• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 24 شهریور 1400
کد مطلب : 140519
+
-

آرزوی چند ساله اهالی روستا برآورده شد

آب تهران به «مرتضی گرد» رسید

آب تهران به «مرتضی گرد» رسید

زهرا بلندی

 طرح بزرگ آبرسانی و اتصال روستای ۴۰ هزار نفری مرتضی‌ گرد به شبکه سراسری آب تهران و آغاز ساخت مخزن جدید ۴ هزار‌مترمکعبی یکی از اتفاقات خوش روزهای اخیر در منطقه ۱۹ بود. طرحی که با هدف ارتقای خدمات آب و فاضلاب به اهالی روستای مرتضی گرد به‌عنوان یک اولویت مهم در دستور کار شرکت آب و فاضلاب منطقه ۶ تهران قرار گرفت و اجرای آن رضایت اهالی روستا را به همراه داشته است. برای بررسی جنبه‌های مختلف این طرح ضمن آشنایی با جزئیات آن پای صحبت‌های ساکنان مرتضی گرد نشسته‌ایم.  

 

«از نخستین روزهای تحویل روستاهای جنوب تهران، موضوع توسعه و بهینه‌سازی زیرساخت‌ها و تأسیسات آبی این روستاها با هدف ارتقای خدمات آب و فاضلاب به‌عنوان یک اولویت مهم در دستور کار قرار گرفته که روستای مرتضی گرد هم یکی از این موارد است. » مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب منطقه ۶ تهران با بیان این موضوع می‌گوید: «روستای مرتضی گرد با وجود قرار داشتن در محدوده شهر تهران، تا قبل از تغییر و تحول شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی و یکپارچگی با شرکت‌های آب و فاضلاب شهری، از منابع آب سطحی استان تهران برخوردار نبود و کل منابع آبی روستا از محل آب زیرزمینی تأمین می‌شد و به دلیل امکانات و تأسیسات محدود آب و فاضلاب از کمبود شدید آب رنج می‌برد و مشترکان آب این روستا به‌طور روزانه با مشکل قطعی آب روبه‌رو بودند. پس از تحویل گرفتن روستاها و تأکید بر یکسان‌سازی با مناطق شهری، با هدف رفع این معضلات اقداماتی همچون ۷ کیلومتر لوله‌گذاری در محدوده‌های بدون لوله و شبکه توزیع آب، ساخت ایستگاه‌های کلرزنی روی چاه‌ها، اصلاح و رفع فرسودگی شبکه و مهم‌تر از همه انتقال آب از منابع آب‌های سطحی(خط اصلی کمربندی تهران که موسوم به خط انتقال ۱۸۰۰ میلی متری ماملو است) انجام شده است.»


حسن حقیقی/ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب منطقه 6 تهران
«حسن حقیقی» در ادامه با اشاره به اینکه شریان آب سطحی که نزدیک به مرتضی گرد بود از شمال بزرگراه آزادگان عبور می‌کرد و آب طی عملیاتی ویژه و با دشواری از زیر بزرگراه با کمترین هزینه و بدون اختلال ترافیکی به مرتضی گرد انتقال داده شده است، می‌گوید: «محدوده‌هایی از مرتضی گرد که دارای شبکه قدیمی توزیع آب بود حدود ۷۰ درصد می‌توانند از این بهبود کیفیت و کمیت برخوردار شوند و برای محدوده‌هایی که شرایط توزیع ندارند هم ۴ و نیم کیلومتر شبکه توزیع ایجاد شد. با انجام عملیات اجرایی و وصل شدن به شبکه آب آشامیدنی شهر تهران وضعیت کمی و کیفی  آبرسانی روستا متحول و بخش قابل توجهی از مشکلات آن برطرف شده و رضایت ساکنان این روستای کم برخوردار را به همراه داشته است.» حقیقی در ادامه به مراسم کلنگ‌زنی و آغاز ساخت مخزن جدید ۴ هزار‌مترمکعبی در همین محدوده اشاره می‌کند و می‌گوید: «با ساخت مخزن جدید در آینده نزدیک، مشکلات و دغدغه‌های تأمین پایدار آب روستا نیز به‌طور کامل برطرف می‌شود.»

بهره‌مندی از آب باکیفیت، خواسته چندین ساله
تا سال ۱۳۸۷ تعداد اهالی روستای مرتضی گرد  خیلی کم بود و بیشتر اراضی این محدوده زمین‌های کشاورزی بودند. طی سال‌ها ساخت‌وساز در اینجا گسترش پیدا کرد و جمعیت آن اکنون به ۴۵ هزار نفر رسیده و بهره‌مندی از آب لوله‌کشی جزء دغدغه‌های مهم اهالی به شمار می‌رود. دهیار روستای مرتضی گرد با بیان این موضوع می‌گوید: «تا یک سال پیش ۴۰ درصد روستا تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی لوله‌کشی روستایی داشت و ۶۰ درصد باقیمانده بدون لوله‌کشی بود که به این روستاها هم توسط دهیاری با تانکر آبرسانی می‌شد. برداشت آب از این تانکرها علاوه بر سختی‌هایی که برای اهالی به همراه دارد موجب سدمعبر می‌شد که برای رفع این معضل و رفاه حال اهالی روستا بعد از ادغام آب و فاضلاب روستایی به آب و فاضلاب شهری، طبق توافقنامه‌ای قرار شد به شرکت آب و فاضلاب کمک کنیم تا ۶۰ درصد باقیمانده هم از لوله‌کشی آب تهران بهره‌مند شوند.»


حمید صالح/ دهیار روستای مرتضی‌گرد

«حمید صالح» با اشاره به اینکه عملیات اتصال شبکه و تست اولیه انتقال آب در خط جدید نوید خوشی به ساکنان روستای بزرگ مرتضی گرد داده است، می‌گوید: «با تمام شدن این پروژه و اتصال کامل شبکه آب، خواست و آرزوی چندین ساله اهالی در پیوستن به شبکه سراسری آب تهران محقق و مشکلات تأمین پایدار منابع و دغدغه‌های کمی و کیفی آب روستای بزرگ مرتضی گرد برطرف خواهد شد.»


وعده‌ها زودتر اجرا شود
«مرتضی گرد روستایی قدیمی است که در گذر سال‌ها زمین‌های کشاورزی آن خرد و به واحدهای متعدد مسکونی تبدیل شده و جمعیت آن به ۴۰ هزار نفر رسیده است، اما با وجود رشد ساخت‌وساز غیرمجاز، جواز ساخت صادر نشده و منابع آب، برق، گاز و... هم توسعه نیافته است و بهره‌مندی از آب لوله‌کشی و شهری
 از مهم‌ترین مطالبات اهالی آن محسوب می‌شد.»


سینا حسن‌پور/ رئیس شورای روستای مرتضی گرد

سینا حسن‌پور، رئیس شورای روستای مرتضی گرد با بیان این موضوع می‌گوید: «بهره‌برداری از خط جدید آبرسانی به روستای مرتضی گرد و زدن کلنگ ساخت مخزن جدید ۴ هزار‌مترمکعبی اتفاقی خوش و مایه خوشحالی اهالی روستاست، اما تقاضای ما این است که این کار با سرعت بیشتری به سرانجام برسد و قول‌های مساعدی که در ادامه طرح برای تقویت زیرساخت‌ها، ساخت مخزن و شبکه داده شده هم عملیاتی شود.»


علیرضا آذرآیین/ شهروند

کاش تانکرها جمع‌آوری شوند
«علیرضا آذرآیین» ساکن ۳۵ ساله محله مرتضی گرد با اشاره به اینکه از بدو تولد در این روستا زندگی می‌کند، بهره‌مندی از آب باکیفیت را مهم‌ترین خواسته اهالی آن یاد می‌کند و می‌گوید: «بخشی از نقاط روستا به‌خصوص ساکنان نقاط انتهایی، هنوز از آب لوله‌کشی بهره‌مند نیستند و در آبرسانی با چالش‌هایی روبه‌رو هستند. امیدواریم با اجرای این طرح مشکلات محله در این زمینه کمتر شود.» آذرایین از معضلات آبرسانی با تانکر و آرزوی جمع‌آوری آنها یاد می‌کند و می‌گوید: «وجود تانکرها در محله معضلاتی همچون ترافیک و ایجاد گرد و غبار را به همراه دارد. این در حالی است که با این روش آبرسانی هم اهالی با کمبود آب به‌خصوص در روزهای گرم تابستان روبه‌رو هستند.»


روح‌الله فراهانی/ کاسب روستای مرتضی‌گرد

مهم‌ترین معضل  روستا حل شده است
«روح‌الله فراهانی» کاسب ۴۰ ساله روستای مرتضی گرد که از ۲۵ سال پیش در اینجا سکونت دارد درباره طرح آبرسانی به روستای مرتضی گرد می‌گوید: «معضلات زیادی در روستای مرتضی گرد وجود دارد، اما فشار نازل آب و کیفیت پایین آن از جمله مهم‌ترین آنهاست. اجرای طرح آبرسانی و اتصال روستای ۴۰ هزار نفری مرتضی گرد به شبکه سراسری آب تهران مایه خوشحالی است و امیدوارم با افتتاح آن به مرور زمان مشکلات همه نقاط روستا در استفاده از آب باکیفیت حل شود. » فراهانی هم‌‌ تردد تانکرها را عاملی برای ایجاد بی‌نظمی در روستا می‌داند و می‌گوید: «تردد تانکرها علاوه بر ایجاد گرد و غبار و گل و لای در فصل بارش و ایجاد ترافیک به دلیل عرض کم خیابان‌ها و کوچه‌ها موجب برخورد و ایجاد خسارت برای خودروهای شهروندان می‌شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید