• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 3 خرداد 1400
کد مطلب : 131467
+
-

کیش و مات در تاریکی

قطعی برق سالن برگزاری، باعث شکست تعدادی از شطرنج‌بازان ایران در مسابقه‌های قهرمانی آسیا شد، احسان قائم‌مقامی می‌گوید فدراسیون از قبل می‌دانست برق قطع می‌شود و کاری نکرده بود

قطعی برق، مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا را تحت‌تأثیر قرار داده است. شطرنج‌بازان می‌گویند مسئولان فدراسیون چرا روزهای قبل با اداره برق هماهنگ نکرده بودند که در ساعت برگزاری مسابقه برق قطع نشود.
مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا از 31اردیبهشت‌ به شکل هایبریدی برگزار می‌شود؛ بازیکنان در محل مشخصی مستقر می‌شوند و در حضور داوران و تحت کنترل دوربین‌ها، آنلاین با حریفان مسابقه می‌دهند. اما برگزاری این مسابقات در ایران با مشکل روبه‌رو شده است. روز شنبه وسط مسابقه بود که برق قطع‌ شد. دیروز هم در نیم ساعت اول، محل برگزاری مسابقات برق نداشت. قطعی برق در تهران از روزهای گذشته آغاز شده است. در این مدت جدول‌های مختلفی از زمان قطعی برق در مناطق مختلف تهران منتشر شده است و با توجه به این جدول‌هاست که بازیکنان می‌گویند چرا فدراسیون با اداره برق تهران هماهنگ نکرده بودند تا در ساعت برگزاری مسابقات برق قطع نشود.
احسان قائم‌مقامی، یکی از بازیکنان حاضر در این مسابقات به همشهری می‌گوید: «از قبل اعلام شده بود و ظاهرا مسئولان می‌دانستند برق قطع می‌شود. چرا که آنها روز قبل از مسابقه به بازیکنان خبر داده بودند باتری یدکی بیاورند.» این هشدار فدراسیون به موقع بود اما همه بازیکنان نتوانسته بودند باتری اضافه داشته باشند و به همین دلیل با استرس بالایی مسابقه دادند. قائم‌مقامی می‌گوید: «خود من امکانش را نداشتم که باتری اضافه ببرم. خیلی درگیر بودم و نتوانستم تهیه کنم. استرس گرفتم، نگران ساعت و شارژ باتری بودم. با اینکه بعد از تمام شدن شارژ باتری‌ام با لپ‌تاپ دیگری وصل شدم اما باز هم استرس داشتم. البته خدا را شکر این اتفاق روی نتیجه بازی‌ام تأثیر نگذاشت.» قائم‌مقامی گلایه دارد که چرا مسئولان فدراسیون با اداره برق هماهنگی‌های لازم را انجام نداده بودند: «از قبل باید صحبت می‌کردند که مسابقه مهمی در شرف برگزاری است و نمی‌گذاشتند این اتفاق بیفتد. در سالن مسابقه عوامل برگزاری تمام هم و غمشان را به‌کار گرفتند تا این مسئله  کمترین آسیب را برای بازیکنان داشته باشد. 5 داور مسلط به لحظات تکنیکی و احساسی هم هر کاری که می‌توانستند کردند اما اینها توجیه نمی‌کند که چرا فدراسیون مکاتبات و هماهنگی‌های لازم را با اداره برق انجام نداده بود. می‌طلبید رسیدگی جدی‌تر داشته باشد.»
دیروز ایسنا نوشت: «بعد از قطعی برق در روز اول بلافاصله فدراسیون شطرنج در نامه‌ای از اداره برق منطقه خواست برق فدراسیون قطع نشود اما بازهم امروز صبح و در جریان مسابقات برق فدراسیون رفت!» خبر نوشتن این نامه، نه در سایت فدراسیون دیده می‌شود و نه در کانال تلگرامی. تنها واکنش به قطعی برق را می‌شود در صفحه اینستاگرام شادی پریدر دید؛ یکی از مسئولان برگزاری مسابقه. او در یک استوری خطاب به وزیر نیرو نوشت:«وزیر محترم نیرو! امروز اسطوره‌ها و قهرمانان رشته شطرنج در مهم‌ترین مسابقه سال، قهرمانی بزرگسالان آسیا که سهمیه جهانی رو باید بگیرن و مسابقات آنلاین برگزار می‌شد، به‌خاطر قطعی برق بازیاشونو باختن. این بچه‌ها خیلی حیا دارن به خدا. مظلوم و با چشمای گریون بدون هیچ اعتراضی رفتن هتل. طفلکیا عادت کردن به بی‌خیالی مسئولین. این بازیا تا 10روز دیگر ادامه داره. اگر آبروی کشورمون براتون مهمه لطفا برق فدراسیون رو تو این 10روز قطع نکنید.»
یکی از مدیران شطرنج مدعی است شکست‌های شطرنج‌‌بازان به‌خاطر قطعی برق نبوده است. او به همشهری گفت: «روز پنجشنبه اعلام شد که قرار است برق قطع شود. روز نیمه تعطیل بود و نمی‌شد کاری کرد. برای اینکه بازیکنان با مشکلی روبه‌رو نشوند تمهیداتی را ایجاد کردیم، لپ‌تاپ اضافه گذاشتیم و... دستگاه موتور برق هم داشتیم اما آخر هفته بود و شرایط طوری نبود که بتوانیم آماده‌اش کنیم. روز مسابقه هم برق لپ‌تاپ هیچ‌کدام از بازیکنان مستقیم قطع نشد.» او با این حال تأیید می‌کند که بازیکنان استرس داشتند: «شارژ یک لپ‌تاپ تمام می‌‌شد با لپ‌تاپ دیگری وصل می‌شدند و این برایشان خوب نبود. نگران بودند که اگر یکی دو ساعت دیگر هم برق وصل نشود، چه اتفاقی می‌افتد. این استرس روی کیفیت بازی اثر گذاشت. ولی اینطور نبود که برق همان لحظه ‌برود و همان لحظه بازیکنان ببازند. روز دوم هم نیم‌ساعت اول برق نداشتیم و با موتور برق مسابقه دادند. باز هم نگران بودند که اگر موتور برق مشکل پیدا کند چه می‌شود.» این فرد نزدیک به فدراسیون مدعی است که اگر اداره برق از قبل جدول قطعی را اعلام می‌کرد، می‌شد محل برگزاری مسابقه را جابه‌جا کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید