• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 15 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129885
+
-

خالق اتریوم؛ جوان‌ترین میلیاردر دنیای رمزارز

اتریوم اوج گرفته و این مسئله باعث شده ویتالیک بوترین برنامه‌نویس ۲۷ساله و خالق این رمزارز با یک میلیارد دلار سرمایه وارد باشگاه ثروتمندان جهان شود

خالق اتریوم؛ جوان‌ترین میلیاردر دنیای رمزارز

  ساسان شادمان منفرد- خبر‌نگار


اتریوم، ارز دیجیتال که در روز سی‌ام ماه ژوئیه سال2015 برای نخستین بار عرضه شد، این روزها سروصدای عجیبی در بازارهای رمزارز جهان راه انداخته است. درست است که توجه همه جهان به بیت‌کوین بوده و خیلی‌ها تنها این نام را به‌طور مکرر در حوزه ارزهای دیجیتال شنیده‌اند، اما اتریوم (ETH) درحالی‌که عنوان دومین رمزارز ارزشمند جهان را یدک می‌کشد، طی چند روز گذشته، صعود و رکوردشکنی های فوق‌العاده‌ای داشته است. این مسئله باعث شده که ویتالیک بوترین خالق این رمزارز این‌روزها تبدیل به عضو جدید باشگاه ثروتمندان جهان شود.
به گزارش همشهری، اتریوم با پشت سرگذاشتن 3400دلار توانسته یک رکورد جدید دیگر را در تاریخ خود به ثبت برساند. وب‌سایت کوین‌دسک درخصوص رکوردشکنی‌های پی‌درپی اتریوم و وضعیت آن نوشت که حالا با محبوب‌ترین پروژه‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) که در بلاکچین اتریوم ساخته شده‌اند، سرمایه کل بازار برای DeFi، اخیرا به بالای 100میلیارد دلار رسیده است. در عین حال داده‌های کوین‌متریکس نیز نشان می‌دهد که تعداد آدرس‌های فعال به‌تازگی به بالاترین رقم خود یعنی 771هزار رسیده و از رکورد قبلی‌اش (739هزار) که در‌ ماه نوامبر گذشته به ثبت رسیده بود، جلو زده است. همچنین تعداد معامله‌های روزانه در بلاکچین اتریوم نیز با 22درصد افزایش به یک میلیون و 376هزار نفر در سال‌جاری افزایش پیدا کرده است. پنجشنبه گذشته و در پی رشد عجیب و قابل توجه ارزش اتریوم، شرکت تحقیقاتی FundStrat که در بازار رمزارزها فعال است، با انتشار متنی اعلام کرد که قیمت این ارز دیجیتال می‌تواند حتی به 10هزار دلار نیز برسد؛ موضوعی که شاید باعث افزایش تمایل خریداران به این رمزارز شده باشد. ایده به‌وجودآمدن اتریوم به وسیله ویتالیک بوترین برنامه‌نویس 27ساله کانادایی روسی‌الاصل در سال۲۰۱۳ و درحالی‌که او تنها 19سال بیشتر نداشت، ارائه شد. این برنامه‌نویس جوان در مجله بیت‌کوین مطلب می‌نوشت و همواره بر این باور بود که این ارز دیجیتال نقاط ضعفی دارد که باید آنها را برطرف کرد. بوترین در‌ ماه ژانویه۲۰۱۴ به همراه چند توسعه‌دهنده دیگر ایده‌اش را تکمیل و در‌ ماه آگوست، اقدام به جذب سرمایه‌گذار برای ساخت و ارائه ارز دیجیتال اتریوم کرد. سرانجام در‌ماه ژوئیه سال2015 او حدود 72میلیون سکه اتریوم را به بازار ارزهای دیجیتال فرستاد و خب کسی چه می‌دانست که قرار است روزی، بوترین جوان تبدیل به یک میلیاردر شود؛ آن‌هم با درست‌کردن یک ارز دیجیتال!؟

اتریوم؛ فراتر از بیت‌کوین
ارزش اتریوم این روزها در حالی بیشتر می‌شود که وضعیت بیت‌کوین در بازار، قرمز است. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های اتریوم با بیت‌کوین این است که بیت‌کوین با هدف جایگزینی پول و سیستم پرداخت آنلاین بدون واسطه ساخته شد و فقط به‌عنوان یک پول به‌منظور خرید و فروش مورد استفاده قرار می‌گیرد اما اتریوم بیشتر به‌عنوان بستر اجرای قراردادهای هوشمند، راه‌اندازی توکن‌های جدید و برگزاری سرمایه‌گذاری جمعی بر محور رمزارز (عرضه اولیه سکه یا ICO) مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این افزایش قیمت اتریوم در روزهای اخیر باعث شده تا سازنده آن به ثروتی هنگفت دست پیدا کند. آبزرور در این خصوص می‌نویسد بوترین در کیف پول اصلی رمزارز خود حدود 333هزار و 500اتریوم دارد که با افزایش قیمت آن، ارزش این مقدار اتر در کیف پول رمزارز او به چیزی بیش از یک میلیارد و 30هزار دلار رسیده است! امروزه اتریوم فعال‌ترین بلاکچین محسوب می‌شود. هم بیت‌کوین و هم اتریوم در سال‌های 2020و 2021 شاهد موج نجومی بوده‌اند؛ زیرا جهان مالی، ازجمله سرمایه‌گذاران نهادی، ارزهای دیجیتال را به‌عنوان یک دارایی قانونی پذیرفته‌اند. درحال حاضر سرمایه اتریوم، 364میلیون دلار شده است که بیش از سرمایه‌های بانک آمریکایی، دومین بانک بزرگ در ایالات متحده محسوب می‌شود. همچنین گفتنی است که هفته گذشته، بوترین 100اتر به یک صندوق کمک به هندوستان برای مقابله با بیماری کووید-19اختصاص داد.

دوج در اوج
در روزهایی که اتریوم رشد فزاینده‌ای داشته و نگاه‌ها را در بازار ارزهای دیجیتال به‌خود اختصاص داده است، رمزارز دوج - همانی که به‌شدت مورد حمایت ایلان ماسک قرار دارد- هم توانسته رشد بسیار خوبی را ظرف، 3-2روز گذشته داشته باشد که این رشد توأم با رکوردشکنی و رسیدن این ارز دیجیتال به رقمی جدید در تاریخ خود بوده است. این همزمانی صورت گرفت که eToro، پلتفرم کارگزاری چند دارایی با اشاره به تقاضای زیاد مشتری، پشتیبانی از ارزهای دیجیتال را اعلام کرد. در فهرست جدید دوج‌کوین به 20میلیون کاربر جدید در دنیا توسعه یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید