• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 31 فروردین 1400
کد مطلب : 128639
+
-

تلاش «خانه ورزش و صلح» مرکز خدمات اجتماعی شهرداری منطقه ۱۵‌ برای رهایی زندانیان با کمک ورزشکاران

این گره به دست ستاره‌ها باز می‌شود؟

این گره به دست ستاره‌ها باز می‌شود؟

سارا جعفرزاده

ورزش و ورزشکاران جایگاه ویژه‌ای‌ در میان عموم شهروندان دارند.

  به همین دلیل شهرداری منطقه ۱۵ با برافراشتن پرچم ورزش به‌عنوان نماد صلح و دوستی در مباحث اجتماعی و فرهنگی وارد میدان شده و سال ۱۴۰۰ را با یک حرکت فرهنگی در این زمینه آغاز کرده و با ایجاد خانه ورزش و دوستی در مرکز خدمات اجتماعی منطقه گام مثبتی در جهت صلح و دوستی بین هم‌محله‌ای‌ها برداشته است.

شهرداری با ایجاد خانه ورزش می‌خواهد از توان گروه‌های داوطلب و مردم نهاد، سمن‌ها و مراکز اجتماعی دیگر بهره‌گیرد تا مشکلات اجتماعی خانواده‌ها از جمله آزادی زندانیان و مشکلات کودکان‌کار و خانواده‌های کم برخوردار رفع شود. همان‌طور که از اسم این خانه پیداست، ورزشکاران نامی منطقه در این خانه عضو شده‌اند تا با پیام ورزش به‌عنوان یک سفیر در منطقه حضور داشته باشند و همگان را به صلح و دوستی دعوت کنند.

  • حاضرم کلیه‌ام را برای پول دیه بفروشم

 شهرداری با افتتاح خانه ورزش و صلح از گروه‌های داوطلب و مردم‌نهاد و حتی خیّران برای رفع مشکلات اجتماعی خانواده‌های زندانیان کمک گرفته است. «ماشاا... نصرت وند» یکی از پدرانی است که در مقابل مرکز خدمت اجتماعی در گوشه‌ای ایستاده است تا خبر خوشی به او در خصوص تأمین دیه بدهند.

او درباره این طرح می‌گوید: «واقعاً شهرداری منطقه کار بسیار خوبی برای رفع بخشی از مشکلات خانواده زندانیان انجام داده است. پسرم در یک تصادف غیرعمد باعث فوت شخصی شده است و حالا باید دیه آن شخص را به خانواده‌اش پرداخت کنیم تا رضایت بدهند و فرزندم از زندان آزاد شود اما شما بگویید من بازنشسته چگونه می‌توانم دیه را تأمین کنم. در نهایت به فکر فروش کلیه خود بودم که اطرافیان من را منصرف کردند. حدود چند ماه پیش به این مرکز برای برای تأمین دیه مراجعه کرده بودم و اخیراً مطلع شدم که یک خیریه مردمی بخشی از مبلغ دیه را می‌خواهد تأمین کند. خوشحالم شهرداری با ارتباطاتی که دارد قدمی برایمان برمی‌دارد.»

  • پسرم ۲ سال دیگر اعدام می‌شود

قصه خانواده‌های زندانیان در اغلب موارد قابل تأمل است. یک نفر در زندان است و چند زندگی به خاطر اشتباه یک نفر به دردسر افتاده است. «مریم حجت» مادر پسر ۱۷ ساله‌ای است که فرزندش اکنون در ندامتگاه نوجوانان به دلیل یک شوخی که منجر به مرگ دوستش در مدرسه شده است، به سر می‌برد.

این هم‌محله‌ای به تازگی از طرح ورزش و صلح مطلع شده و به مرکز خدمات اجتماعی آمده است. او می‌گوید: «شنیدم که ورزشکاران می‌توانند سراغ خانواده شاکی بروند و تخفیفی در مجازات زندانیان بگیرند. تمام امیدم اول به خدا و بعد ورزشکاران است. آخر می‌دانید مردم برای ورزشکاران ارزش قائل هستند و امید دارم شاید خانواده شاکی در صورتی که یکی از ورزشکاران میانجگری کند، تخفیفی در مجازات فرزندم بدهند. خانواده شاکی فقط قصاص می‌خواهند و به هیچ‌وجه به دیه و پول راضی نمی‌شوند. شما بودید چه کار می‌کردید؟ پسرم ۱۶ سالش است و تا ۲ سال دیگر به سن قانونی می‌رسد و زبانم لال اعدام می‌شود.»

  • ۱۰ سال است فرزندم زندان است

به خیابان اعظم نظامی یعنی جایی که خانه ورزش افتتاح شده است می‌رویم. عده‌ای از شهروندان در مقابل مرکز خدمات اجتماعی جمع شده‌اند تا برای آزادی زندانیان خود کمک بگیرند. سراغ یکی از بانوان که نگران و مضطرب به انتظار ایستاده است می‌رویم. «عصمت بهاری» بانوی ۶۰ ساله‌ای است که مدت ۱۰ سال است فرزندش به دلیل یک نزاع غیرعمد در زندان است.

او در این خصوص می‌گوید: «پسر ۱۸ ساله‌ام حدود ۱۰ سال پیش به دلیل حضور در یک درگیری دستگیر شده و به زندان افتاده است اما موضوع اینجاست که در این درگیری یک نفر کشته شده و قاتل در همان لحظه فرار کرده است. پسرم گناهی مرتکب نشده و حالا ۱۰ سال است که تمام روزهای من در دادگاه و زندان می‌گذرد. هر ماه به بهانه‌های مختلف سراغ خانواده مقتول می‌روم تا بی‌گناهی پسرم را اثبات کنم اما آنها توجهی نمی‌کنند. امروز با یکی از چهره‌های ورزشی می‌خواهیم به منزل خانواده شاکی برویم. امید دارم رضایت بدهند تا فرزندم از زندان آزاد شود.»

  • امضای تفاهمنامه با سازمان زندان‌ها
اکبرمختاری/معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۵

شهرداری منطقه ۱۵ تفاهمنامه‌ای با سازمان زندان‌ها در خصوص برنامه‌های مناسبتی ویژه خانواده‌های زندانیان و کودکان‌کار امضا کرده تا بتوانند در مناسبت‌های مختلف با کمک افراد خیر بخشی از مشکلات این خانواده‌ها را رفع کنند. «اکبرمختاری» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۵ در این خصوص می‌گوید: «هدف ما از ایجاد خانه ورزش و صلح، ترغیب چهره‌های ورزشی برای حضور در این مرکز به بهانه رفع مشکلات خانواده‌های کم برخوردار وخانواده زندانیان است.

از ورزشکاران دعوت کرده‌ایم تا با رفت‌وآمد خود در خانه ورزش پیام‌آور صلح و دوستی باشند و بلکه خانواده‌های شاکیان به حرمت ورزش و زحمات چهره‌های ورزشی در مجازات زندانیان تخفیف قائل شوند.» مختاری می‌افزاید: «در نهادینه کردن فرهنگ صلح و دوستی در منطقه ما نه تنها از ورزشکاران بلکه تمامی گروه‌های داوطلب و مردمی، خیّران و سمن‌ها کمک گرفته‌ایم تا گره از کار خانواده‌ای باز کنیم اما بخش اعظم فعالیت ما مربوط به آزادی زندانیان است که چندین خانواده تحت تأثیر اشتباه یک شخص قرار گرفته‌اند. البته در این طرح ورزشکاران در صورت تمایل کمک‌های مالی را به‌صورت توافقی در اختیار خانواده زندانیان قرار می‌دهند. تاکنون در چندین پرونده از چهره‌های ورزشی و خیّران کمک گرفته‌ایم که خوشبختانه ختم به خیر شده‌اند.»

  • افتتاح نخستین پایگاه ورزش برای صلح 
وحید رضا انارکی محمدی /شهردار منطقه ۱۵

نخستین پایگاه ورزش برای ایجاد صلح همزمان با روز جهانی صلح در منطقه ۱۵ افتتاح شد. «وحید رضا انارکی محمدی» شهردار منطقه ۱۵ در این‌باره می‌گوید: «با ورزش می‌توانیم همه جامعه را فارغ از جنسیت، ‌نژاد و قومیت با تأکید بر ارزش‌های مشترک برای رسیدن به جامعه‌ای بهتر در کنار هم جمع کنیم. اتفاق‌های خوبی در عرصه ورزش می‌افتد که عرصه‌های اجتماعی دیگر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد مانند انجام یک مسابقه خیریه فوتبال برای َآزادی زندانیان یا جمع‌آوری کمک‌های بشر دوستانه برای یاری نیازمندان توسط یک قهرمان ورزشی و این چیزی نیست جز آنکه ورزش در خدمت صلح و توسعه در آید.»

او ادامه داد: «با افتتاح نخستین پایگاه ورزش برای صلح و دوستی در ساختمان مرکز خدمات اجتماعی با مشارکت سمن‌ها و گروه‌های داوطلب مردم‌نهاد به نوعی سفیران ورزشی، صلح را درجهت انتقال پیام اصلی ورزش که همانا دوستی و مهربانی، نشاط و سلامتی و در نهایت صلح است، ساماندهی می‌کنند.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید