• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 23 فروردین 1400
کد مطلب : 127926
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/PNAZl
+
-

تأخیر دوباره در پرواز بالگرد مریخی

فضا
تأخیر دوباره در پرواز بالگرد مریخی

به نظر می رسد برای دیدن پرواز تاریخی  بالگرد در مریخ باید کمی بیشتر صبر  کرد. به گزارش سی‌نت، آژانس فضایی ناسا روز گذشته اعلام کرد، این آژانس تصمیم گرفته است اولین پرواز آزمایشی بالگرد IngenuityMars  را به دلیل هشدار ایمنی در هنگام آزمایش چرخش با سرعت زیاد از روتورهای بالگرد، عقب بیندازد. آزمایشگاه پیشران جت ناسا توضیح داد که این تصمیم بر اساس داده‌هایی است که اواخر جمعه‌شب رسیده است.
ناسا در این بیانیه آورده است: این پرواز که در ابتدا برای یکشنبه11  آوریل برنامه‌ریزی شده بود، اکنون به دلیل بررسی‌های بیشتر زودتر از 14 آوریل انجام نمی شود، اما باید تاکید کنیم که بالگرد، ایمن و سالم است و از طریق تله‌متری در زمین رصد می‌شود. گفته می‌شود در به‌روزرسانی وضعیت بالگرد و طی آزمایش روتور، توالی فرمان کنترل‌کننده آزمون به دلیل انقضای تایمر ناظر زود پایان یافت. این اتفاق زمانی رخ داد که مهندسان Ingenuity قصد داشتند کامپیوتر پرواز را از حالت پیش از پرواز به حالت پرواز انتقال دهند. 
به گفته ناسا، تایمر ناظر بر توالی دستور نظارت می‌کند و با بررسی سیستم هرگونه مشکل احتمالی را هشدار می‌دهد. اگر مشکلی مشاهده شود با متوقف‌کردن کار به سیستم کمک می کند تا ایمن بماند. آژانس فضایی ناسا می‌گوید تیمIngenuity در حال تشخیص این مسئله است و آزمایش روتور را براساس یافته های خود دوباره برنامه‌ریزی می‌کند. ناسا پیش از این گفته بود ممکن است تاریخ پرواز Ingenuity به دلیل تنظیماتی که مهندسان پیش از پرواز انجام می دهند، تغییر کند.
کل پرواز حدود 40 ثانیه طول می‌کشد. اگر تمام بررسی‌های نهایی و شرایط جوی در منطقه پروازی دهانه Jezero مناسب باشد، Ingenuity با سرعت 91سانتی‌متر بر ثانیه از سطح مریخ فاصله می‌گیرد، در هوا می‌چرخد و با دوربین 13مگاپیکسلی خود از فاصله 3متری از سطح مریخ عکس می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید