• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 16 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129931
+
-

سرآشپز این هفته رسپی‌های جدیدی برای ‌ماه رمضان پیشنهاد می‌دهد

بامیه‌های خانگی

بامیه‌های خانگی

سحر  غفوری

افطاری چی بپزم؟ چی درست کنم؟ این روزها سؤال بسیاری از خانم‌های خانه است. همه خانم‌ها دوست دارند سفره افطاری متفاوت از همیشه برای اهل خانه و حتی مهمانان خود پهن کنند. سرآشپز این هفته ما، برای داشتن این سفره متفاوت و افطاری خاص، چند پیشنهاد خوشمزه دارد. پریسا فرهادی گرچه تحصیلات عالیه و شغل مرتبط با حسابداری داشته اما مدتی است به‌واسطه مادرشدن از این فضا دور شده و در خانه بیشتر به آشپزی و پخت نان که از علایقش است، می‌پردازد. فرهادی حتی دوره‌های آموزشی نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم را گذرانده و مدرک سازمان فنی و حرفه‌‌ای دریافت کرده است. او حالا چنان مهارت پیدا کرده که برای گرفتن مدرک مربیگری فنی و حرفه‌‌ای در همین رشته اقدام کرده است. البته او در بستر فضای مجازی نیز فعالیت داشته و تا امروز ۱۳ ورک‌شاپ مجازی نان برگزار کرده است. فرهادی برای بیش از ۳هزار نفر دنبال‌کننده خود در فضای مجازی، آموزش‌های رایگان ترتیب داده است. جالب اینجاست او حتی به‌طور مستقل اکثر رسپی‌ها را از سایت‌های خارجی ترجمه و تغییرات لازم را در آنها ایجاد کرده و دستورهای امتحان‌شده‌‌ای را که بدون نقص و ایراد هستند به‌دنبال‌کننده‌هایش آموزش می‌دهد. این شما و این دستورهای بی‌نظیر ‌ماه رمضانی او.

لگیمات

لگیمات، شیرینی عربی خوشمزه‌‌ای است که در شهرهای جنوبی ایران مثل بوشهر هم پخته می‌شود. این شیرینی شبیه بامیه است و برای سفره افطار‌ ماه رمضان تناسب دارد. البته کمی با بامیه تفاوت دارد. به این شیرینی در کشورهای عربی لقمه القاضی یا لقیمات هم گفته می‌شود و در خیلی از کشورهای منطقه مثل مصر و هندوستان محبوب است. تجربه پخت این شیرینی خوشمزه را از دست ندهید.

مواد لازم
  آرد: ۲پیمانه
  نشاسته ذرت: ۴ قاشق غذاخوری
  شیر خشک قنادی: ۳ قاشق غذاخوری
  روغن مایع: ۴ قاشق غذاخوری
  شکر و عسل (هرکدام): یک قاشق غذاخوری
  خمیرمایه فوری: یک قاشق غذاخوری پُر
  نمک: یک پنس
  ماست: ۱/۲ پیمانه
   آب: یک پیمانه

طرز تهیه
ابتدا آرد را الک و پس از آن با نشاسته ذرت و شیر خشک و نمک و خمیر مایه فوری و شکر و روغن مایع و ماست مخلوط کنید. آب ولرم را به‌تدریج اضافه و مخلوط کنید تا حدی که غلظت مواد مثل مایه کیک شود. اگر مواد شل شد کمی آرد اضافه کنید. مایه لگیمات باید کاملا چسبنده و غلیظ باشد. سپس روی ظرف را پوشانده و یک ساعت در محیط آشپزخانه استراحت دهید تا حجم آن دوبرابر شود. بعد مواد را در قیف ریخته و از موادتان داخل روغن کاملا داغ با حرارت متوسط بریزید و بلافاصله هم بزنید تا کاملا گرد و توپی شود. اگر قیف در دسترس ندارید می‌توانید مواد را با قاشق در روغن بریزید. البته بهتر است قاشق کمی گود باشد. در طول سرخ‌شدن مدام لگیمات‌ها را هم بزنید و زیر و رو کنید تا یکدست طلایی و سرخ شوند. شربت را از قبل درست کرده و کنار بگذارید تا خنک شود. لگیمات‌ها را از روغن خارج کرده و کمی صبر کنید تا روغن آنها خارج شده و بلافاصله در شربت سرد بریزید و یک دقیقه بعد از شربت خارج کنید. همچنین می‌توانید برای شیرین‌کردن لگیمات‌ها از شیره خرما یا عسل یا نوتلا استفاده کنید.
نکته: شیرخشک به حفظ تردی لگیمات کمک می‌کند.

بامیه پیچی ترکیه‌‌ای

کمتر کسی است که‌ ماه رمضان را بدون عطر و مزه زولبیا و بامیه تجربه کرده باشد. علاوه بر ما ایرانیان، این شیرینی خوشمزه در کشورهای دیگر ازجمله ترکیه هم تهیه می‌شود. بامیه ترکیه‌‌ای، عطر و طعمی مثل بامیه معمولی دارد. فقط یک تفاوت کوچک در روش پخت آن به چشم می‌خورد و شکل متفاوتی نیز دارد. این شیرینی به‌خاطر ظاهر زیبا و طعم شیرینی که دارد، گزینه مناسبی برای مراسم و سفره‌های افطار ‌ماه رمضان است؛ پس دست به‌کار شوید.

مواد لازم
  آرد سمولینا: یک پیمانه (می‌توانید آرد ذرت را جایگزین کنید)
  آرد سه‌صفر: ۱/۲پیمانه
  بکینگ‌پودر: یک قاشق چای‌خوری سرپر
  شکر: یک قاشق غذاخوری
  روغن مایع: ۱/۴ پیمانه
  آب و شیر (هرکدام): ۱/۲پیمانه
  زعفران دم‌کرده: یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه
ابتدا آرد سمولینا و آرد سه‌صفر و بکینگ‌پودر را با هم مخلوط و یک‌بار الک کنید. سپس شکر و روغن و زعفران دم‌کرده و آب را اضافه کنید. دقت کنید که آب را کم‌کم اضافه کرده و در نهایت مواد باید لطیف و کمی چسبناک باشند؛ به‌طوری که به راحتی از قیف خارج شوند. پس از آماده‌شدن خمیر، روی آن را با نایلون پوشانده و اجازه دهید نیم‌ساعت استراحت کند. بعد از گذشت نیم ساعت داخل ماهیتابه روغن ریخته و اجازه بدهید گرم شود. سپس قیف را ماسوره بیندازید. دقت کنید که از ماسوره بزرگ استفاده نکنید. سایز متوسط و کوچک مناسب است و انتخاب مدل به‌عهده خودتان است. حالا مواد آماده‌شده را درون قیف بریزید و داخل روغنی که از قبل گرم کرده‌‌اید به‌صورت دورانی و چرخشی (مانند تصویر) ماسوره بزنید. به این نکته دقت کنید که بامیه‌ها را زیادی سرخ نکنید چون باعث می‌شود سفت و خشک شوند. در حدی که دیدید طلایی و خوش‌رنگ شده است از روغن بیرون بیاورید. حالا بامیه‌های آماده‌شده را روی توری قرار دهید تا روغن آن گرفته شود و در نهایت برای ۱۰ دقیقه داخل شربت قرار دهید تا شیرینی را به‌خود جذب کند.

نان افطار تبریزی

در استان آذربایجان شرقی در‌ ماه رمضان و به‌ویژه برای سفره‌های افطاری نوعی نان محلی پخته می‌شود که به نان رمضان یا افطار تبریزی معروف است. البته محلی‌ها این نان سنتی و خوشمزه را به نام «اوروشلوخ کوکه سی» می‌شناسند. این نان بسیار مقوی و سالم بوده و برای روزه‌داران منبعی غنی از مواد خوراکی مفید است. این نان با پوشش انواع مغزها سرو شده و مزه‌‌ای بی‌نظیر و خاص دارد. نان رمضان، جزو نان‌های کم‌شیرین و بسیار خوش‌طعم و از نظر بافت بسیار نرم و لطیف است.

مواد لازم
  آرد نان فانتزی: ۴ پیمانه
  شکر: ۱/۳پیمانه
  نمک: ۱/۲قاشق چای‌خوری
  روغن: ۱/۴پیمانه
  کره: ۲۵ گرم
  بهبود‌دهنده: یک قاشق چای‌خوری
  خمیرمایه: یک قاشق غذاخوری استاندارد
  تخم‌مرغ: ۲ عدد (و یک زرده برای رومال)
  آب و شیر (هرکدام): ۱/۲پیمانه
مواد لازم برای رومال
  خامه صبحانه و شیر (هرکدام): یک قاشق غذاخوری
  نمک: یک پنس

طرز تهیه
ابتدا همه مواد باید به دمای محیط برسند. پس از متعادل‌شدن دمای مواد، خمیرمایه را با شیر و شکر مخلوط کرده و بگذارید تا عمل بیاید. تمام مواد غیر از آرد (بکینگ‌پودر و بهبود‌دهنده) را با هم مخلوط کرده و بعد خمیرمایه را به مواد اضافه کرده و دوباره بزنید. سپس آرد را کم‌کم روی مواد الک کنید. بعد خمیر را ورز دهید تا لطیف شده و سپس روی خمیر را بپوشانید. در جای گرم بگذارید و تا زمانی که پف نکرده است شکل ندهید. بعد از پف‌کردن یک‌بار دیگر خمیر را چند ثانیه ورز دهید. سپس سینی فر را چرب کرده و نصف خمیر را با وردنه به اندازه یک سانت باز کنید. بقیه خمیر را به شکل رول‌های باریک درست کرده و با فاصله حالت ضربدری شکل دهید. روی نان را نیز با مواد رومال بپوشانید. در این مرحله به نان‌ها حدود چند دقیقه استراحت دوم بدهید. سپس به‌مدت ۲۰ دقیقه در فر از قبل گرم‌شده روی حرارت ۱۸۰ درجه قرار دهید و در آخر چند دقیقه کوتاه گریل را روشن کنید تا روی نان طلایی شود. بعد از پخت می‌توانید با مواد مورد علاقه‌تان نظیرعسل و خرما و انواع مغزها تزئین کنید.
نکته: میزان آب بستگی به جذب آرد شما دارد و متغیر است.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید