• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 29 تیر 1400
کد مطلب : 136306
+
-

نگرانی اهالی مجیدآباد از دورهمی‌های شبانه بوستان فرامنطقه‌ای محله

پرسه شبانه کرونا در پارک پلیس!

پرسه شبانه کرونا در پارک پلیس!

پریسا نوری

  از اواسط تیرماه با‌خیز موج پنجم کرونا، تهران به رنگ قرمز درآمد و طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا محدودیت‌هایی مانند منع فعالیت برخی مشاغل، تعطیلی بازارها و مراکز تفریحی برقرار شد.

 بر همین اساس و بنا بر اعلام مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران، بوستان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای پایتخت هم به مدت ۲ هفته تعطیل شدند. از این‌رو ورودی برخی بوستان‌ها به روی شهروندان بسته شد و برخی دیگر هم با نوار زردرنگ محصور شدند تا مانع ورود گردشگران شوند. اما به نظر می‌رسد محدودیت‌های کرونایی شامل همه بوستان‌ها نشده و در برخی بوستان‌های شمال شرق تهران از جمله بوستان پلیس، اعمال نشده است. شاهد این ادعا ازدحام گردشگران و دورهمی‌های خانوادگی شبانه در این بوستان است که از اوایل غروب تا پاسی از شب ادامه دارد. این موضوع موجب نگرانی و گلایه اهالی محله تهرانپارس و مجیدآباد و ساکنان خیابان‌های همجوار با این بوستان شده است.  

  • گردشگران ماسک نمی‌زنند

بوستان ۵۰ هکتاری پلیس از پرمخاطب‌ترین بوستان‌های فرامنطقه‌ای شمال شرق تهران است. فضای سبز وسیع و چشمنواز، تعدد امکانات ورزشی و تفریحی، وجود پیشینه تاریخی، دسترسی آسان به دلیل همجواری با بزرگراه زین‌الدین و... از جمله جذابیت‌هایی است که گردشگران زیادی را از نقاط مختلف پایتخت برای تفریح به این بوستان می‌کشاند و این موضوع در وضعیتی که کرونای دلتا در پایتخت جولان می‌دهد موجب دردسر همسایه‌ها شده است. «مریم گلی» از ساکنان خیابان توحید در این‌باره می‌گوید: «چون سایر بوستان‌ها به خاطر کرونا تعطیل شده، مردم از دور و نزدیک برای تفریح به بوستان پلیس می‌آیند و بساط کباب و پیک نیک خانوادگی هر شب تا دم صبح در اینجا برپاست، و خواب و آرامش را از ساکنان این محله گرفته است.»

او با ابراز نگرانی از افزایش مبتلایان کرونا ادامه می‌دهد: «چون فضای بوستان باز است، متأسفانه اغلب مراجعان فکر می‌کنند که نیاز نیست ماسک بزنند و این بی‌توجهی و سهل‌انگاری در این روزها که آمار ابتلا به کرونا و مرگ و میرها دوباره بالا رفته بسیار خطرناک است.» این شهروند با گلایه از اجرا نشدن منع‌ تردد شبانه در محدوده پارک پلیس می‌گوید: «این اطراف دوربین نیست و منع محدویت‌ها و‌ تردد شبانه در این محله اجرایی نمی‌شود برای همین مردم بدون ترس از جریمه شدن تا نزدیک صبح در خیابان‌های اطراف پارک‌ تردد دارند؛ البته برخی که در مناطق و محله‌های دورتر زندگی می‌کنند، برای اینکه جریمه نشوند تا ساعت ۴ صبح که منع‌ تردد برداشته می‌شود در پارک می‌مانند.» 

  • یک بام و دو هوای تعطیلی بوستان‌ها

در بخش غربی بوستان پلیس، ۲ پارکینگ وسیع برای خودرو گردشگران تعبیه شده اما به نظر می‌رسد؛ ظرفیت این فضاها با توجه به شلوغی بوستان و حجم بالای مراجعات شبانه به این بوستان کافی نیست؛ چون خیلی زود پُر می‌شوند و سرتاسر خیابان‌های توحید، صاحب‌الزمان(عج) و کیش و همچنین کوچه‌های اطراف بوستان به تصرف خودرو گردشگران درمی‌آید. «فرشته بهرامی» از ساکنان خیابان صاحب‌الزمان(عج) با گلایه از افزایش مراجعات شهروندان به بوستان پلیس می‌گوید:‌»

طبق آماری که بارها از طرف وزارت بهداشت اعلام شده محله تهرانپارس جزو محله‌های رکورددار در کرونا است. در واقع این محله به دلیل تراکم جمعیت و شلوغی از ابتدای شیوع کرونا وضع مناسبی نداشته و به نظر من یکی از دلایل بالا بودن آمار مبتلایان کرونا در این محله وجود پارک پلیس است.» او با اشاره به شلوغی بوستان و ردیف خودروهای گردشگران که سرتاسر خیابان پارک شده‌اند می‌گوید: ‌”‌با این وضعیت شلوغی بوستان پلیس و حجم مراجعات از نقاط مختلف تهران طبیعی است که رکورددار آمار کرونا در تهران باشیم.» این شهروند ادامه می‌دهد:‌»در حالی که همه بوستان‌های پایتخت به خاطر کرونا تعطیل شده‌اند چرا باید بوستان پلیس به روی گردشگران باز باشد. این یک بام و دو هوا در تعطیلی بوستان‌ها چه توجیهی دارد.» 

  • بوستان‌ها تعطیل نیست

گلایه اهالی از شلوغی بوستان پلیس و اجرایی نشدن محدودیت‌های کرونایی در این بوستان را با «علیرضا غمخوار» معاون اداره فضای سبز منطقه ۴ در میان گذاشتیم.  
غمخوار درباره چرایی فعالیت بوستان پلیس به رغم محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی سایر بوستان‌ها می‌گوید: «از اواسط تیرماه که اعلام شد بوستان‌ها باید تعطیل شوند، ورودی بوستان‌های منطقه را بستیم و جلو بوستان‌ها با نصب بنرهایی این موضوع را اطلاع‌رسانی کردیم. در بوستان پلیس هم که در ورودی ندارد و از همه طرف باز است، بنر نصب کردیم، دور وسایل بازی نوارکشی کردیم و سرویس بهداشتی را بستیم، اما از هفته گذشته اعلام کردند که بوستان‌ها دیگر تعطیل نیست.»
 غمخوار در توضیح بیشتر می‌افزاید: «درست است که قبلاً اعلام شده بود بوستان هاتعطیل شوند اما از پنجشنبه هفته گذشته از طرف سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران از طریق بیسیم و به‌صورت شفاهی به ما و سایر مناطق اعلام کردند که بوستان‌ها تعطیل نیست، پس نمی‌توانیم محدودیت و منع‌ تردد در بوستان‌ها برقرار کنیم.»
 معاون اداره فضای سبز منطقه تأکید می‌کند: «با وجودی که ممنوعیتی برای حضور در بوستان‌ها وجود ندارد، ولی نیاز به گفتن نیست که شهروندان باید برای حفظ سلامتی خودشان در هنگام مراجعه به بوستان‌ها، فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.» 

  • جای «سفیران‌سلامت» در بوستان‌ها خالی است

برخلاف انتظار، برخی اهالی مجیدآباد و همسایگان بوستان پلیس موافق تعطیلی بوستان نیستند. «علیرضا پورجعفری» یکی از آنهاست. او می‌گوید: «کرونا و مشکلات اقتصادی موجب کاهش تاب‌آوری جامعه شده، از این‌رو تعطیلی اجباری بوستان‌ها موجب برخوردهای قهری و فیزیکی بین مردم، پلیس و نگهبان‌های پارک می‌شود.» این شهروند که از فعالان حوزه مطبوعات است، معتقد است پارک یک فضای تفریحی است و با اجبار نمی‌شود مانع تفریح مردم شد و باید راهکارهای جایگزین پیدا کرد. او در توضیح بیشتر می‌گوید: «به نظرم به جای تعطیلی بوستان‌ها بهتر است افرادی با عنوان «سفیران سلامت» در بوستان مستقر شوند و به افرادی که ماسک نمی‌زنند یا پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند با زبان خوش تذکر داده و ماسک بدهند.»

این شهروند می‌گوید: «در حال حاضر بوستان بسیار شلوغ است، خانواده‌ها و بعضا جوان‌ها در این بوستان بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی دور هم جمع می‌شوند و بدون رعایت بساط کباب و قلیان و... تا نیمه‌شب به راه است، اگر سفیران سلامت با عطوفت و مهربانی موضوعات بهداشتی را با آرامش و مهربانی تذکر دهند، هم مردم تفریح می‌کنند و هم چون فضا باز است مشکلی پیش نمی‌آید.» پورجعفری معتقد است با استفاده از ظرفیت‌سراهای محله، بسیج و خانه‌های بهداشت می‌شود تیمی از سفیران سلامت تشکیل داد که تا پایان کرونا در بوستان‌های پایتخت مردم را به رعایت پروتکل‌ها ی بهداشتی تشویق کنند.  

این خبر را به اشتراک بگذارید