون برگزار می‌شود.
علی آذری از نمایندگان مخالف اما اعلام کرد: رویکرد اقتصادی حاکم بر کمیسیونی که طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار را تصویب کرده و نیز تلاش بر اشتغالزایی موجب شده تبعات غیرقابل‌جبران این طرح بر ساختار قضایی و اصل دادرسی عادلانه مورد بی‌توجهی قرار گیرد.  او افزود: اگر دنبال راه علاج گذر از شرایط خطیر کنونی هستیم، باید در یک‌ کلام به حکمرانی ناکارآمد دولت‌ها، تفکرات کوتاه‌مدت و تمرکز بر تصمیم‌گیری در پایتخت رسیدگی کنیم.

دفاع وزیر اسبق اقتصاد
سید شمس‌الدین حسینی، وزیر اسبق اقتصاد هم در مقام دفاع از این طرح تأکید کرد: ایران در رتبه شروع کسب‌وکارها در بین ۱۹۰ کشور دنیا در جایگاه ۱۲۷ قرار گرفته، پس چه زمانی قرار است این موضوع را حل کنیم؟ هدف اصلی این طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار است. براساس این طرح یک‌سری از مجوزها تأییدمحور و یک‌سری دیگر ثبت‌محور خواهند بود.  او افزود: برخی از مجوزها که به حوزه سلامت، محیط‌زیست، امنیت و بهداشت بازمی‌گردد به‌صورت تأییدمحور خواهد بود و بسیاری دیگر از مجوزها در قالب ثبت‌محور صادر می‌شود. رئیس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس اعلام کرد: می‌بایست زمینه‌ای را فراهم کنیم تا اگر کسی می‌خواهد در خانه خود یک کارگاه صنایع‌دستی راه بیندازد با مشکلی مواجه نباشد. مهم‌ترین محور این طرح بهبود محیط کسب‌وکار است. این کار می‌تواند مشکل اشتغال و سرمایه‌گذاری را حل کند.
حسینی تأکید کرد: شفافیت، رقابت، رفع انحصار و تعارض منافع در این طرح با جدیت دنبال شده است. برخی نسبت به موادی از این طرح که به خدمات غذایی بازمی‌گشت انتقادهایی مطرح کردند درحالی‌که سند تحول غذایی در این طرح دنبال شده است.

پایان انحصار در کسب‌وکارها
رئیس مجلس شورای اسلامی هم در جریان جلسه علنی پارلمان و پس از تصویب کلیات طرح صدور برخی از مجوزهای کسب‌وکار گفت: تصویب طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب‌وکار از هرگونه ایجاد انحصار جلوگیری کرده و رقابتی جدی را در فضای کسب‌وکار به‌وجود می‌آورد. محمدباقر قالیباف، گفت: امروز یکی از چالش‌های کشور جوانان تحصیلکرده و با استعدادی هستند که فرصت شغلی از آنان گرفته‌شده است. تصویب این طرح از همه انحصارطلبی‌ها جلوگیری می‌کند و یک رقابت جدی بر فضای کسب‌وکار را به ارمغان می‌آورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید