• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 24 شهریور 1400
کد مطلب : 140516
+
-

علیرضا مرآتی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۹ تاکید کرد

لزوم همگرایی نهادها برای رفع مشکلات ترافیکی

لزوم همگرایی نهادها برای رفع مشکلات ترافیکی

عدم رعایت اصول فنی در طراحی و اجرای بزرگراه‌ها و معابر درجه ۲ و مسیرهای پخش‌کننده و جمع‌کننده از معضلات مهم در معابر شهری هستند، اما به دلیل عدم شناخت مسائل فنی معمولاً بسیاری از این نکات مغفول می‌مانند. با توجه به وجود بیش از ۳۶ کیلو‌متر بزرگراه در منطقه ۱۹ که مستعد بروز تصادفات فوتی و جرحی و خسارتی هستند باید تمهیداتی با هدف کاهش تلفات انسانی و تصادفات اتخاذ شود. این امر طی سالیان گذشته با ارائه پیشنهاداتی همچون اصلاح هندسی و تغییرات حتی در ساختار و عملکرد یک معبر همواره از سوی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و پلیس راهور در اولویت برنامه‌ها بوده است.
 از مهم‌ترین راهکارهای پیشنهادی مطرح شده در معابر اصلی و درجه ۲ می‌توان به کاهش سرعت در برخی معابر بزرگراهی مانند بزرگراه تندگویان، کاهش عرض معبر، اضافه شدن لاین‌ها در محل تبادلات و خروجی و ورودی‌ها، نصب سرعتکاه آسفالتی، خط‌کشی، نصب حفاظ بتنی نیوجرسی به جای گاردریل در رفیوژ میانی و حاشیه دارای مانع، نصب دوربین کنترل سرعت و اصلاح هندسی و آشکار‌سازی مسیر با شبرنگ و چراغ‌های راهنمایی و ال‌ای دی و نگهداری تجهیزات ترافیکی اشاره کرد. این موارد در کاهش تصادفات تأثیر بسزایی دارند که با تکمیل آنها امیدواریم تصادفات به حداقل برسند.
در بخش معابر محلی و دسترسی‌ها، نوسازی تجهیزات کاهش عرض معابر و افزایش سطح پیاده‌رو و ایجاد معابر مخصوص دوچرخه، همسطح‌سازی تقاطع پیاده‌رو‌ها با کوچه‌ها و خیابان‌ها، آموزش شهروندان در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و... مؤثر عمل خواهند کرد، اما برای اجرای موفق همه این طرح‌ها مشارکت و همراهی معاونت شهرسازی و پلیس راهور هم نیاز است در حالی که در برخی موارد بین معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و پلیس راهور اتفاق نظر وجود ندارد.   مدیریت شهری طی سال‌های گذشته تلاش قابل توجهی در بهبود وضعیت زیستی شهر تهران داشته که در این زمینه می‌توان به ادغام معاونت‌های شهرداری اشاره کرد. در حال حاضر دو معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی با یکدیگر ترکیب و به‌صورت معاونت واحدی ایفای نقش می‌کنند. شاید ادغام معاونت شهرسازی و معماری با دو معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و فنی و عمرانی بتواند، به‌رغم مخالفت‌های زیاد، ضمن کاهش تداخلات اجرایی، منجر به یک‌سویه شدن اهداف و صرف منابع کمتر برای بازده بیشتر شود. در این مسیر نیاز است که پلیس راهور نیز در صورت وجود برنامه‌ای منسجم برای تغییرات کالبدی و ساختاری شهر، همراهی بیشتری با واحد‌های اجرایی شهرداری تهران داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید