• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 15 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129893
+
-

رونمایی از تابلوی رشد هزینه تولید

نرخ تورم پیش‌نگر صنعت به 94درصد رسید


مرکز آمار ایران نرخ تورم پیش‌نگر محصولات صنعتی ایران را در زمستان سال گذشته 93.6درصد برآورد کرد. بالارفتن هزینه تولید به‌معنای احتمال افزایش قیمت محصولات و کالاهای صنعتی برای مصرف‌کننده در آینده است و روی تورم کالاهای بادوام اثر محسوس می‌گذارد.
به گزارش همشهری، براساس داده‌های رسمی، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به فصل قبل(تورم فصلی) در زمستان١٣٩٩ به ١٢،٢درصد رسید که در مقایسه با فصل قبل، ٩.٦واحد درصد کاهش دارد. البته در میان زیربخش‌های مختلف صنعتی در فصل زمستان پارسال، کمترین تورم فصلی مربوط به تولید محصولات از توتون و تنباکو سیگار(صفر درصد) و ساخت سایر مصنوعات(١.٧درصد) و بیشترین آن به‌ترتیب به ساخت مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی(١٩.٠درصد)، ساخت کک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت(١٦.٦درصد)، ساخت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر(١٤.٩درصد) و ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده در جای دیگر(١٣.٤درصد) مربوط بوده است.

صعود تورم نقطه‌ای صنعت
نوسان شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در زمستان گذشته، نسبت به زمستان سال98، از رسیدن نرخ تورم نقطه‌ای به 93.6درصد حکایت دارد. این ارقام نشان می‌دهد؛ میانگین قیمت دریافتی تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در زمستان٩٩ نسبت به زمستان98، معادل ٩٣.٦درصد افزایش داشته است. تورم نقطه به نقطه در پاییز پارسال ٧٧.٣درصد بود. مرکز آمار ایران می‌گوید در میان بخش‌های مختلف صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه، مربوط به تولید محصولات از توتون و تنباکو و سیگار(٢٢.٩درصد)، ساخت سایر مصنوعات(٣٧.٥درصد) و چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط شده(٤٠.٢درصد) و بیشترین تورم نقطه به نقطه به‌ترتیب به زیربخش‌های صنعتی، ساخت سایر تجهیزات حمل‌ونقل (١٥٤.٩درصد)، ساخت مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی(١٢٩.٤درصد)، ساخت فلزات پایه(١١٧.٧درصد)، ساخت محصولات از لاستیک و پلاستیک(١٠٢.٨درصد) و ساخت تجهیزات برقی(٩٧.٧درصد) مربوط بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید