• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 29 تیر 1400
کد مطلب : 136311
+
-

به یکی از اهالی حکیمیه به دلیل راه‌اندازی نخستین بانک اکسیژن نشان خدمت اهدا شده است

شما هم به پویش اکسیژن مهربانی بپیوندید

شما هم به پویش اکسیژن مهربانی بپیوندید

پریسا نوری

چندی پیش شهردار منطقه ۴ در مراسمی ضمن تقدیر از فعالان حوزه سلامت در نبرد با کرونا، به یکی از اهالی محله حکیمیه به دلیل راه‌اندازی پویش اکسیژن مهربانی و تشکیل نخستین بانک اکسیژن رایگان کشور با هدف کمک به بیماران مبتلا به کرونا، «نشان خدمت» اهدا کرد.

 به این بهانه با این فعال اجتماعی درباره کم و کیف این فعالیت خیرخواهانه گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • پویش اکسیژن مهربانی 

ایده ایجاد بانک اکسیژن، در آذرماه سال گذشته و بحبوحه موج جدید کرونا و افزایش بیماران تنفسی با راه‌اندازی پویش «اکسیژن مهربانی» در محله حکیمیه شکل گرفت. «حامد حجازی» درباره چرایی راه‌اندازی این پویش می‌گوید: «در پاییز سال گذشته به دلیل پر شدن بیمارستان‌ها و تمام شدن ظرفیت تخت‌های بستری به ناچار بیمارانی که دچار تنگی نفس و شرایط حاد تنفسی بودند هم باید در خانه بستری می‌شدند و خانواده بیماران مبتلا به کرونا علاوه بر رعایت پروتکل‌های دست و پاگیر و تأمین دارو و درمان و مراقبت از بیمار، ناچار بودند کپسول اکسیژن تهیه کنند.

از طرفی قیمت خرید کپسول به دلیل تقاضای زیاد، افزایش یافته بود و خیلی‌ها توان خرید آن را نداشتند و این موضوع به یکی از دغدغه‌های مهم خانواده بیماران مبتلا به کرونا تبدیل شده بود. برای همین به‌عنوان یک شهروند، شورایار و یک فعال اجتماعی و به پشتوانه همدلی مردم، تصمیم گرفتیم با راه‌اندازی پویش اکسیژن مهربانی و دعوت از خیّران و نیکوکاران برای تشکیل بانک اکسیژن به سهم خودم قدمی برای حل این مشکل در محله حکیمیه برداریم.»

  • جمع‌آوری ۱۷ کپسول اکسیژن

فراخوان از اهالی محله و درخواست برای امانت گرفتن کپسول اکسیژن، نخستین قدم برای ایجاد بانک اکسیژن محله بود. حجازی درباره چگونگی اجرای این پویش می‌گوید: «در پویش اکسیژن مهربانی طی فراخوانی در کانال خبری حکیمیه که تقریباً همه افراد محله در آن عضو هستند، از کسانی که کپسول اکسیژن بی‌استفاده در منزل داشتند، دعوت کردیم آن را به امانت به ما بدهند. ما کپسول‌ها را تحویل می‌گرفتیم و شارژ می‌کردیم و آن را به مدت ۲ هفته به خانواده بیماران کرونایی که بیمارشان در شرایط حاد تنفسی به سر می‌بردند، می‌سپردیم و خانواده بیماران فقط ماسک دهانی اکسیژن که وسیله‌ای بهداشتی و شخصی است را از داروخانه تهیه می‌کردند.» ‌

این فعال اجتماعی می‌افزاید: «چون تعداد بیمارانی که نیاز به اکسیژن داشتند رو به افزایش بود و کپسول‌های امانتی کافی نبود، همزمان از نیکوکاران دعوت کردیم تا با اهدای وجه نقد برای خرید کپسول نو ما را همراهی کنند، خوشبختانه اهالی مشارکت خوبی داشتند به‌طوری که خیلی زود توانستیم موجودی بانک را به ۱۷ کپسول برسانیم و نیاز بیماران کرونایی ساکن محله به کپسول اکسیژن را کاملاً پوشش دهیم.»

حجازی درباره شرایط واگذاری کپسول‌های اکسیژن می‌گوید: «همه مراحل حمل‌ونقل و تحویل کپسول به خانواده بیماران رایگان است تنها شرطی که داریم این است که ما کپسول پر کرده و تحویل می‌دهیم و انتظار داریم خانواده بیماران پس از استفاده و رفع نیاز آن را پر کرده و تحویل دهند تا بتوانیم به خانواده دیگری تحویل دهیم.» این شهروند درباره گستره پویش اکسیژن مهربانی می‌گوید: «در حال حاضر این پویش فعال شامل اهالی حکیمیه است و به دلیل اینکه مدیریت این فرایند دشوار است نمی‌توانیم به سایر محله‌ها تعمیم دهیم.» 

  • خوشحالم که همسایه‌های مهربانی دارم 

با گذشت ۷ ماه از آغاز پویش اکسیژن مهربانی و تشکیل بانک اکسیژن در محله حکیمیه، بیش از ۲۰۰ بیمار مبتلا به کرونا و خانواده‌هایشان از این پویش بهره‌مند شده‌اند. «علی جوهری» یکی از آنهاست. او در این‌باره می‌گوید: «بهمن ماه سال گذشته پدر ۷۰ ساله‌ام به کرونا مبتلا شده بود و با وجودی که نیاز مبرم به اکسیژن داشت، به دلیل نبود تخت خالی ناچار شدیم او را در خانه بستری کنیم.

برای همین علاوه بر تهیه دارو و درمان به دنبال تهیه کپسول اکسیژن بودیم. قیمت کپسول و مانومتر بین ۳ تا ۴ میلیون تومان بود و نرخ اجاره روزانه هم بسته به ظرفیت و جنس کپسول بین ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان. آگهی‌ها را به دنبال پیدا کردن کپسول مناسب زیر و رو می‌کردم که یکی از همسایه‌ها اطلاع داد که در محله خودمان کپسول اکسیژن به رایگان امانت می‌دهند. موضوع را با آقای حجازی که‌بانی این کار بودند، مطرح کردیم و همان روز یک کپسول ۲۰ لیتری اکسیژن تحویل گرفتیم و حداقل باری از دوشمان برداشته شد.» این شهروند می‌افزاید: «خوشحالم در محله‌ای زندگی می‌کنم که مردم مهربانی دارد و آدم‌ها علاوه بر خودشان به فکر رفع دغدغه و مشکلات دیگران هم هستند.»

  • نبرد با کرونا

با وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ارتباط مستقیم و نزدیک با بیماران مبتلا به کرونا و خانواده‌های آنها برای تحویل و دریافت کپسول اکسیژن، موجب انتقال ویروس و بیماری این فعال اجتماعی شد. او در این‌باره می‌گوید: «در ارتباط نزدیکی که با خانواده بیماران مبتلا به کرونا داشتیم با وجودی که سعی کردیم موارد بهداشتی را رعایت کنیم مثلاً کپسول‌ها را قبل و بعد از تحویل به خانواده‌ها ضدعفونی کنیم اما متأسفانه مدتی پیش به کرونای شدید مبتلا شدم و نیمی از ریه‌ام درگیر ویروس شد.» حجازی که دوران بیماری و نقاهت را پشت سر گذاشته این روزها با شکل‌گیری موج پنجم کرونا مصمم‌تر از قبل به بیماران کرونایی خدمت می‌کند. او در این‌باره می‌افزاید: «با درگیری ریه و وجود مشکلات تنفسی در دوران بیماری به لحاظ جسمی شرایط خیلی سختی را پشت سر گذاشتم، اما این موضوع موجب شد که بیش از گذشته وضعیت بیماران کرونا و خانواده‌شان را درک کنم و برای برداشتن باری از دوششان تلاش کنم.» 

  • چه کسانی نشان خدمت می‌گیرند

یکی از برنامه‌های مدیران شهری در تهران ۱۴۰۰، برنامه «سلامت در بلدیه تهران» است که در آن افراد و سازمان‌هایی که در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی به جامعه و شهروندان خدمت می‌کنند، از سوی شهرداری «نشان خدمت» دریافت می‌کنند. «زینب نصیری» مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: «به مناسبت یک قرن فعالیت بلدیه در تهران، از پیشکسوتان حوزه سلامت و مراکز دارای قدمت در ارائه خدمات سلامت محور به شهروندان با اهدای «نشان خدمت» تقدیر شده است.»
گفتنی است چندی پیش از طرف اداره کل سلامت شهرداری تهران نشان خدمت در حوزه سلامت به دکتر «عبدالحسین شاهوردی»، رئیس پژوهشگاه رویان به پاس ۳۰ سال خدمات این پژوهشگاه و دکتر «صادق نیت» رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) اهدا شد.

  • نشان خدمت متعلق به اهالی حکیمیه است

با وجودی که نشان خدمت در حوزه سلامت از طرف شهردار منطقه۴ به «حامد حجازی» اهدا شده، اما او معتقد است که این نشان برای همه اهالی محله است. این فعال اجتماعی که عضو شورایاری محله هم است در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری محله می‌گوید: ‌ «بانک اکسیژن مهربانی حکیمیه، محصول همدلی و مهربانی یکایک اهالی به‌ویژه خیّران گرامی و اعضای شورایاری است. این یک کار گروهی و مشارکت محلی است و من به‌عنوان یک خادم افتخاری به‌عنوان هماهنگ‌کننده نقش کوچکی در این همدلی بزرگ داشتم. پس در واقع این نشان متعلق به تک تک عزیزانی است که در این فرایند همکاری داشتند، پس آن را به اهالی شریف محله و خیّرانی که در شکل‌گیری این بانک زحمت کشیدند تقدیم می‌کنم.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید