• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 25 شهریور 1400
کد مطلب : 140685
+
-

موشک‌پرانی دو کره

کره‌جنوبی، دیروز ساعاتی بعد از شلیک 2 موشک بالستیک کره‌شمالی‌، از آزمایش نخستین موشک بالستیک زیرسطحی خود خبر داد

گزارش
موشک‌پرانی دو کره

سئول و پیونگ‌یانگ، دیروز تنها به فاصله چند ساعت، موشک بالستیک آزمایش کردند و زرادخانه‌های یکدیگر را به رخ هم کشیدند.
به گزارش الجزیره، دیروز ابتدا خبر آزمایش 2 موشک بالستیک کره‌شمالی توسط ژاپن و کره‌جنوبی اعلام شد و ساعاتی بعد، دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی از تست نخستین موشک بالستیک زیرسطحی خود خبر داد.
دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی در بیانیه‌اش اعلام کرد که نخستین موشک بالستیک زیرسطحی ساخت این کشور، دیروز بعد از ظهر از یک زیردریایی شلیک شد و بعد از طی مسافت مشخص، به هدف از پیش تعیین‌شده برخورد کرد.
در این بیانیه آمده که این سلاح می‌تواند به کره‌جنوبی کمک کند تا تهدیدها را عقب براند، وضعیت دفاعی خود را تقویت کند و باعث ترویج صلح در شبه جزیره کره شود.
این موشک، کره‌جنوبی را به هفتمین کشور دنیا که این فناوری را در اختیار دارد تبدیل می‌کند و به رقابت تسلیحاتی در منطقه دامن می‌زند. آزمایش موشک کره‌جنوبی بعد از آن انجام شد که کره‌شمالی 3 موشک در 3 روز آزمایش کرد. کره‌شمالی دوشنبه هم از تست یک موشک کروز جدید خبر داده بود. این موشک کروز نخستین تست موشک کره‌شمالی بعد از 6 ‌ماه به شمار می‌رفت.
کارشناسان معتقدند آزمایش‌های اخیر کره‌شمالی نشان می‌دهد که این کشور می‌خواهد همزمان با انجام آزمایش‌های جدید، به آمریکا فشار بیارود تا مذاکرات هسته‌ای با این کشور را که معلق مانده از سر بگیرد.
به‌گفته ناظران، همچنین به‌نظر می‌رسد که دولت مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی که به‌صورت فعال به‌دنبال سازش و همکاری با همسایه شمالی است، با این آزمایش به انتقادها درباره اینکه بیش از اندازه رویکرد نرمی در برابر پیونگ‌یانگ دارد واکنش نشان داده است.
ارتش کره‌جنوبی گفته است که موشک‌های کره‌شمالی، از شمال این کشور شلیک شده‌اند، 800کیلومتر را طی کرده و قبل از فرود در آب‌های بین شبه جزیره کره و ژاپن 60کیلومتر اوج گرفته‌اند.
جان دلری، استاد دانشگاه یونسای درباره این آزمایش‌ها به خبرگزاری فرانسه گفته است: «زمانبندی این آزمایش‌ها خارق‌العاده است چون نه یک کره که هر دو کره در یک روز موشک‌های بالستیک آزمایش کرده‌اند. این کار نشان‌دهنده این است که رقابتی تسلیحاتی در منطقه در جریان است و همه باید به آن توجه کنند.»

دمیدن در آتش رقابت تسلیحاتی
فرماندهی آمریکا در اقیانوس هند و آرام گفته است که آزمایش موشک‌ها توسط کره‌شمالی پیامدهای بی‌ثبات‌کننده برنامه تسلیحاتی غیرقانونی این کشور را نشان می‌دهد، اما با این حال تهدیدی فوری و جدی برای قلمرو آمریکا و یا نیروهایش و یا متحدان این کشور شمرده نمی‌شود.
یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن آزمایش موشک‌های کره‌شمالی را تهدیدی علیه صلح و امنیت کشورش خوانده است؛ «این شلیک‌ها صلح و امنیت ژاپن و منطقه را به خطر می‌اندازد. دولت ژاپن مصمم است تا سطح هشیاری و نظارت خود را بالا ببرد تا برای هر احتمالی آماده باشد.»
گارد ساحلی ژاپن که از شلیک موشک توسط کره‌شمالی خبر داده بود، گفته است که هیچ شناور و هواپیمایی آسیب ندیده است.
آزمایش‌های دیروز، نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است که کره‌شمالی را از هرگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک منع می‌کند. اما شورای امنیت احتمالا کره‌شمالی را به‌خاطر آزمایش موشک‌های بالستیک کوتاه برد، مانند آنچه دیروز انجام داد، با تحریم‌های تازه تنبیه نخواهد کرد.
کره‌شمالی دوشنبه گفت که یک موشک کروز جدید را 2بار آزمایش کرده است. رسانه دولتی کره‌شمالی این موشک کروز را سلاحی استراتژیک با اهمیت زیاد توصیف و اعلام کرد که این موشک با هدف حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده است.
براساس روایت کره‌شمالی، این موشک توانایی اصابت به اهدافی در فاصله 1500کیلومتری را داراست و تمامی اهداف ژاپن و آمریکا در منطقه در تیررس آن است. آزمایش‌های دیروز در حالی انجام شد که وانگ‌یی، وزیر خارجه چین برای ملاقات با رئیس‌جمهور کره‌جنوبی و دیگر مقامات ارشد این کشور در سئول به سر می‌برد تا درباره مذاکرات به بن‌بست رسیده هسته‌ای کره‌شمالی با آنها مذاکره کند.
کره‌شمالی، معمولا وقتی که چین، بزرگ‌ترین حامی و تامین‌کننده نیازهایش، درگیر رویدادهای بزرگ دیپلماتیک است آزمایش‌های تحریک‌آمیز انجام نمی‌دهد.
دفتر مون جائه این، در بیانیه‌ای گفته است که او از چین به‌خاطر نقشش در تلاش دیپلماتیک بین‌المللی برای حل بن‌بست هسته‌ای کره‌شمالی تشکر کرده و خواستار تداوم حمایت پکن شده است. وانگ‌یی هم گفته است که کشورش همچنان از خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره و روابط بهتر بین 2کره حمایت می‌کند.
یان مو جین، استاد دانشگاه مطالعات کره‌شمالی در سئول، گفته است که کره‌شمالی با آزمایش‌های چهارشنبه به پکن پیغام فرستاده و از چین خواسته که به مسئله شبه جزیره کره، به‌عنوان دستور کار اصلی نگاه کند.
او گفته است: «کره شمالی همچنین می‌خواهد اینگونه القا کند که در مسئله شبه جزیره کره، نقش رهبری را به‌عهده دارد.»
این هفته همچنین نمایندگان هسته‌ای آمریکا، ‌کره‌جنوبی و ژاپن با هم ملاقات کردند.
مذاکرات بین آمریکا و کره‌شمالی از سال 2019، وقتی که آمریکا درخواست پیونگ‌یانگ برای کاهش چشمگیر تحریم‌ها در ازای از بین بردن یک کارخانه فرسوده هسته‌ای را رد کرد، متوقف شده است. کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی تهدید کرده است تا سلاح‌های نوینی بسازد که آمریکا را هدف قرار دهد و درخواست دولت جدید آمریکا برای مذاکره را رد کرده و خواسته است که واشنگتن ابتدا سیاست‌های خصمانه‌اش را کنار بگذارد و بعد مذاکره انجام شود. این کشور ‌ماه مارس به یک سال توقف در آزمایش موشک‌های بالستیک پایان داد و موشکی را در دریا شلیک کرد. کره‌شمالی به‌صورت سنتی در ابتدای فعالیت هر دولت جدید در آمریکا، یک موشک آزمایش می‌کند و یا از سلاح‌های دیگری رونمایی می‌کند تا واکنش دولت جدید آمریکا را ارزیابی کند.
دولت بایدن اعلام کرده است که در ‌ماه می،‌ سیاست‌هایش درباره کره‌شمالی را بازبینی کرده و درحالی‌که خلع سلاح همچنان اولویت آن است، به کیم جونگ اون مجالی برای چانه زدن نخواهد داد.
سونگ کیم، نماینده آمریکا در امور کره‌شمالی سه‌شنبه‌ گفته بود که آمریکا نیات خصمانه‌ای نسبت به کره‌شمالی ندارد و امیدوار است که این کشور به تلاش‌ها برای گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای‌اش واکنش مثبتی نشان دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید