• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 5 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129050
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/o2krN
+
-

زبان و تاریخ و رؤیاهای خطرناک

تازه‌های نشر
زبان و تاریخ و رؤیاهای خطرناک

«سال رؤیاهای خطرناک» و «درباره زبان و تاریخ» 2عنوان کتابی هستند که به‌تازگی از سوی نشر هرمس به‌ترتیب به چاپ‌های دوم و سوم رسیده‌اند.
سال رؤیاهای خطرناک، نوشته اسلاوی ژیژک است که رحمان بوذری و صالح نجفی آن را به فارسی برگردانده‌اند. نویسنده در این کتاب می‌کــــوشد به پیشبرد «نقشه‌برداری شناختی» از منظومه جهان معاصر کمک کند و پس از ارائه توصیفی کوتاه از ویژگی‌های اصلی سرمایه‌داری معاصر، طرحی کلی از خطوط اصلی ایدئولوژی مسلط به‌دست دهد، آن هم با تمرکز بر پدیده‌های ارتجاعی (و مشخصا شورش‌های پوپولیستی) که در واکنش به تخاصم‌های اجتماعی سر برمی‌آورند. نیمه دوم کتاب به 2جنبش رهایی‌بخش بزرگ 2011- بهار عربی و جنبش اشغال وال استریت-می‌پردازد و پس از آن، در خلال بحثی درباره سریال وایر، با این پرسش دشوار درگیر می‌شود که چگونه می‌توان با سیستم مبارزه کرد و به فرایندهای پیشرفته و پیچیده آن دامن نزد.
اسلاوی ژیژک ،فیلسوف، منتقد فرهنگی و روانکاو لکانی، اهل اسلونی است. او سخنران و نویسنده‌ای پرکار است و بیش از همه به بیان نکته‌های نغز و تأمل‌برانگیز درباره سیاست و فرهنگ معاصر شهره است؛ نکته‌هایی که ظاهراً تمامی ندارند. این کتاب در 208صفحه با شمارگان هزار نسخه به بهای 26هزار تومان منتشر شده است.
درباره زبان و تاریخ نوشته والتر بنیامین را هم مراد فرهادپور و امید مهرگان به فارسی برگردانده‌اند. کتاب شامل مقدمه مترجمان درباره برخی مضامین تفکر والتر بنیامین، زبان و تاریخ، مقولات زبانی و تاریخی در تفکر بنیامین، در باب زبان و زبان بشری،رسالت مترجم، قطعه الهیاتی- سیاسی، در باب نظریه شناخت، نظریه پیشرفت و تزهایی درباره مفهوم تاریخ است.
والتر بنیامین غالبا متفکری مرموز با آرایی نبوغ‌آمیز در مورد ادبیات، به‌ویژه جریان‌های حاشیه‌ای و فراموش‌شده ادبی، معرفی شده است. در این کتاب تلاش شده است تا 2مضمون اصلی تفکر بنیامین، یعنی فلسفه زبان و فلسفه تاریخ و حضور این 2مضمون در آثار اولیه و فرجامین او برجسته شود.
درباره زبان و تاریخ در 190صفحه با شمارگان هزارنسخه به بهای 28هزار تومان منتشر شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید