• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 29 تیر 1400
کد مطلب : 136357
+
-

بازده 12درصدی بورس در تیر ماه

شاخص کل بورس درتیر‌ماه 150هزار واحد رشد کرد

بورس
بازده 12درصدی بورس در تیر ماه

آمار‌ها نشان می‌دهد که شاخص کل بورس تهران بعد از 10‌ماه نزول در تیر‌ماه، 150هزار واحد رشد کرده و این به‌معنای این است که بازده بازار سهام در تیر‌ماه امسال معادل 12درصد بوده است. به زعم تحلیلگران؛ اکنون شرایطی در بازار سرمایه فراهم شده که سهامداران زیان‌دیده می‌توانند بخشی از زیان خود را جبران کنند.
به گزارش همشهری، روند نزولی بازار سهام که از مرداد پارسال شروع شده بود، بالاخره در خرداد‌ماه متوقف شد و در این‌ ماه شاخص کل بورس تهران نزدیک به 1.5درصد رشد کرد. این روند صعودی در تیر‌ماه هم ادامه یافت و شاخص بورس برای دومین‌ماه با رشد مواجه شد؛ این درحالی است که در جریان نزول بازار سهام از مرداد پارسال تا اواخر خرداد امسال شاخص کل بورس تهران نزدیک به 50درصد افت کرده بود و منجر به زیان سنگین برخی از سهامداران حقیقی شد. آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد؛ در این مدت سهامداران حقیقی نزدیک به 90هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج کرده اند. این تمایل به خروج نقدینگی از بورس به این دلیل بود که در این مدت برخی از سهامداران به‌ویژه سهامدارانی که از خرداد99 وارد بازار سهام شده بودند با زیان‌های سنگینی مواجه شدند. آنطور که نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نشان می‌دهد؛ در طول 2‌سال گذشته بیش از 77درصد از سهامداران زیان کرده‌اند. این نظرسنجی که در روزهای ۱۶‌تا‌۲۰تیرماه۱۴۰۰ در مقیاس ملی و با شیوه گردآوری تلفنی اطلاعات اجرا شده است نشان می‌دهد که نزدیک به 21درصد مردم در 2 سال گذشته در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از این میزان 77.1درصد با زیان از بورس خارج شده‌اند.
در چنین شرایطی آمار‌ها نشان می‌دهد که حرکت نزولی بورس بعد از10‌ماه نزول و زیان سنگین برخی سهامداران متوقف شده و این امیدواری ایجاد شده است که با تداوم روند صعودی، سهامداران زیان‌دیده بتوانند بخشی از زیان خود را جبران کنند.

بازده 12درصدی بورس
آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد؛ شاخص کل بورس تهران از ابتدای تیر‌ماه تاکنون، بیش از 150هزار واحد افزایش یافته و از یک میلیون و 161هزار واحد به یک میلیون و 311هزار واحد رسیده است. این به ‌معنای آن است که سهامداران در تیر‌ماه امسال به‌طور متوسط 12درصد بازده به‌دست آورده‌اند. این روند صعودی بازار سهام همچنین منجر به تمایل برخی از سهامداران برای ورود دوباره به بازار سهام شده است و در شرایطی که سایر بازار‌های موازی در رکود به سر می‌برند، نقدینگی خود را وارد بورس کنند. اطلاعات موجود نشان می‌دهد که در تیر‌ماه امسال نزدیک به 2هزارمیلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بورس شده و ارزش روزانه معاملات به محدوده 8هزار میلیارد تومان رسیده است. تحلیلگران بر این باورند که چنانچه سهامداران زیان‌دیده اقداماتی را به‌کار ببندند، می‌توانند بخشی از زیان خود را جبران کنند.

سهامداران زیان‌دیده چه کنند
کارشناسان بر این باورند که سهامداران باید ترکیب سبد سهام خود را تغییر دهند و از طریق تحلیل بنیادی سهام شرکت‌هایی که ارزش سهام شان هنوز از ارزش ذاتی فاصله نگرفته است را شناسایی کنند.به‌گفته تحلیلگران در شرایط فعلی معاملات پر تعداد و هیجانی به نفع سهامداران نیست.
پشوتن مشهوری نژاد، یک کارشناس بازار سرمایه به سهامداران زیان‌دیده توصیه کرد: اگر این سهامداران تاکنون سهام خود را نفروخته‌اند، بهتر است همچنان سهام خود را نفروشند. او به بورس نیوز گفت: شاید برخی از این سهامداران با مشاهده افزایش قیمت‌ها در سایر گروه‌های بازار، تصمیم به فروش هیجانی سهام خود و خرید سهام دیگری بگیرند ولی این نگرانی و رفتار هیجانی ممکن است ضرر و زیان بیشتری به آنها تحمیل کند. او همچنین درباره اینکه آیا بهتر است سهامداران زیان‌دیده معاملات بیشتری انجام دهند تا زیان‌های خود را جبران کنند یا خیرگفت: ویژگی پول در بازار سرمایه، گردش در صنایع مختلف است و اگر سهامداران، تجربه و دانش کافی برای دنبال کردن جریان پول را ندارند، بهتر است از معاملات کوتاه‌مدت و شتاب‌زده بپرهیزند و با اصلاح سبد سهام خود و انتخاب سهم‌های ارزنده از منظر تحلیلی، اقدام به سرمایه‌گذاری بلندمدت در این بازار کنند. مشهوری نژاد درمعرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: گروه‌های وابسته به قیمت‌های جهانی، حتی با فرض دلار ۲۰هزارتومانی، کماکان پتانسیل رشد خواهند داشت. بسیاری از سهم‌های بازار سرمایه بر مبنای دلار ۱۵هزار تومانی قیمت‌گذاری شده‌اند و معتقدم بازار سرمایه به نقطه‌ای رسیده که سرمایه‌گذاری در این بازار ریسک چندانی به سرمایه‌گذاران تحمیل نمی‌کند؛ بنابراین سهامداران زیان‌دیده می‌توانند با کمی صبر و حوصله سود مناسبی به‌دست بیاورند.
نادر جزایری، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم با بیان اینکه سهامدارانی که دچار ضرر و زیان شده‌اند می‌توانند با فروش بخشی از سهام خود، سهام شرکت‌های ارزنده‌تر را بخرند گفت: به‌هرحال باید از فرصت‌هایی که برای کاهش زیان در بازار سرمایه ایجاد می‌شود، بهره ‌برد. او افزود: سهام شرکت‌هایی که افت زیادی کرده و ریسک ریزش قیمت کمتری دارد و ضمناً حجم معاملات آنها بیشتر است، می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای سهامداران باشد. به‌گفته او، سهام شرکت‌هایی مانند تولید کنندگان فولاد، سیمان، خودرو و مواد معدنی که گردش معاملات بالایی دارند، می‌توانند گزینه مناسبی برای سهامداران باشند. بهمن فلاح، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم در این‌باره گفت: از منظر تحلیلی، بازار سرمایه هنوز جای رشد دارد. با توجه به رشد مقداری و ریالی فروش شرکت‌ها در ۳‌ماه اول امسال، گزارش‌های ۳ماهه خیلی از شرکت‌ها، گزارش‌های جذابی خواهد بود، ضمن اینکه نرخ ارز تقریباً در محدوده ۲۴هزار تومان تثبیت‌شده و قیمت جهانی موادخام (کامودیتی) هم رشد چشمگیری داشته است. به‌گفته او، انتظار می‌رود در دوران پساکرونا هم حجم تقاضای مصرفی موادخام در بازارهای جهانی رشد کند و قیمت سهام شرکت‌های صادر‌کننده مواد خام با افزایش مواجه شود. او درباره اینکه چه گزینه‌هایی برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند گفت: شرکت‌های تولیدکننده مواد خام و شرکت‌های صادرات محور، پتانسیل بیشتری برای رشد خواهند داشت. همچنین سهام شرکت‌های تولید‌کننده مواد پتروشیمی و مواد معدنی احتمالا تا پایان سال بیشترین رشد را خواهند داشت. بعد از این 2گروه، صنعت تایر و صنعت سیمان به‌دلیل حذف قیمت‌گذاری دستوری و افزایش تقاضا جذاب هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید