• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 3 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13296
+
-

رانت از بین می‌رود

وزیر امور اقتصادی و دارایی روز گذشته برای پاسخ به سؤالات نمایندگان در جلسه علنی مجلس حضور یافت؛ هرچند سؤال نمایندگان مربوط به التهابات ارزی دی‌ماه 1396 بود اما وی از این فرصت برای تبیین سیاست‌های جدید دولت استفاده کرد.

دی‌ماه‌96 قیمت ارزهای عمده به‌دلیل تقاضای فصلی در بازار آزاد افزایش یافت اما با عبور از این مقطع در بهمن و اسفند‌ماه دوباره کاهش یافت.

مسعود کرباسیان در این جلسه گفت: سیاست جدید ارزی دولت نه‌تنها نوسان و سفته بازی را در بازار از بین برد، بلکه منجر به حذف رانت و نظام دو نرخی ارز در کشور می‌شود. وی اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای سیاست یکسان‌سازی‌ ارز، جلوگیری از التهاب و بازگرداندن آرامش به جامعه بوده است و دیگر از نوسان‌های ارزی و سفته بازی در بازار خبری نیست.

وی تعیین نرخ 4200تومان بابت هر دلار را نرخی کارشناسی شده توصیف کرد و افزود: ما در سال حمایت از کالای ایرانی هستیم؛ با توجه به اینکه 85درصد از واردات رسمی کشور را کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای تشکیل می‌دهند، این نرخ و شیوه جدید تأمین ارز کمک می‌کند که واحدهای تولیدی با آرامش خاطر بتوانند مواداولیه مورد نیاز خود را وارد و نیاز جامعه را تأمین کنند.

وی این شیوه را حمایت دولت از واحدهای تولیدی دانست و اظهار داشت: در این سیاست تغییر نیافتن قیمت کالاهای اساسی و بهداشتی پیش‌بینی شده است و دولت با پرداخت یارانه مانع از افزایش قیمت آنها می‌شود. وزیر اقتصاد تصریح‌کرد: قیمت کالاهایی که با نرخ آزاد وارد می‌شدند، باید کاهش یابد زیرا نرخ ارز کاهش یافته است. کرباسیان توضیح داد: در روش جدید ارز حاصل از صادرات که در خارج از سیستم کشور گردش داشت، با 4مکانیسم پیش‌بینی شده به چرخه اقتصاد کشوربازمی‌گردد. وی افزود: در این روش یا ارز را می‌فروشند، یا واردات انجام می‌دهند، یا صرف واردات افراد دیگر می‌کنند یا آن را سپرده‌گذاری ارزی می‌کنند.

کرباسیان یادآور شد: در گذشته پرداخت سود به سپرده‌های ارزی به ریال بود اما از تجربه سال‌های 90و 91در این زمینه استفاده شده است و در روش جدید سود سپرده‌ها به ارز پرداخت می‌شود. کرباسیان اظهار داشت: همچنان که رئیس‌جمهور دیروز اعلام کرد، این سیاست اقدام پیش دستانه و مناسبی برای آمادگی و برخورد با تصمیماتی بود که ممکن است آمریکا در 22اردیبهشت بگیرد و ضرورت داشت این اقدام‌های پیش دستانه را انجام دهیم.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: جلوگیری از رانت حاصل از مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد و دو قیمتی بودن نرخ‌ها و سفته بازی از دیگر دستاوردهای سیاست جدید ارزی دولت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید