• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 11 مرداد 1400
کد مطلب : 137108
+
-

سرها درگریبان است

یک روز دیگر هم گذشت و باز هم خبری از مدال نبود. والیبال که طبق وعده رئیس فدراسیون قرار بود روی سکو برود، با شکست مقابل ژاپن حتی به جمع 8‌ تیم هم نرسید

سرها درگریبان است

لیلی خرسند

ایران به ژاپن باخت؛ این پایان حضور تیم ملی والیبال در بازی‌های المپیک 2020توکیو بود. تیمی که قرار بود روی سکو برود حتی به جمع 8 تیم هم صعود نکرد. اما مسئله فقط حذف از المپیک نیست. دیروز بعد از این بازی، کارشناسان والیبال و حتی رئیس فدراسیون از پوست‌اندازی صحبت کردند، از تغییراتی که والیبال برای خروج از وضعیت فعلی به آن نیاز دارد.
انتظار این بود که ایران، ژاپن را شکست بدهد و به جمع 8 تیم اول برسد. این توقع را نه مردم و نه مدیران رده‌بالای ورزش که خود فدراسیون ایجاد کرده بود. محمدرضا داورزنی از روزی که دوباره به ریاست فدراسیون بازگشت، از آرمان والیبال گفت؛ از حضور روی یکی از سکوهای المپیک توکیو. حتی هیأت‌رئیسه فدراسیون او هم مصوب کرده بودند که ایران می‌تواند به جمع 4 تیم برسد، بدون اینکه شرایط تیم، گروهش و قدرت حریفان را درنظر بگیرند.
بعد از لیگ‌ ملت‌های والیبال و بازی‌های ضعیف تیم، توقع‌ها پایین آمد اما بعد از 2 پیروزی اول تیم در المپیک که مقابل لهستان و ونزوئلا ثبت شد، دوباره داورزنی ذوق‌زده از اتفاقات خوب حرف زد:«گفته بودم مردم چهره واقعی والیبال را در المپیک می‌بینند.» اما چهره و توان واقعی والیبال ایران در 3 بازی بعدی به نمایش گذاشته شد؛ در باخت به کانادا، ایتالیا و ژاپن.
برای ایران و ژاپن بازی آخر گروه حیثیتی بود. هر دو تیم هم صعود می‌خواستند و هم باید توانایی‌های‌شان را به رخ هم می‌کشیدند. در این بازی نظر کارشناسان این بود که ایران توان بیشتری از میزبان المپیک داشت، اما در لحظات تأثیرگذار حتی بازیکنان بزرگی مثل سعید معروف و امیر غفور هم کارایی لازم را نداشتند. ایران می‌توانست با یک توپ‌گیری و یک دفاع درست، نتیجه را تغییر بدهد. تعویض‌ها و تغییراتی که ولادیمیر آلکنو به موقع انجام می‌داد، هرچند هوشمندانه بود، اما باید قبول کرد که ژاپن یک قدم جلوتر بود و این به‌خاطر برنامه‌ریزی پنج ‌شش ساله آنها برای این بازی‌هاست.

  تغییرات در راه است؟
ایران بازی دیروز را در 5 ست با نتایج 21-25، 25-20، 31-29، 22-25و 13-15باخت. باختی که گفته می‌شود اتفاقات دیگری را هم در پی دارد. صحبت از خداحافظی دو سه بازیکن باتجربه تیم است و البته تغییر و تحولات در خود فدراسیون.
هرچند دیروز سیدرضا صالحی‌امیری بعد از حذف والیبال از داورزنی حمایت کرد:«ما امروز احساس و غیرت را در داورزنی دیدیم.» اما انتقاد اصلی به او و فدراسیونش است. هرچند در دوره قبل ریاست داورزنی در والیبال اتفاقات خوبی افتاد اما این بار فدراسیون او موفق عمل نکرده است. سال‌های گذشته بیشتر جنجال‌هایی که سر مسایل مالی اطرافیانش به پا شده بود، داورزنی را درگیر کرده بود. حالا اما ایرادها به داورزنی والیبالی است. چرا تیمی که در دوره قبل المپیک پنجم شده بود، حالا باید سقوط کند؟
خود داورزنی هم دیروز از پوست‌اندازی در والیبال حرف زد:«تلاش ما این بود که یکی از 4 تیم المپیک باشیم و روی سکو برویم اما نتوانستیم به اهداف‌مان برسیم. بابت همین از مردم عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم مردم ما را ببخشند. میدان رقابت میدانی است که یک روز لهستان را می‌بری و یک روز به کانادا می‌بازی. ما این نوسانات را باید از بین ببریم. والیبال ما به پوست‌اندازی نیاز دارد. آلکنو از بهترین مربیان دنیاست و بازیکنان ما هم بهترین‌های والیبال دنیا هستند. باید دید کجای کار ایراد دارد. دنیا به آخر نرسیده است. کار المپیک بعدی را از قبل شروع کرده‌ایم و باید اصلاحات را انجام بدهیم. امیدواریم به تحلیل درست برسیم.» داورزنی همچنین از برنامه‌هایش برای والیبال حرف زد اما شاید حضور او در والیبال خیلی طولانی نشود. نام او بین گزینه‌های رئیس دولت سیزدهم برای وزارت ورزش است و گفته می‌شود تمرکز داورزنی روی همین مسئله است.
همچنین وعده صالحی‌امیری هم برای المپیک بعد است:«والیبال در مسیر توسعه است. والیبال اگر حمایت شود و مدیریت باثباتی داشته باشد، در پاریس روی سکو است.»

  حمایت آلکنو از پسرانش
آلکنو که در پایان بازی با ژاپن قراردادش با فدراسیون ایران به پایان رسید، در آخرین لحظات حضورش روی نیمکت تیم ملی هم از شاگردانش حمایت کرد:«هیچ‌کسی فکر این نتیجه را نمی‌کرد و کسی هم این نتیجه را نمی‌خواست. خواهش می‌کنم بازیکنانم را مورد غضب قرار ندهید. آنها هرچه در توان داشتند گذاشتند و تمام تلاش خود را انجام دادند تا بهترین نتیجه را کسب کنند.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :