• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 20 خرداد 1400
کد مطلب : 132704
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ رادیوی عاشقان


داستان کوتاه دوست دارید؟ «رادیو خوان» را گوش کنید. یک پادکست تعاملی که با مشارکت تیم سازنده رادیو خوان و افرادی شکل گرفته که قلم خوبی دارند و داستان کوتاه می‌نویسند. این پادکست که در معرفی‌اش آمده: «یک پادکست مشارکتی روایت داستان کوتاه است که داستان‌های کوتاه شما را می‌خواند»، کارش را به‌تازگی آغاز کرده و این روزها به خان پنجم رسیده است. «آنگاه زندگی؛ آنگاه مرگ»، «دیگر نخواهم خواست»، «آرامش در حضور دیگران»، «در جهان انسان‌ها» و «مرثیه گمشده» 5اپیزود رادیو خوان است که شنیدن هر کدام از آنها 30دقیقه تا یک ساعت زمان نیاز دارد. جدا از شنیدن داستان‌های جذاب، اگر خودتان اهل قلم هستید و دستی در نوشتن دارید، می‌توانید داستان‌هایتان را برای این رادیوی نوپا بفرستید تا تبدیل به پادکست شود.

رادیو مرز

«رادیو مرز» روایت آدم‌ها از موضوعاتی است که بین آنها و دیگران فاصله می‌اندازد؛ از فوتبال و رقص و جنگ بگیرید تا چاقی، تیزهوشی، طلاق، خودکشی، فرزندخواندگی و.... هم‌اکنون 30اپیزود از رادیو مرز منتشر شده که «توفانی به اسم بچه»، «مرگ آدم عزیز»، «من چاقم»، «بچه شهید»، «غیر تهرانی‌ها»، «بعد از خودکشی»، «تیزهوشان»، «داغداران کرونا»، «فرزندخوانده»، «جنگ‌زده»، «مبتلا به سرطان»، «گیاهخوارها» و... ازجمله آن‌هاست. جدیدترین قسمت رادیو مرز که به‌تازگی منتشر شده، «بعد از سقط» نام دارد و در آن به روایت فاصله‌ای که تجربه سقط جنین بین آدم‌ها به‌وجود می‌آورد اشاره دارد. این اپیزود یک ساعت و 57دقیقه است و در آن کسانی که تجربه این اتفاق را دارند، توضیح داده‌اند که این ماجرا چرا و چطور تنهاترشان کرده است.

رادیو کار نکن!

رادیو «کار نکن» اصلا نمی‌خواهد به شما بگوید که کار نکنید. اتفاقا برعکس، می‌خواهد بگوید آنقدر با عشق کار کنید که دیگر نتوان اسمش را کار کردن گذاشت. در معرفی این پادکست آمده: «کار نکن داستان زندگی آدم‌هایی که با شغلشون زندگی می‌کنن. آدم‌هایی که وقتی سر کارشون هستن، لازم نیست مدام به ساعت نگاه کنن که کی کار تموم می‌شه و وقت زندگی کردن می‌رسه. توی پادکست کار نکن در مورد مسیر شغلی آدم‌ها باهاشون گفت‌وگو می‌کنیم». نخستین قسمت رادیو کار نکن اول بهمن‌ماه سال1396 منتشر شد و امروز این پادکست بعد از گذشت بیش از 3سال به اپیزود سی‌وششم رسیده است. در جدیدترین قسمت این پادکست، یک بازی‌ساز جوان یزدی از شغل جذابش تعریف کرده است.

لیمبو؛ بازی معمایی

«لیمبو (برزخ)» یک بازی خیلی جذاب برای علاقه‌مندان به بازی‌های معمایی است. بازی‌ای که اگر چه در ابتدا برای ایکس‌باکس و پلی‌استیشن 3 ساخته شد، اما خیلی زود نسخه کامپیوتری و حتی موبایلی‌اش به بازار آمد تا هرکس با هر وسیله‌ای که در اختیار دارد، بتواند آن را بازی کرده و از بازی کردن لذت ببرد. داستان بازی درباره پسری است که به‌دنبال خواهر گمشده‌اش می‌گردد و بازیکن این بازی باید نقش این پسربچه را در برزخ ماجراجویی‌های مهیجش بازی کند. نکته جالب توجه درباره بازی لیمبو، موسیقی و صداگذاری بی‌نظیر آن است. این موسیقی کمک می‌کند تا فضای بازی که یک فضای مرموز و دلهره‌آور است، به‌طور کامل به بازیکن منتقل شود و کاری کند تا بازیکن بازی، خودش را در این فضای برزخ‌طور ببیند.

آخرین نفر از ما 2

یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های پلی استیشن4 که با دریافت بیش از 300جایزه، بازی سال و پرافتخارترین بازی تاریخ لقب گرفته، بازی «The last of us (آخرین بازمانده از ما)» است؛ بازی‌ای که اگر کنسول بازی PS4 دارید و هنوز آن را بازی نکرده‌اید، نصف عمرتان بر فناست! این بازی که نخستین نسخه‌اش سال2013 منتشر شد، داستان «جوئل» و «الی» و تلاش‌های آنها برای زنده ماندن در دنیای آخرالزمانی را روایت می‌کند. ماجرا از این قرار است که با شایع شدن نوعی قارچ انگلی، انسان‌ها به موجودات خونخواری تبدیل شده‌اند و هدف شخصیت‌های اصلی بازی زنده ماندن در چنین فضایی است. داستان قسمت دوم حدودا 4سال بعد از نسخه اول اتفاق می‌افتد و حول محور شخصیت «الی» می‌گردد که به‌دنبال انتقام است.

مافیای آنلاین

این روزها آنقدر تب بازی مافیا بالا گرفته که حتی برایش یک بازی آنلاین طراحی کرده‌اند. این بازی استراتژیک که برنده جایزه بهترین بازی از دیدگاه هنری در دومین جشنواره جهانی IMGA شده، به کاربرانش امکان ساخت گروه‌هایی را می‌دهد که افراد می‌توانند در قالب این گروه‌ها به‌صورت مجازی و آنلاین با یکدیگر مافیا بازی کنند. امکان چت با دوستان و اجاره دادن قهرمان‌ها، نمایش رتبه‌بندی جهانی بازیکن‌ها، برگزاری تورنمنت‌های چالش‌برانگیز، امکان استفاده از لباس‌های جذاب برای اعضای بازی ازجمله جوکر، حرفه‌ای، ترمیناتور و... و همچنین استفاده از دوبلورهای حرفه‌ای، ازجمله ویژگی‌های این بازی آنلاین است. هرقدر بیشتر بتوانید در این بازی امتیاز کسب کنید، می‌توانید قهرمان‌هایتان را مانند بازی‌های آنلاین «کلش رویال» یا «کلش آف کلنز» ارتقا بدهید.

السا و مادربزرگش

رمان «مردی به نام اُوه» را خوانده‌اید؟ نظرتان راجع به این رمان چه بود؟ مردی به نام اوه که نخستین تجربه نویسندگی فردریک بکمن، نویسنده سوئدی است، به قدری خوب بود که توانست نظر عاشقان رمان و منتقدان این حوزه را به‌صورت توامان جلب کند! اگر این کتاب را خوانده‌اید و آن را دوست داشته‌اید، حتما دومین اثر این نویسنده خوش قلم و توانا را هم در لیست کتاب‌هایی قرار بدهید که قرار است به همین زودی‌ها آن را بخوانید. کتاب «مادربزرگ سلام رساند و گفت متأسف است»، داستان السا و مادربزرگی است که هر شب با داستان‌هایی که تعریف می‌کند، او را به دنیای قصه‌ها می‌برد. حالا مادربزرگ از دنیا رفته، اما برای السا نامه‌هایی گذاشته که این نامه‌ها او را وارد فضایی ماجراجویانه می‌کند.

سرگذشت گربه مسافر

قهرمان رمان «سرگذشت گربه مسافر» یک گربه است؛ یک گربه بی‌نام و نشان که محل استراحت و زندگی‌اش جلوی یک ون نقره‌ای است. ساتورو که صاحب این ون است، اسم نانا را برای این گربه انتخاب می‌کند و از اینجا به بعد نانا با ساتورو همراه می‌شود و برایمان از دوستی، تنهایی و عشق می‌گوید. این رمان جذاب را هیرو آریکاوا نوشته است؛ رمان‌نویس ژاپنی که سال2003 برنده دهمین جایزه سالانه رمان دنگکی برای نویسندگان نوظهور شد. حالا به‌تازگی اثر جدید این نویسنده ژاپنی در ایران ترجمه شده و به چاپ رسیده که نامش سرگذشت گربه مسافر است. این کتاب 283صفحه‌ای را که درباره سفر جاده‌ای گربه داستان ماست، مژگان رنجبر ترجمه کرده و نشر سده آن را به چاپ رسانده است.

ادامه سرگذشت ندیمه

کتاب «سرگذشت ندیمه» مارگارت اتوود را خوانده‌اید؟ یا سریال سرگذشت ندیمه را که از روی رمانش ساخته شده، دیده‌اید؟ خالق سرزمین وهم‌آلود و ترسناک گیلیاد که حاصل روی کار آمدن یک رژیم دیکتاتوری افراطی در آمریکاست، به تازگی کتابی باعنوان «شواهد» نوشته که این کتاب درواقع ادامه کتاب قبلی است. در این رمان که وقایع 15سال بعد از اتفاقات رمان سرگذشت ندیمه تصویر می‌شود، رژیم گیلیاد همچنان در قدرت قرار دارد، اما نشانه‌هایی از افول قدرت‌شان دیده می‌شود. این رمان را نشر ثالث منتشر کرده و در آن سرگذشت 3زن با یکدیگر گره می‌خورد؛ خاله لیدیا که از سران حکومت است، اگنس که در کودکی ربوده شده و در گیلیاد رشد کرده و نیکول که دختری از دنیای آزاد است.

خاطرات حمید جبلی

شاید که نه، حتما خاطرات کودکی بسیاری از ما با حمید جبلی گره خورده است؛ بازیگر، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و از همه مهم‌تر صداپیشه‌ای که اگر نبود، شاید هیچ‌وقت شخصیت‌های عروسکی کلاه‌قرمزی و پسرخاله تمام کودکی ما را پرنمی‌کردند. حالا آقای محبوب بچه‌های چندین نسل، در تازه‌ترین فعالیتش کتابی از خاطرات بامزه دوران کودکی‌اش منتشر کرده که نامش «خاطرات یک پسر بچه شصت ساله» است! در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «بین خودمان باشد، بیشتر این قصه‌ها واقعی است. شاید نتوانسته باشم چنان که باید غم‌ها و شادی‌های آن دوران را بیان کنم، اما غصه خراب شدن ماشین قرمز اسباب‌بازی‌ام از ناراحتی امروزم برای یک ماشین واقعی بیشتر بود و یک ریالی‌هایی که جیبم را قلنبه می‌کرد، شادی‌اش خیلی بیشتر از حساب بانکی امروزم بود».

نُه داستان مرموز!

اگر به داستان‌های کوتاه مرموز علاقه‌مندید، حتما کتاب «نُه داستان» را بخوانید و از خواندنش لذت ببرید. کتابی نوشته جروم دیوید سلینجر آمریکایی که همانطور که از نامش پیداست، مجموعه 9داستان کوتاه است. این کتاب که سال1953 منتشر شده، نخستین بار در سال1364 توسط احمد گلشیری ترجمه شد و 2سالی است که با ترجمه تازه کاوه میرعباسی در نشر ماهی دوباره به دنیای نشر بازگشته است. «یه روز عالی برای موزماهی»، «در آستانه جنگ با اسکیموها»، «مرد خندان»، «در قایق بادبانی»، «تقدیم به ازمی، با عشق و نکبت»، «دهانم زیبا، چشمانم سبز»، «دوره آبی دودمیه اسمیت» و «تدی» داستان‌های جذاب این کتاب است که سال‌ها پیش با نام «دلتنگی‌های نقاش خیابان چهل و هشتم» در ایران منتشر شده بود.

عکس با پدرخوانده

عاشق سینما هستید، پس حتما کتاب «عکس دسته‌جمعی با پدرخوانده» را بخوانید. کتابی که داغ داغ همین امسال منتشر شده و سفری به سه‌گانه معروف کاپولاست. این کتاب که نشر چشمه آن را منتشر کرده، اثری از صفی یزدانیان، فیلمساز و منتقد سینماست. کتابی که خود نویسنده درباره آن می‌گوید: «همیشه و همچنان وقت تماشای هر کدام از پدرخوانده‌ها، گوشه‌ای از ذهنم این حس هم می‌گذرد که انگار وارد دنیایی ممنوع شده‌ام. انگار جایی هستم که نباید باشم. انگار سرک کشیده‌ام به زندگی آدم‌هایی که زبان مشترک و روابطی که میان‌شان می‌گذرد، سرشار است از انبوهی اشاره و رمز که فقط خودشان از آن سر در می‌آورند. پس تو را می‌خوانم که با من به پرسه در سرزمینی بیایی که خود اجازه ورود به آن را ندارم».

در لاله‌زار زمستان است

بی‌شک لاله‌زار یکی از شاخص‌ترین خیابان‌های ایران و حتی جهان است که به‌عنوان نمادی از میل به تجددطلبی، معرفی می‌شود. این خیابان که محلی برای تجربه فضای مدرن و غربی در دل تهران بود، کانونی برای تجمع روشنفکران، دفاتر روزنامه‌ها، تئاترها و نمایش آخرین تولیدات سینمایی بود که این خیابان را به گذرگاهی فرهنگی تبدیل می‌کردند. مستند «زمستان است»، روایتی از این خیابان تاریخی است که آن را مهرداد زاهدیان به تهیه‌کنندگی پیروز حناچی، شهردار تهران ساخته است. این مستند پژوهشی درباره لاله‌زاری که با وقوع کودتای 28مرداد سال32 و افزایش جمعیت پایتخت، آرام آرام هویت تازه‌ای به‌خود دید، این روزها در سایت هاشور به‌صورت آنلاین اکران شده و گزینه بسیار خوبی برای علاقه‌مندان به مستند، سینما و تاریخ تهران به‌حساب می‌آید.

برای ثبت در تاریخ

«برای ثبت در تاریخ» نام مستندی درباره زندگی مرحوم ناصر ملک‌مطیعی، ستاره سینمای ایران در دهه50 است که زندگی او را از دو جنبه ورزشی و هنری از نگاه دوستانش بررسی می‌کند. در این مستند که پس از تلاشی 15ماهه به کارگردانی نوید نامور و تهیه‌کنندگی امیرحسین جهددوست ساخته شده، بسیاری از دوستان و آشنایان آقای بازیگر ازجمله محمد متوسلانی، پوری بنایی، علی پروین، عبدالله موحد، محمدرضا طالقانی و... جلوی دوربین قرار گرفته و از ملک‌مطیعی گفته‌اند. این مستند که در آن برای نخستین بار تصاویر دیده‌نشده‌ای از بازیگر نام‌آشنای سینما به نمایش درآمده، قرار است به‌زودی از طریق پلتفرم‌های آنلاین به نمایش درآید، اما پیش از آن می‌توانید برای ثبت در تاریخ را در اکران آنلاین سایت هاشور ببینید.

مستند بسکتبال

در آمریکا، بسکتبال همه‌چیز است؛ تفریح، سرگرمی، ورزش، آبرو، افتخار، همه‌‌چیز! به همین دلیل هم مسابقات NBA یا همان اتحادیه ملی بسکتبال جایگاه بسیار خاصی در این کشور دارد و اتفاقا معتبرترین لیگ بسکتبال جهان است. از آنجا که بسکتبال اهمیت ویژه‌ای در آمریکا دارد، به‌تازگی در این کشور مستندی به نام «آخرین رقص» ساخته شده که در آن داستان تلاش مایکل جردن و سایر بازیکنان تیم رؤیایی شیکاگو بولز برای ششمین قهرمانی NBA در فصل 1998-1997 به تصویر درآمده است. این مستند که دیدنش به همه عاشقان بسکتبال توصیه می‌شود، در سال2020 ساخته شده، 10قسمت دارد و برنده جایزه امی بهترین سریال مستند این سال شده. هم‌اکنون نیز در پلتفرم‌های آنلاین ازجمله فیلیمو و نماوا قابل مشاهده است.

تجدید دیدار با دوستان

برای عاشقان سریال «Friends (دوستان)»، هیچ خبری به اندازه منتشر شدن اپیزود ویژه این سریال طنز قدیمی خوشحال‌کننده نیست. در هفته گذشته، اپیزود ویژه سریال دوستان منتشر شد و همین حالا به‌صورت زیرنویس و دوبله فارسی از طریق پلتفرم‌های ایرانی ازجمله فیلیمو قابل مشاهده است. اما این اپیزود ویژه که مدت‌هاست عاشقان سریال دوستان را چشم انتظار گذاشته، چیست؟ ماجرا از این قرار است که بازیگران سریال فرندز بعد از 17سال که از پایان این سریال محبوب و پربیننده تاریخ می‌گذرد، دور هم جمع شده‌اند و 2روز با هم ملاقات کرده‌اند که حاصل این ملاقات، اپیزود ویژه دوستان را می‌سازد. در این قسمت مهمانانی چون گروه بی‌تی اس، دیوید بکام، جاستین بیبر، جیمز کوردن، سیندی کرافورد و... حضور دارند.

بازگشت جکی چان

اگر جکی چان قهرمان کودکی‌هایتان بوده و به دیدن فیلم‌های ژانر اکشن علاقه‌مندید، احتمالا از دیدن فیلم سینمایی «ونگارد» لذت خواهید برد؛ فیلم سینمایی ماجراجویانه و اکشن سینمای چین که در سال 2020 ساخته شده و در آن جکی چان بزرگ نقش‌آفرینی کرده است. فیلم ونگارد که جایزه بهترین فیلمنامه در جشنواره فیلم‌های چینی ـ آمریکایی سال گذشته را به خود اختصاص داده، درباره یک شرکت امنیت مخفی به نام ونگارد است که توسط مزدوران یکی از مرگبارترین سازمان‌های جهان مورد هدف قرار می‌گیرد و حالا تنها امید این شرکت برای بقا، یک حسابدار است. در این فیلم 108دقیقه‌ای که آن را استنلی تانگ نوشته و خودش هم کارگردانی‌اش کرده، علاوه بر جکی چان بازیگران دیگری چون یانگ‌یانگ، میا ماکی، ‌ای لون و جکسون لو و... ایفای نقش کرده‌اند.

من خیلی مراقبم

«یک سرپرست قانونی باهوش و کلاهبردار، سعی می‌کند تا از قانون به نفع خودش استفاده کرده و با معرفی افراد تنها و سالخورده به‌عنوان بیماران روانی، اموال و دارایی‌های آنان را تصاحب کند. او با درآمدی که از این راه کسب می‌کند، زندگی‌ای رؤیایی برای خودش دست و پا کرده، اما با پذیرفتن یک پرونده و درگیر شدن با رازهای مخوف قربانی‌اش که یک مافیای روس است، با مشکلات بسیار جدی و متعددی روبه‌رو می‌شود»؛ این خلاصه‌ای است از فیلم «من خیلی مراقبم»؛ فیلمی مهیج و کمدی که سال2020 در هالیوود ساخته شده و بازیگر نقش اولش رُزمند پایک است. کسی که برای بازی در این فیلم، جایزه بهترین بازیگر زن بخش کمدی و موزیکال جشنواره گلدن‌گلوب2021 را از آن خود کرده است.

منو بشناس که من ایرانم

بی‌شک یکی از زیباترین نماهنگ‌های سال‌جاری تا به امروز، نماهنگ «منو بشناس» است؛ کاری که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های موسیقایی کشورمان به‌حساب می‌آید و در ساخت آن 40خواننده کشورمان حضور دارند. اگر تا‌کنون فرصت نکرده‌اید این نماهنگ زیبا را ببینید، حتما همین حالا آن را دانلود کنید و از دیدن و شنیدنش لذت ببرید. فرزاد فرزین، رضا صادقی، مهدی یغمایی، خشایار اعتمادی، روزبه نعمت‌اللهی، حمید حامی، عماد طالب‌زاده، سینا شعبانخانی، شهرام شکوهی، حجت اشرف‌زاده، علی لهراسبی، حامد همایون، گروه موسیقی هفت و... در تولید این اثر زیبا نقش داشته‌اند. در بخشی از این کار می‌شنویم: «منو بشناس که از جنگ نگفتم با تو / منو بشناس که آرامشِ در توفانم / منو بشناس به لبخند، به زیبایی صلح / منو بشناس که من ایرانم».

آلبوم موسیقی تیریشکو

اگر به موسیقی‌های محلی به‌خصوص موسیقی جنوب علاقه‌مندید، حتما آلبوم «تیریشکو» را گوش کنید. این آلبوم که کاری از حیدو هدایتی است، دارای قطعه‌هایی با نام‌های «واگرد»، «مو سی تو»، «ژولین»، «قطار خالی»، «بید خون»، «مُنگه (ورژن گیتار)»، «مُنگه»، «سو»، «تیفون»، «مرغ و باغ» و «تیریشکو» است که با سازهایی مثل کمانچه، کلارینت، ساکسیفون، عود، سینتی سایزر و... شما را با خود به نخلستان‌های جنوب می‌برد. حیدو هدایتی، حامد هدایتی و احمدرضا شهریاری آهنگساز این آلبوم منحصر به فرد هستند و اشعار این آلبوم کاری از حیدو هدایتی، عبدالحسین هدایتی، سام موسایی، سجاد سلیمانی، محمدصادق گرامی، فائز دشتی و باباطاهر است. راستی اگر کنجکاو شده‌اید باید بگوییم که در بخشی از جنوب ایران به باران‌های ناگهانی و شدید کوتاه‌مدت، «تیریشکو» گفته می‌شود.

بی‌تو به سر نمی‌شود

این روزها اگر دنبال یک موسیقی حال خوب کن می‌گردید، آلبوم «بی‌تو به سر نمی‌شود» را تهیه کنید و گوش بدهید. این آلبوم حاصل تلاش یک تیم رؤیایی در عالم موسیقی سنتی است؛ فقط با دیدن نام افرادی که در تهیه این آلبوم نقش داشته‌اند، متوجه وزن آن می‌شوید. زنده‌یاد استاد محمدرضا شجریان خواننده این آلبوم رؤیایی است، کیهان کلهر نوازنده کمانچه، حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده تار و همایون شجریان همخوان و نوازنده تنبک در این آلبوم است. در این آلبوم که سال1381 روانه بازار موسیقی شد، قطعات ماندگاری ازجمله «بی‌همگان به سر شود»، «مطرب دل، «ره میخانه، «غم با طبیبان»، دل دیوانه»، «چون تو جانان منی» و... وجود دارد که بدون شک در این روزهای پراسترس، حال دل همه‌مان را خوب خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید