• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 29 تیر 1400
کد مطلب : 136345
+
-

سفر، مطلقا ممنوع!

با اعلام تعطیلی ادارات تهران و البرز به‌مدت 6روز، سفر با خودروی شخصی در 5استان تهران، البرز، مازندران، گیلان و گلستان تا دوشنبه آینده مطلقا ممنوع است

گزارش1
سفر، مطلقا ممنوع!

حمیده پازوکی- خبرنگار

  تعطیلی تهران و البرز از امروز به‌مدت 6روز (29تیر تا 4مرداد) از سوی وزارت کشور تأیید شد تا در آستانه تعطیلات عید قربان از جابه‌جایی جمعیت و گسترش بیشتر کرونا جلوگیری شود. همزمان از ساعت18 دیروز، ورود و خروج‌ خودروهای شخصی به تهران، البرز، گیلان، مازندران و گلستان ممنوع شد و در باقی استان‌ها نیز براساس پروتکل‌ها ورود و خروج «به» و «از» شهرهای قرمز مطلقا ممنوع و شامل جریمه یک‌میلیون تومانی است. با این حال به‌گفته حمیدرضا گودرزی، معاون انتظامی استاندار تهران، محدودیتی برای تردد بین استان تهران و البرز وجود ندارد.

 رکوردشکنی کرونا در آستانه تعطیلات
 آمارهای کرونا در آستانه یک تعطیلی دیگر رکورد شکست؛ ۲۵هزار و۴۴۱بیمار جدید در کشور، بیش از 8هزار بیمار بستری در تهران (بیشترین آمار مربوط به اردیبهشت امسال با 7600بیمار بستری) و عبور از مرز 20هزار نفری مراجعات سرپایی در بیمارستان‌های پایتخت.
تهران از امروز وارد تعطیلات 6روزه می‌شود و قرار است تا یکشنبه هفته آینده تمام مسیرهای ورودی برای خودروهایی با پلاک غیربومی و خروجی‌ها برای بومی‌ها بسته باشد، اما اخبار غیررسمی حاکی از تکمیل ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل برون شهری است و به‌نظر نمی‌رسد که تعطیلی چند روزه با این حجم از سفرهای هوایی، ریلی و اتوبوسی روند صعودی کرونا را در مرکز کشور  متوقف کند.
نادر توکلی، معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: «تمام مسیرهای خروجی استان به روی مسافران بسته خواهد بود، اما درباره تکمیل ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی باید بگوییم که آنها ظرفیت محدودی دارند و مشکل اصلی ترددهای عمده با خودروهای شخصی است.
پیش‌بینی ما از مؤثر بودن تعطیلات پیش‌رو تعطیلی بازار و کاهش فعالیت‌های روزمره شهری است و می‌تواند در مدیریت بیماری مؤثر باشد.»
توکلی درباره روند افزایشی بیماران بستری و مراجعات سرپایی به سرعت بالای انتقال این ویروس و سرایت‌پذیری عمده آن اشاره می‌کند: «عمده مشکل، داروی درمان کروناست که باید حل شود. مسئله کمبود تخت و فضای بستری هم با افزایش فضاها باید برطرف شود تا از موج سهمگین بیماری عبور کنیم.
بر این اساس امروز (سه‌شنبه) در جلسه ای با روسای بیمارستان‌ها برخی راهکارها مطرح و بررسی می‌شود تا تمامی ظرفیت‌های بیمارستان‌ها ازجمله بخش‌ها و فضای اورژانس به بیماران کرونایی تخصیص پیدا کند و خدمات درمانی غیرکرونایی و اعمال جراحی که امکان تعویق دارد، به زمان دیگری موکول شود.»
 همین بحرانی‌بودن شرایط کرونا که حالا سویه دلتایش با سرعتی برق‌آسا از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود موجب شده ستاد کرونا و وزارت کشور به فکر محدودیت‌های جدی‌تری باشند. هرچند در تعطیلات گذشته هیچ‌گاه منع رفت‌وآمد به استان‌های شمالی و تهران به این صراحت و جدیت اعمال نشده بود و خبری هم از تعطیلی بانک و بورس نبود.

تعطیلی چگونه است؟
علاوه بر ادارات، بورس، بازار، بانک‌ها، اصناف، بازار متشکل ارز نیز در تهران و البرز تعطیل شده‌اند تا شاید همین تعطیلی‌ها موجب شود صاحبان اصناف با خیال راحت‌تری در خانه بمانند و با تعطیلی بانک‌ها خیالشان از مسائل مالی مثل پاس‌کردن چک‎ها راحت باشد.
تعطیلی 6‌ روزه البرز و تهران در حالی اعلام شد که مسئولان استان هرمزگان با وضعیت بحرانی از نظر شیوع کرونا مدت‌هاست درخواست تعطیلی اصناف در این استان را داده‌اند. محمد آشوری، عضو مجمع نمایندگان هرمزگان، در این‌باره گفته بود مگر تفاوت هرمزگان با تهران و البرز چیست که با تعطیلی آن موافقت نمی‌شود؟

مجوزهای تردد باطل شد
جدا از تعطیلی سازمان‌ها و ادارات، تردد بین استانی نیز در 6روز آینده با محدودیت مواجه است. براساس اعلام ستاد ملی کرونا این اعمال محدودیت‌ از ساعت18 روز گذشته یعنی دوشنبه شروع شد و تا ساعت 7صبح روز دوشنبه 4مرداد ادامه خواهد داشت.
بر این اساس خروج خودروهای شخصی از تهران، البرز، مازندران، گیلان و گلستان و ورود خودروهای شخصی با پلاک‌ دیگر شهرها به این استان‌ها ممنوع است. خودروهای شخصی در ورودی و خروجی این استان‌ها، بازگشت داده می‌شوند. همچنین بنابر اعلام فرمانداری تهران و فرمانداری کرج، هیچ مجوز ترددی توسط فرمانداری این شهرها صادر نمی‌شود و از شهروندان درخواست شده است برای این موضوع مراجعه نکنند. از سوی دیگر بنا بر اعلام هادی حسن‌زاده‌شهابی، معاون نیروی انتظامی شرق استان تهران، مجوزهای ترددی که پیش از این برای روزهای ۲۹تیر تا ۴مرداد صادر شده هم فاقد اعتبار است.

درخواست از مردم
رئیس پلیس‌راه کشور درباره چگونگی اعمال محدودیت تردد در روزهای تعطیل آینده به همشهری می‌گوید: محدودیت‌های شهرهای قرمز تابع قوانین ستاد کرونا برای این نواحی است. ورود و خروج از این شهرها ممنوع است و خودروهای متخلف به‌صورت نامحسوس یک میلیون تومان جریمه خواهند شد. در گیلان، مازندران، گلستان، تهران و البرز محدودیت به شکل ممنوعیت عبور و مرور و با حضور مأموران انتظامی است.
هادی امیدوار می‌افزاید: از ساعت18 روز گذشته یعنی دوشنبه این محدودیت اعمال شده است و به‌دلیل ممانعت پلیس‌‌راه مازندران از ورود مسافر، جاده چالوس‌ ساعت‌ها دچار ترافیک بود.
وی با بیان اینکه تمام مبادی ورودی تهران بسته است، ادامه می‌دهد: همه راه‌های فرعی و اصلی به استان تهران از آزادراه تهران-شمال گرفته تا جاده دماوند و مسیر شریف‌آباد، بسته است. در همه 5استانی که از آنها نام بردم هم شرایط به همین صورت است و مسیرها بسته هستند.
رئیس پلیس‌راه کشور با بیان اینکه ممانعت از سفر در این جاده‌ها وظیفه نیروی انتظامی است و مأموران این نهاد مجری قانون هستند، اظهار می‌کند: از مردم می‌خواهیم با نیروی انتظامی همکاری کنند و برای انجام سفر اصرار نورزند. امیدوار با بیان اینکه سفرهای دربستی با اتوبوس‌های بین شهری در این روزها ممنوع است، می‌گوید: این نوع سفرها ماهیت تفریحی دارند. با این حال اتوبوس‌های بین شهری برای سفر افراد به شکل معمول فعال هستند.
گرچه رئیس‌پلیس کشور سفرهای شخصی با اتوبوس‌های بین شهری را چندان مهم نمی‌داند اما به‌گفته مسئولان پایانه‌های مسافربری تهران، ظرفیت اتوبوس‌های بین‌شهری در همان دقایق اول پس از اعلام تعطیلی 6  روزه در بسیاری مسیرها ازجمله کیش، تبریز و مشهد تکمیل شده است. این موضوع نشان می‌دهد برای جلوگیری از پیشروی ویروس کرونا فقط محدودکردن سفرها با خودروهای شخصی کافی نیست زیرا هر نوع سفری می‌تواند ویروس را منتقل کند.

پیش‌بینی افزایش بیماری پس از تعطیلات
مسئولان بهداشت و درمان استان‌های گردشگرپذیر همواره از شروع تعطیلات نگرانند زیرا پس از تعطیلات است که آمار ابتلا به کرونا افزایش می‌یابد.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی گلستان به همشهری می‌گوید: با توجه به محدودیت‌ها، نگرانی از حضور مسافران و گردشگران کمتر شده است. با این حال یکی از ویژگی‌های استان ما این است که هموطنان اهل سنت برای عید قربان احترام و ارزش بسیاری قائلند و این موضوع ممکن است بر اجرای محدودیت‌ها اثر بگذارد. عبدالرضا فاضل ادامه می‌دهد: در این ایام شهروندان خرید و دیدوبازدید دارند و همین می‌تواند موجب افزایش بیماری بین شهروندان شود. در گنبد، مینودشت و کلاله، این شرایط حکمفرماست و به همین دلیل پیش‌بینی ما این است که طی 2هفته آینده روند صعودی ابتلا به بیماری در استان ادامه یابد.

ممنوعیت سفر به 169شهر قرمز
براساس اعلام وزارت بهداشت هم‌اکنون ۱۶۹شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۶۶شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۳شهر در وضعیت زرد قرار دارند. براساس نقشه ماسک، بیشترین شهرهای قرمز در جنوب شرقی و مرکز قرار دارند و نوار شمالی هم طی روزهای گذشته قرمز شده است. کادر درمان این شرایط را پیک پنجم کرونا در کشور اعلام کرده‌اند و با توجه به شیوع ویروس دلتا با سرعت انتقال بالا، روزهای نگران‌کننده‌ای را پیش‌بینی می‌کنند. این نگرانی در شرایطی وجود دارد که طبق آخرین آمار، پروتکل‌های بهداشتی در 7استان بین 33 تا 43درصد، در 13استان بین 44 تا 51درصد و در 11استان بین 52 تا 58درصد رعایت می‌شود، درحالی‌که پزشکان تأکید می‌کنند قطع زنجیره کرونا به رعایت بیش از 90درصدی پروتکل‌های بهداشتی نیاز دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید