• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 24 شهریور 1400
کد مطلب : 140526
+
-

برنامه‌های سال تحصیلی جدید در گفت‌وگو با رئیس آموزش و پرورش منطقه ۱۹

کیفیت آموزش‌های مجازی را بالا می‌بریم

کیفیت آموزش‌های مجازی را بالا می‌بریم

زهرا بلندی

 وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در روزهای کرونایی یکی از نگرانی‌های مهم خانواده‌هاست. با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید، هر بار که خبر بازگشایی مدارس و آموزش حضوری دانش‌آموزان را می‌شنوند دلهره می‌گیرند، اما از سویی هم دغدغه آموزش صحیح و رشد فرزندان‌شان را دارند. درحالی که برخی خانواده‌ها به‌خصوص در نقاط محروم و حاشیه‌ای مناطق جنوبی شهر علاوه بر دلهره‌های معمول از امکانات کافی آموزشی و رفاهی بهره‌مند نیستند. برای بررسی شرایط تحصیلی دانش‌آموزان منطقه ۱۹ در این روزهای سخت به گفت‌و‌گو با «هادی حنیف‌نیا» رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۹ می‌نشینیم.

 دومین سال تحصیلی همراه با کرونا در پیش است. با توجه به اینکه خانواده‌ها هم دلهره تحصیل حضوری دانش‌آموزان را در شرایط کرونایی دارند و هم نگران ایجاد خلأ در رشد تحصیلی فرزندان‌شان به دلیل استمرار در تحصیل آنلاین هستند، چه برنامه‌هایی برای مدیریت هرچه بهتر شرایط تحصیل دانش‌آموزان منطقه ۱۹ در نظر گرفته شده است؟
 ناگزیر از پذیرش این واقعیت هستیم که ظهور پدیده ناشناخته‌ای همچون ویروس کرونا به‌عنوان عامل تهدید سلامت جامعه و دانش‌آموزان، باورهای پیشین همگان را درباره روش ارائه خدمات آموزشی در شرایط ناپایدار به هم ریخته و طی ۲ سال گذشته به کیفیت و استاندارد مباحث آموزش و مسائل تربیتی خدشه وارد کرده است. با توجه به اینکه در دوره شیوع ویروس کرونا آموزش‌های لازم برای معلمان با هدف توانمندسازی حرفه‌ای انجام شده و از سویی خود همکاران نیز با علاقه شخصی به تقویت ابعاد فناورانه مورد نیاز اقدام کرده‌اند و همچنین از سوی دیگر خانواده‌ها و دانش‌آموزان نیز با مسیر مبهم آموزش‌های مجازی که در گذشته برایشان سختی‌هایی به همراه داشت کاملاًآشنا شده‌اند، مطمئن هستیم که روند آموزش‌های مجازی امسال با کیفیت بسیار بهتری ادامه خواهد داشت.


هادی حنیف‌نیا/ رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه19

 یعنی آموزش حضوری خواهد بود؟
سال تحصیلی برخلاف سال گذشته که اواسط شهریور آغاز شد امسال از اول مهر  آغاز می‌شود، اما بازگشایی مدارس تابعی از شرایط شیوع و تصمیمات ستاد ملی کروناست که فعلاً بر اساس آخرین اطلاعیه صادره تا فراهم شدن شرایط لازم آموزش‌ها حضوری نخواهد بود. در عین حال در صورت اعلام رسمی برگزاری حضوری کلاس‌ها در ماه‌های آینده، ملاک ابلاغ آخرین پروتکل‌های ارسالی براساس رنگ‌بندی و شرایط شهرهای مختلف متفاوت خواهد بود و در چنین شرایطی قطعاً منطقه ما نیز با حساسیت تمام مفاد آن را اجرایی می‌کند.

 چه تعداد مدرسه در منطقه ۱۹ وجود دارد و چه تعداد دانش‌آموز برای سال تحصیلی جدید ثبت‌نام شده‌اند؟ آیا تعداد مدارس به نسبت دانش‌آموزان ثبت‌نامی مناسب است؟
 ۱۵۸ مدرسه در منطقه ۱۹ وجود دارد و در سال تحصیلی جدید نزدیک به ۵۵ هزار نفر مشغول تحصیل در این مدارس خواهند بود. طبیعتاً تراکم مدارس منطقه ۱۹ نسبت به تعداد دانش‌آموزان کمتر است و این نشان از نیاز به فضای آموزشی جدید دارد.

 در طول یک سال اخیر مدارس جدیدی در منطقه راه‌اندازی نشده است؟
 امسال مدرسه جدیدی اضافه نخواهد شد، اما هم اکنون در حال ساخت ۳ مدرسه در روستای مرتضی گرد هستیم که بهره‌برداری از آنها در سال آینده مقدور خواهد شد.

 طی سال تحصیلی که گذشت بار بخش قابل توجهی از آموزش به‌خصوص نوآموزان بر دوش خانواده بود، امسال هم به همان روال قبل خواهد بود؟
در شرایط عارض شده قطعاً همه استانداردهای گذشته دچار تغییراتی شده و در زمینه آموزش نیز چنین است. در شرایط کرونایی همواره آموزش اصلی بر عهده معلمان گرانقدر است، اما ناگزیریم که اولیا نیز در این فرایند شریک ما در این امر مهم باشند. البته این واقعیت یکی از بهترین فرصت‌های پیش آمده بوده است، چراکه ما سال‌ها آرزو داشتیم پدر و مادرها به دلیل ویژگی‌های خاص دوران کودکی و نوجوانی با حساسیت بیشتری همراه معلمان در آموزش و تربیت دانش‌آموزان مشارکت کنند.

 تغییراتی برای تقویت سامانه شاد در نظر گرفته شده است؟
به اذعان تمام کارشناسان  و دلسوزان امر آموزش و پرورش، ایجاد شبکه آموزشی دانش‌آموزی که از آن با عنوان «شاد» نام برده می‌شود یکی از بزرگ‌ترین اقدام‌های تأثیرگذار در ایجاد مباحث آموزش و پرورش و به نوعی ایجاد زیرساخت امن برای دستیابی به عدالت آموزشی بود که استفاده از آن برای تمام ذی‌نفعان رایگان است. شاد امروز نسبت به روزهای نخست تغییرات قابل توجهی داشته و به مراحل استاندارد نهایی نزدیک شده است. عمده اعتراض شکل گرفته تا اواسط سال تحصیلی گذشته سرعت پایین یا قطعی‌های مکرر بود که با اقدام‌های مؤثر وزارت ارتباطات این مشکل نیز برطرف شده و مطمئنیم که در آینده نزدیک تمام نیازهای لازم برای امر آموزش چنین شبکه عظیم و کم‌نظیری تکمیل خواهد شد.

 در شرایط پراضطراب کرونا چه اقداماتی برای ایجاد امنیت و آرامش دانش‌آموزان به‌خصوص دانش‌آموزان مناطق کمتربرخوردار شهر در نظر گرفته شده است؟
 خط ملی نماد یا خط ۱۵۷۰ اورژانس اجتماعی دانش‌آموزان، یکی از مهم‌ترین اقدام‌های زیرساختی در نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان است که مردادماه توسط وزیر آموزش و پرورش سابق افتتاح شد و دانش‌آموزان و اولیا می‌توانند در شرایط حاد فوریت‌های روانی و اجتماعی با این شماره تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت کنند.

 با توجه به نقاط حاشیه‌ای و روستاهایی که در منطقه ۱۹ وجود دارند،   این محدوده‌ها از آنتن‌دهی خوبی بهره‌مند نیستند، تدابیری برای برگزاری کلاس‌های حضوری برای دانش‌آموزان این خطه اندیشیده شده است؟
در مناطق محروم کشور از جمله نقاط حاشیه‌ای منطقه ۱۹ برخی دانش‌آموزان به دلایل اقتصادی و برخوردار نبودن از گوشی و تبلت یا آنتن‌دهی محدود با مشکلاتی روبه‌رو بودند که سال گذشته مورد توجه جدی مسئولان و خیّران نیک‌اندیش قرار گرفته و قسمت بزرگی از این نیازها برطرف شده است، اما همچنان رفع کامل این نیازها در دستور کار قرار دارد. با این حال به دلیل ویژگی‌های خاص برخی نقاط محروم اقدام‌های لازم برای آموزش‌های حضوری آنها در حال نهایی شدن است و این در حالی است که تاکنون معلمان دلسوز به هر شیوه ممکن بیشتر این دانش‌آموزان را مورد حمایت‌های ویژه تحصیلی قرار داده‌اند.

 آماری از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل منطقه وجود دارد؟ باتوجه به اینکه برخی از دانش‌آموزان به‌خصوص اتباع در نقاط حاشیه‌ای در روزهای کرونا به دلیل کمبود امکانات توانایی تحصیل نداشته‌اند؟
در سال تحصیلی قبل براساس دستور سازمانی آمار جاماندگان از تحصیل و علل آن در کل مدارس کشور مورد رصد دقیق قرار گرفت و در منطقه ۱۹ به‌ویژه در بخش آفتاب تعداد آنها ۱۶۰ نفر برآورد شد. در تجزیه و تحلیل این آمار بالای ۹۰ درصد شامل دانش‌آموزان اتباع بود که حتی تیم‌هایی نیز از طرف مدارس به آدرس منازل آنها مراجعه کردند، اما اکثریت آنها احتمالاً به دلیل بازگشت به کشورشان در دسترس نبودند.

«پروژه مهر» در مدارس منطقه ۱۹

اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۹ با تلاش برای ساخت ۳ مدرسه در روستای مرتضی گرد به‌عنوان بزرگ‌ترین روستای کشور در کارگروه تعمیر و تجهیز پروژه مهر ۱۴۰۰ موفق عمل کرده است.   رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۹ با بیان این موضوع می‌گوید: «پروژه مهر با هدف بهبود وضعیت مدارس، بازگشایی و استمرار فعالیت‌های دانش‌آموزان مانند دیگر مناطق شهر در منطقه ۱۹ هم به اجرا درآمده و در کارگروه تعمیر و تجهیز در حال ساخت ۳ مدرسه ابتدایی پسرانه، ابتدایی دخترانه و متوسطه دوم در روستای مرتضی گرد است که با توجه به جمعیت‌پذیری یکی از نیازهای مهم اهالی این روستا محسوب می‌شود.»
«هادی حنیف‌نیا» در ادامه با اشاره به کسب رتبه یک تهران در ۴ کارگروه و کسب رتبه ۵ تهران، می‌گوید: «نوسازی و آسفالت و ایزوگام بیش از ۱۲ مدرسه در پروژه مهر سال ۱۴۰۰ انجام شده است. افتتاح طرح حیاط پویا و تجهیز  ۲ مورد از حیاط‌های مدرسه به فضای ورزشی مسقف به‌طوری که مشرف به خانه‌های اطراف مدرسه نباشد تا دختران دانش‌آموز به راحتی از فضای بازی استفاده کنند هم جزء دیگر اقدامات مهمی است که براساس این طرح اجرایی شده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید