• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 31 خرداد 1400
کد مطلب : 133714
+
-

راه‌حل‌های استارت‌آپی برای مشکلات قدیمی

معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید که از طریق سرمایه‌گذاری مشترک می‌توان از ایده‌های جدید در عرصه رسانه حمایت کرد

جهان استارت‌آپی
راه‌حل‌های استارت‌آپی برای مشکلات قدیمی

روز گذشته مرکز نوآوری رسانه همشهری با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به‌عنوان بهره‌بردار آغاز به‌کار کرد. در این مرکز از ایده‌های نو در حوزه رسانه استقبال می‌شود و درصورت پذیرش، از آنها حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد. آصف کریمی، معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران درباره اقداماتی که این پارک برای مرکز نوآوری رسانه همشهری انجام می‌دهد و همچنین نحوه سرمایه‌گذاری‌های مشترک برای حمایت از ایده‌های نو، با خبرنگار همشهری به گفت‌وگو نشسته است.

پس از راه‌اندازی مرکز نوآوری رسانه همشهری، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، چه اقداماتی انجام خواهد داد و چه کمکی به این مرکز می‌کند؟ 
از آنجا که این مرکز با محوریت رسانه و محتوا راه‌اندازی شده، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در نخستین قدم سعی می‌کند که یک شتابدهنده را در این مرکز مستقر کند که در این حوزه به‌طور مستقیم فعالیت می‌کند. برنامه پارک در ادامه این است که بتواند تیم‌ها، استارت‌آپ‌ها و هسته‌های فناور را که در این حوزه فعالیت می‌کنند، شناسایی و در این مرکز مستقر کند. پارک علاوه بر این موارد، برنامه‌ها و ایونت‌هایی(رویدادهایی) را برگزار می‌کند که در قالب «ارائه‌های معکوس»(reverse pitch) مشکلات، مسئله‌ها و چالش‌هایی را که همشهری در حوزه‌های مختلف دارد، شناسایی کند و درباره این مسائل، برای دعوت از تیم‌ها و هسته‌های فناور فراخوان بدهد تا استارت‌آپ‌هایی شکل بگیرند. همچنین پارک درنظر دارد که در قالب پروژه‌های استارت‌آپ استودیو اقدام به حل مسئله کند.

 راه‌اندازی این مرکز چه اهمیتی دارد؟ به‌عبارت دیگر، راه‌اندازی این مرکز کدام بخش از نیازهای همشهری و به‌طور کل حوزه رسانه را برآورده می‌کند؟
سرعت تغییرات در دنیا بسیار زیاد است، به‌طوری که این سرعت در مقایسه با سرعت تغییر در کسب‌وکارها بسیار بیشتر است. به همین دلیل، بسیاری از کسب‌وکارها برای اینکه بتوانند خود را با این تغییرات همراه کنند، ناگزیرند که از روش‌های جدیدی که در حوزه نوآوری وجود دارد تبعیت کنند؛ به‌عنوان مثال، بحث «نوآوری باز» اکنون یکی از روش‌هایی است که بسیاری از کسب‌وکارها از آن استفاده می‌کنند و یکی از ابزارهای نوآوری باز، استقبال از مراکز نوآوری، شتابدهنده‌ها و استارت‌آپ استودیوهاست؛ یعنی در قالب مراکز نوآوری، هم می‌توانیم استارت‌آپ استودیوها و هم شتابدهنده‌ها را داشته باشیم که مسائل و مشکلات کسب‌وکارها را رفع کند و هم حوزه‌های جدیدی را که می‌تواند برای آنها مصداق داشته باشد تبدیل به کسب‌وکار کنیم. این موضوعی است که در حقیقت بسیاری از شرکت‌ها و کشورها به آن نگاه ویژه‌ای دارند. درحقیقت کسب‌وکارها از آنجا که در واحدهای تحقیق و توسعه خود نمی‌توانند همه مسائل خود را به‌طور جامع و کامل حل کنند و برای اینکه از دنیای نوآوری عقب نمانند، اقدام به راه‌اندازی مراکز نوآوری می‌کنند.

در این مرکز نوآوری چه اتفاقی برای حوزه رسانه به‌طور عام، رقم می‌خورد؟
در این مرکز ما تلاش خواهیم کرد مسائلی را که تاکنون در همشهری حل نشده و مغفول مانده، مورد توجه قرار دهیم و اگر جنس مشکلات از جنس مسائلی است که می‌تواند راهکارهای استارت‌آپی داشته باشد، تبدیل به کسب‌وکار کنیم. همچنین حوزه‌هایی که درواقع حوزه‌های اصلی همشهری و به‌طور کلی رسانه است و در چند سال اخیر، مجموعه‌های دیگر استارت‌آپی از این حوزه‌ها، کسب‌وکارهای متفاوتی ساخته‌اند، در این مرکز توسعه خواهیم داد.

مؤسسه همشهری و پارک علم و فناوری چگونه می‌توانند سرمایه‌گذاری مشترک روی استارت‌آپ‌ها داشته باشند؟
سرمایه‌گذاری مستقیم از سوی پارک که بخشی از دانشگاه تهران است، امکان پذیر نیست، اما دانشگاه این مسئله را با راه‌اندازی سازمان سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران و صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران حل کرده است.. بنابراین ما سرمایه‌گذاری‌های مشترک با همشهری را می‌توانیم از طریق این دو نهاد انجام دهیم و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

 همکاری دانشگاه تهران برای راه‌اندازی مرکز نوآوری رسانه همشهری براساس چه سیاستی صورت می‌گیرد؟
با توجه به اهدافی که سازمان ملل درمورد توسعه پایدار مطرح می‌کند و مواردی مانند ریشه‌کن کردن فقر، سلامت، آموزش با کیفیت، نوآوری در صنعت و زیرساخت و انرژی پاک و ارزان را عنوان می‌کند، بسیاری از کشورهای دنیا برای پاسخگویی به این موضوع، سیاست‌های توسعه‌ای خود را تدوین می‌کنند. مثلا اتحادیه اروپا سیاست‌های توسعه‌ای خود را با عنوان «Indutry 4» یا ژاپن بر پایه «society 5» تدوین می‌کند. بنابراین ما هم در ایران نیازمند یک سیاست توسعه‌ای هستیم که دانشگاه تهران به‌عنوان یکی از مجموعه‌های اثرگذار، سیاست توسعه‌ای و موضوع «Ecosystem Building» را مطرح کرده است که براین اساس پروژه‌هایی مانند «شهر دانش» یا پروژه «شبکه فناوری» را ارائه داده است. مراکز نوآوری که اکنون دانشگاه تهران کمک به راه‌اندازی آنها می‌کند، در چارچوب همین سیاست توسعه‌ای «ساخت اکوسیستم» قرار می‌گیرند و به همین دلیل با شرکت‌هایی همچون همشهری وارد تعامل می‌شود و مراکز نوآوری را تاسیس می‌کند تا از دنیای در حال تغییر و استارت‌آپ‌هایی که در این حوزه‌ها در حال شکل‌گیری است، عقب نماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید