• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 20 خرداد 1400
کد مطلب : 132744
+
-

آموزش مناظره

روحانی: در این انتخابات جفاها و ظلم‌های بسیار بدی شد

دولت
آموزش مناظره

 صحبت‌های روز چهارشنبه رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت یادآور جای خالی نطق‌های صریح و شفاف او در مناظره‌های انتخاباتی بود. 4سال پس از آخرین تلاش انتخاباتی روحانی، او این‌بار در یک مناظره غیرمستقیم با نامزدهای ریاست‌جمهوری سیزدهم، پاسخگوی هجمه بی‌امان آنها علیه کارنامه کاری دولت تدبیروامید بود. استدلال‌های او چیزی کم از طرح مواضع انتخاباتی او در رقابت‌های ریاست‌جمهوری 92 و 96 نداشت و زبان گویای کابینه‌اش مقابل تخریب دستاوردهای دولت در مناظره‌ها بود. او سیاسی‌کاری نامزدهای انتخابات1400 را با تناقض شعارهای انتخاباتی آنان و فشارهای 8سال اخیرشان علیه دولت به نمایش کشید. حسن روحانی به نامزدها یادآور شد اگر در قامت مخالف دولت علیه دولت تاختند، امروز در قامت نامزد ریاست‌جمهوری چهره دیگری از خود به تصویر می‌کشند و در بسیاری از مسائل حقوق شهروندی و اساسی مردم دیدگاه‌های تند و تیز خودشان را از مردم پنهان می‌کنند. کنایه روحانی به مواضع سربسته و مبهم نامزدهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری سیزدهم درخصوص موضوعاتی همچون برجام، رفع تحریم‌ها، مذاکرات با 1+4، شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگ، رفع موانع مالی ایران در FATF و مطالبات اجتماعی مردم بود.
صحبت‌های رئیس‌جمهور بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت. کاربران زیادی از فن سخنوری روحانی استقبال کردند و اظهارات او را همان حلقه مفقود مناظره‌های سرد این دوره از رقابت‌های ریاست‌جمهوری برشمردند. روحانی در بخشی از صحبت‌های روز چهارشنبه خود در جلسه هیأت دولت با انتقاد از طرح مواضع ضددولت نامزدها گفت: آغاز اخلاق، راستگویی، وفای به عهد و این است که حقیقت‌ها را تحریف نکنیم و یک چیز عجیب؛ واقعیت‌ها را تحریف نکنیم. ما از حقیقت گذشتیم، واقعیت‌ها، آنچه روی زمین است، اجرا شده و عمل شده؛ اگر خدای ناکرده آنها به عکس گفته شود، ناصحیح گفته شود، اذهان مردم را به‌گونه‌ای مشوش کند که مردم نسبت به اصل نظام دچار تردید شوند، اخلاق زیر پا گذاشته شده است.
روحانی جدی‌گرفتن مردم براساس مردم‌سالاری را مورد تأکید قرار داد و گفت: نمی‌توانیم با افکار عمومی مردم، با حضور مردم شوخی کنیم. باید مردم را به‌طور واقعی به انتخابات دعوت کنیم. واقعیت‌ها را به مردم بگوییم و تشریح کنیم. همه‌جا باید مردم‌سالاری حاکم باشد؛ از آغاز انتخابات تا پایان، از روز ثبت‌نام تا آن روزی که آرا خوانده می‌شود، تا آن روزی که اعلام می‌شود، تا آن روزی که تنفیذ و تحلیف می‌شود. اینها سیر و مراحل انتخابات است، همه‌جا باید نقش مردم، نقش واقعی و پررنگ باشد.

ظلم‌های بدی شد
رئیس‌جمهور درباره رد صلاحیت‌ها تصریح کرد: «در این انتخابات جفاها و ظلم‌های بسیار بدی شد. یک مورد از جفاها را مقام معظم رهبری در زمینه احراز صلاحیت‌ها اشاره فرمودند. آن یک مسئله مهم بود که ایشان دستور دادند جبران شود. جبران شد یا نه، مسئله دوم است. اما در این انتخابات جفاهای فراوانی شد. به‌نظر من بدترین جفا در این انتخابات، جفای به خود نظام است. اگر تمام این 42سال گذشته همه‌اش نقض قانون، فساد، زیرپا گذاشتن حقوق، اجرانکردن مصالح مردم بوده باشد، همه اقدامات برخلاف مصلحت جامعه و کشور بوده باشد، یعنی چه؟ برای چه انقلاب کرده بودیم؟ همه‌اش که اینجوری بود! اگر اینجوری برای مردم توضیح می‌دهیم.»
 
با شعور مردم بازی نکنیم
روحانی با لحن کنایه‌آمیز خطاب به نامزدهای انتخاباتی و سوابق مسئولیتی آنها گفت: «در این بحث‌ها معلوم شد که بعضی از دستگاه‌ها خیلی خوب هستند. قوه قضاییه بی‌ایراد است، قوه مقننه بی‌ایراد است، نیروهای مسلح، اینها الحمدلله همه بی‌ایراد هستند. فقط یک‌جا ایراد دارد و آن دولت است. این دولت تغییر می‌کند پس کلاً خوب می‌شود، چون بقیه‌اش درست است. »
رئیس‌جمهور با اشاره به تناقض شعارهای انتخاباتی و مواضع قبلی نامزدها یادآور شد: «چیزهای بهتری در این روزها هم می‌شنویم. چقدر خانم‌ها در این چند روز خوب شدند. حقوق خانم‌ها، احترام به خانم‌ها و به جوان‌ها، چه شد در این مدت خانم‌ها نبودند! این روزها خانم‌ها پیدایشان شد. خیلی مورد احترام هستند. اقوام و اقلیت‌ها چقدر خوب شدند! شیعه و سنی چقدر باهم برادر و متحد شدند! چیزهای خوبی هم الحمدلله این روزها هست. با شعور مردم بازی نکنیم. ملت ایران، ملت بزرگی است. ملتی است که می‌داند چه گذشته است. می‌داند چه کسانی بودند. اینهایی که امروز می‌خواهند برای فردا قدرت را در دست بگیرند، آیا در ایران نبودند؟ اگر از کره مریخ تازه آمده بودند، خیلی خوب بود. همه‌شان بودند، همه‌شان در یک بخشی مسئولیت داشتند. »
 او خطاب به صدا و سیما تصریح کرد: «آقای صداوسیما که سؤال طراحی کردید، چرا در بحث اقتصادی، جنگ اقتصادی را نگفتید؟ چرا فراموش کردید؟ چرا کنار گذاشتید؟ بعد از اینکه سیل اعتراض آمد در مناظره دوم دو کلمه‌ای، یک کلمه‌ای گفتند. واقعیت‌ها را به مردم بگویید، ما در دوره جنگ اقتصادی بودیم.»

با برجام موافقید یا مخالف؟
رئیس‌‌جمهور دستاوردهای دولت را برشمرد و گفت: «شما 50سال قبل اقتصاد را بیاورید ورق بزنید، در تمام دوره‌ها ورق بزنید، 4سال طلایی که در این 4سال، تورم و رشد اقتصادی و اشتغال، حتی تراز صادرات غیرنفتی ما با واردات ما هم در یکی دوسال مثبت شد. از آنها بگذریم که در 60سال قبل بی‌سابقه بود.»
روحانی با اشاره به شرایط سخت کشور در دولت دوم خود گفت: «اداره شرایط کشور در جنگ و کرونا با هم بود و خشکسالی هم به آن اضافه شد. خشکسالی هم خشکسالی بی‌نظیری بوده که الان با آن مواجه هستیم. در 50سال اخیر این خشکسالی کم‌نظیر یا بی‌نظیر است. اینها همه در کنار هم قرار گرفته است. چرا اینها را نگفتیم؟ چرا این واقعیت‌ها را نگفتیم؟ از اینها می‌گذریم، با همه این حرف‌ها یک کلمه جواب بدهید؛ کشور را از شمول قطعنامه‌های سازمان ملل و فصل هفت خارج کردیم یا خیر؟ این را بگویید... بگویید خارج کردیم یا نه؟ با برجام موافقید یا مخالف؟ بگویید. اگر مخالف هستید بگویید، اگر موافق هستید بگویید.»

پهنای باند دیگر اذیت‌تان نمی‌کند؟
رئیس‌جمهور با اشاره به یکی دیگر از تناقض مواضع و اظهارات رقبای انتخاباتی در مقایسه با گذشته و مسئولیت آنها گفت: «اینهایی که در دولت یازدهم رودررو و سینه به سینه من شده بودند، همه‌جور پرونده درست کرده بودند که باید این فیلتر شود، آن فیلتر شود، الحمدلله الان همه می‌گویند ما طرفدار پهنای باند هستیم! این باند اخیرا خوب شده؟ این پهنا قبلا خیلی همه را اذیت می‌کرد، اخیرا این پهنا خیلی خوب شده است. اینها کار بزرگی است که انجام گرفته، فکر نکنید این کار مهم نیست. همه امروز الحمدلله با تحریم مخالف هستند و می‌گویند باید سریع به برجام برگردیم. برجام خیلی چیز خوبی شد؛ الحمدلله. همه کشور اعتراف کردند که قدرت هسته‌ای کشور قوی‌تر شده و نابود نشده است، امروز کسی نمی‌تواند دیگر منکر شود. این شعارهای سال پیش، الان دیدند ما 20درصد که هیچ، 60درصد هم اگر لازم باشد، هر کار و اقدام دیگر، انرژی اتمی ما توان دارد و این کار را انجام می‌دهد. همه الحمدلله در یک مسیر قرار می‌گیریم. اول که می‌گفتیم زن‌ها باید مدیر شوند، خیلی این طرف و آن طرف سروصدا بود. مدیریت خانم‌ها را می‌خواستیم به 30درصد برسانیم، الحمدلله الان به حدود 25درصد تقریبا رسانده‌ایم. کار بزرگی شده، الان الحمدلله همه موافق هستند و می‌گویند باید خانم‌ها مدیر شوند.»

مکث
مجلس اجازه دفاع نداد

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در واکنش به شکایت مجلس از رئیس‌جمهور بر سر اجرای سند2030یونسکو گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰، دولت مطلقا و به هیچ وجه برای سند ۲۰۳۰ حکم، بودجه‌ و اعتباری را نیاورده و تعهدی را نیز در این‌باره نپذیرفته است. به گزارش ایرنا، حسینعلی امیری با اشاره به گزارش روز سه‌شنبه کمیسیون قضایی مجلس تصریح کرد: دیروز(سه‌شنبه) در مجلس گزارش کمیسیون قضایی قرائت شد. البته این گزارش هم از جهت شکلی و هم از جهت ماهیتی ایرادهایی داشت و متأسفانه مثل موارد دیگر که درخواست اعمال ماده ۲۳۴ می‌شود، به نماینده دولت اجازه صحبت داده نشد. او با اشاره به ضرورت رعایت انصاف و قانون تصریح کرد: قاعده‌اش این است که وقتی گزارشی از یک کمیسیون در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود، اصول انصاف و قواعد دادرسی بر این است که کسی که گزارشی علیه او قرائت می‌شود، به او اجازه دفاع و صحبت بدهند اما گزارش کمیسیون قضایی یکطرفه قرائت شد و اجازه صحبت هم به نماینده دولت ندادند. نمایندگان مجلس روز سه‌شنبه از رئیس‌جمهور به‌دلیل امضا و اجرای سند۲۰۳۰ بدون طی مراحل قانونی آن در مجلس به قوه قضاییه شکایت کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید