• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 25 شهریور 1400
کد مطلب : 140652
+
-

قهرمانِ فوتسالِ بامانع

درباره داوری که همه سدها را کنار می‌زند

اتفاق روز
قهرمانِ فوتسالِ بامانع

این فقط ستاره‌های تیم ملی فوتسال نیستند که تماشایشان در جام‌جهانی و تعقیب مسیرشان در این تورنمنت، هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسد. این فقط آنها نیستند که می‌خواهند تاریخ‌سازی کنند و بهترین نتیجه تاریخ‌شان را در این جام به‌دست بیاورند. برای همه طرفداران ورزش در ایران، حضور گلاره ناظمی در جام‌جهانی اصلا کم‌‌ارزش‌‌تر از تیم ملی فوتسال نیست، چراکه حتی مسیر او برای رسیدن به چنین موفقیتی، دشوارتر از مسیر تیم ملی بوده است. داور دهه شصتی فوتسال ایران، دست به کارهایی زده که پیش از این دست‌نیافتنی به‌نظر می‌رسیدند. او که در نوجوانی خودش فوتسال بازی می‌کرد، به مرور زمان به یکی از بهترین داورهای قاره آسیا تبدیل شد. گلاره رفته‌رفته از سوت‌زدن بازی‌ها در لیگ برتر فوتسال بانوان، به تورنمنت‌های بین‌المللی اعزام شد و فرصت درخشیدن در بازی‌‌های آسیایی داخل سالن را به‌دست آورد. حالا وقت مناسبی بود که توانایی‌های او حتی از سطح قاره آسیا فراتر برود. ناظمی توانست یکی از داوران جام ملت‌های فوتسال زنان اروپا در کشور پرتغال باشد. اتفاق مهمی که برای این داور رخ داد اما انتخاب او برای قضاوت رقابت‌های حساس فوتسال مردان بود؛ تجربه‌ای که نشان می‌داد تصمیم‌گیرندگان مهم فوتسال در جهان، چقدر به این داور جوان اعتماد دارند. او شانس داوری در رقابت‌های فوتسال جام باشگاه‌های جهان را هم تصاحب کرد و نامش در بین 10داور برتر فوتسال دنیا قرار گرفت. قدم مهم بعدی در زندگی ورزشی این داور جاه‌طلب، نخستین تجربه داوری در جام‌جهانی فوتسال بود. او حالا یک نماینده شایسته برای ایران در این رقابت‌ها به حساب می‌آید. نماینده‌ای که سال به سال پیشرفت کرده و به شکل خیره‌کننده‌ای، توانسته «غیرممکن»ها را از سر راه خود کنار بزند.
ناظمی داور سوم مسابقه افتتاحیه جام جهانی بود و در همین دور اول، قضاوت مسابقه گواتمالا و مصر را بر عهده گرفت. این نخستین‌بار در تمام تاریخ بود که یک داور زن ایرانی، مسابقه مردان را در این سطح داوری می‌کرد. یک تجربه فراموش‌نشدنی و البته موفقیت‌آمیز، برای داوری که انگار با خودش عهد کرده هرگز به پشت سر نگاه نکند و همه قدم‌ها را رو به جلو بردارد.
برد و باخت در فوتسال، کلماتی هستند که غالبا بین «تیم‌ها» رد و بدل می‌شوند اما در این دوره از جام جهانی، یک داور را هم باید در فهرست برنده‌های بزرگ قرار داد. داوری که تا همین‌جا هم الهام‌بخش خیلی از جوان‌ترها برای انتخاب این شغل در ایران بوده است. گلاره ناظمی به‌گفته خودش، شیفته داوری دیدارهای تیم ملی برزیل است. او البته بارها تأکید کرده که بین خودش و تیم ملی ایران، ترجیح می‌دهد تیم ملی ایران در فینال رقابت‌های جام‌جهانی به میدان برود. او حتی از سوی دبیرکل فدراسیون بین‌المللی فوتبال هم مورد تمجید قرار گرفته است، چراکه توانسته یک راه جدید را برای زنان در داوری فوتسال باز کند. معنی اسم گلاره در زبان کردی، چیزی شبیه «نور چشم» است. چقدر شبیه خود او که این روزها نوری در تاریکی‌های همیشگی فوتبال ایران است.
 
  ایران- آمریکا؛ احتمال بارندگی در سالن
دومین مسابقه تیم ملی ایران در جام جهانی فوتسال، فردا از ساعت19:30 برگزار خواهد شد؛ مسابقه‌ای که می‌تواند صعود تیم ملی را به مرحله بعدی رقابت‌ها قطعی کند. آمریکا، دومین حریف تیم ملی است و در دنیای فوتسال، تیم شاخصی به حساب نمی‌آید. تیمی که در نخستین مسابقه 11گل از آرژانتین دریافت کرده و هیچ پاسخی برای این گل‌ها نداشته است. با توجه به صعود بهترین تیم‌های سوم از هر گروه، یک تساوی هم صعود تیم ملی را قطعی می‌کند اما برای سرگروه‌شدن و رسیدن به قرعه‌ای مناسب‌تر، تیم ملی باید این مسابقه را با برد پشت سر بگذارد. به‌نظر می‌رسد این یک نبرد کم‌دردسر برای فوتسال ایران خواهد بود. یک تمرین جدی که به برخی ستاره‌های تیم، فرصت خوبی برای استراحت می‌دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :