• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 12 مرداد 1400
کد مطلب : 137220
+
-

تأکید ربیعی بر واقعیت موانع پیش پای دولت آینده

راه سخت دولت رئیسی

دولت
راه سخت دولت رئیسی


آخرین نشست خبری سخنگوی دولت تدبیروامید مختص ایراد بیانیه پایانی علی ربیعی در جمع‌بندی عملکرد 8ساله دولت حسن روحانی بود. او در مدت 2سال مسئولیت سخنگوی دولت همزمان دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور نیز بود. بخش عمده دوره سخنگویی ربیعی به‌علت شیوع کرونا در قالب نشست‌های مجازی دنبال می‌شد. او یک روز مانده به پایان دولت برای موفقیت دولت سیزدهم دعا کرد و گفت: دولت آینده راه دشواری در پیش دارد. باید همگان انتظارات منطقی از دولت آینده، داشته باشیم. دولت آینده هم در شرایط تحریم قرار دارد. ‌تحریم، حقیقتی انکارناپذیر است.
ربیعی دولت آتی را نیز مواجه با چالش‌های سه‌گانه و غیرقابل انکار دولت سیزدهم دانست و گفت: تغییرات آب‌وهوایی و خشکسالی، امری واقعی و جدی است. بدون تردید نمی‌توان با عادات مالوف‌، مسیر را ادامه دهیم. تغییرات اقلیمی و کرونا هم به‌عنوان «افراطی‌گری انسان‌ساخته طبیعت» چالش‌هایی هستند که دولت آتی با آن مواجه خواهد بود. کرونا و تحریم هم آثار معیشتی و روانی خود را خواهد داشت.
او با بیان اینکه در سال1392گفتمان اعتدال یک نیاز برای کشور بود، تصریح کرد: در دهه‌های گذشته، ‌این تجربه را آموختیم که از راه افراط و تفریط نمی‌شود کشور را اداره کرد. دولت برآمده از ایده اعتدال به قدری به این ایده معتقد بود که رئیس‌جمهور در طول این مدت از مدیرانی با گرایش‌های مختلف در دولت بهره ‌برد و از آنان دعوت به ‌کار کرد و در تمام 8سال گذشته کوشید که از جاده اعتدال منحرف نشود. ربیعی با اشاره به اینکه دولت در این 8سال‌، آثار قابل توجه و به‌یاد‌ماندنی در تاریخ ایران بر جای گذاشت و ثبت کرد، افزود: البته دولت ناکامی‌هایی هم داشت که بخشی از این ناکامی‌ها به‌علت نارسایی‌های طبیعی بود که در هر دولتی و هر قوه‌ای می‌تواند وجود داشته باشد و بخش عمده دیگر، ناشی از موانعی بود که به دولت‌ تحمیل شد؛ البته موضوعاتی هم که در آنها به موفقیت دست یافت نیز معمولاً با بی‌مهری جناح‌های سیاسی مخالف دیده و شنیده نشد.
او قضاوت در مورد دولت‌های یازدهم و دوازدهم، بدون دیدن «عوامل خارجی و موانع داخلی» و ارزیابی عملکردش، بدون تقسیم این مدت به 2دوره زمانی را تبیینی غیرمنصفانه و نادرست دانست و گفت: دولت با این تحلیل که کشور نیازمند توسعه است و در سایه پیشرفت و توسعه و بزرگ شدن اقتصاد امکان تحرک‌های اجتماعی فراهم می‌شود، برنامه‌های خود را در سایه 3جهت رشد و توسعه، گسترش عدالت و فقرزدایی در نظر گرفت.

ادعای تدبیر ما گزاف نبود
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور درباره شعار تدبیروامید دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: وقتی از دولت تدبیر برای حل بحران‌ها حرف می‌زنیم، سخنی گزاف و یک ادعای توخالی نیست؛ چون دولت با 2پدیده که هر یک به‌تنهایی مظهر افراطی‌گری در جهان است، مواجه بود؛ یکی داعش و دیگری ترامپ. این دو، ‌مصداق افراطی‌گری و برهم‌زننده تعادل در جهان بودند. اگر دولت برخورد غیرمدبرانه با این دو پدیده که نماد افراطی‌گری در جهان هستند، داشت، ‌منجر به شعله‌ورشدن جنگ‌های فرقه‌ای و مذهبی در برخی جوامع اسلامی و نیز تسلط افراطی‌گری به‌نام اسلام انحرافی در منطقه می‌شد که تنها بدخواهان امت مسلمان را خوشحال می‌کرد. تدبیر مواجهه با ترامپ، از آن روایت‌هایی است که درست بازگو نشد و نمی‌شود و همچنان ناگفته‌ها درباره آن زیاد است. به‌گفته سخنگوی دولت «اگر در این سال‌ها دولتی سر کار بود که به راه اعتدال و تدبیر بهایی نمی‌داد، نه‌تنها آن مقاومت بی‌نظیر مردم در برابر فشارهای بی‌سابقه اقتصادی امکانپذیر نمی‌بود، بلکه اگر در این سال‌ها دولت‌هایی غیراعتدالی و بی‌تجربه می‌داشتیم، آنگاه وقوع حوادثی با خسارات زیاد برای ملت ایران کاملا متصور و محتمل بود.» دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور با مطایبه‌گویی به صداوسیما گفت: ظاهرا هنوز هم تحریم از نظر صدا و سیما واقعیت ندارد و در برنامه‌های اقتصادی که می‌سازد، هیچ اثری از تحریم دیده نمی‌شود. صداوسیما همچنان به دولت یازدهم و دوازدهم بپردازد و نقدش کند تا دولت سیزدهم در آرامش به کارها برسد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید