• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 19 فروردین 1400
کد مطلب : 127662
+
-

رونمایی از 4تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری

سفر فرهنگ به دوردست‌ها

گزارش
سفر فرهنگ به دوردست‌ها

یاور یگانه- روزنامه‌نگار

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دی‌ماه 1344شروع به‌کار کرد، اما مرکز سینمایی آن، چند سال بعد و در سال 1349راه افتاد. یکی از نخستین کسانی که برای کانون پرورش فکری فیلم ساخت، عباس کیارستمی بود. کیارستمی با ساخت «نان و کوچه» برنده جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در سال 1349شد. جز کیارستمی، کارگردانان دیگری همچون بهرام بیضایی، امیر نادری، شاپور قریب و... با کانون شروع به همکاری کردند. کانون پرورش فکری در طول 42سال پس از انقلاب، در هر دهه‌ای چند اثر سینمایی تولید کرده است. جز تولیدات سینمایی، کانون از همان ابتدای آغاز به کارش در عرصه‌های کتاب و تئاتر نیز همواره فعال بوده است. دوشنبه ۱۶ فروردین از 4تماشاخانه سیار جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی شد که می‌توانند با سفر به نقاط دورافتاده و حاشیه‌ای در زمینه‌های سینما، تئاتر و کتابخوانی خدمات ارائه دهند.

عدالت فرهنگی با پیک امید 
رونمایی از این 4تماشاخانه سیار در قالب طرح «پیک امید» کانون است که از سال 1397آغاز شده است. طرح پیک امید به‌دنبال توجه بیشتر به عدالت فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان و ارائه خدمات فرهنگی در مناطقی از کشور است که به چنین خدماتی دسترسی کمتری دارند. تا پیش از شیوع کرونا، برنامه‌های گوناگونی در استان‌های مختلف کشور در قالب این طرح به اجرا درآمد، اما با شیوع کرونا، دست‌اندرکاران این طرح تصمیم گرفتند که متناسب با مقتضیات روز، کار خود را به سمت فضای مجازی ببرند و بکوشند، همچون بسیاری از امور که در دوره کرونا به‌سوی فضای مجازی رو آوردند، از امکانات فضای مجازی برای پیشبرد طرح پیک امید استفاده کنند. حالا در کنار اقدامات مختلفی که کانون پرورش فکری در یک‌سال گذشته در فضای مجازی انجام داده، 4تماشاخانه سیار کانون که قابلیت استفاده به‌عنوان سینما، تئاتر و کتابخانه‌ را دارند، آماده سفر به روستاها و مناطق حاشیه‌ای کشور هستند. فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در مراسم رونمایی از این 4تماشاخانه سیار گفت: «این مکان‌های فرهنگی به تجهیزات ‌روز مجهزند و با سفر به مناطق حاشیه‌ای و دوردست کشور که دسترسی کمتری به امکانات فرهنگی دارند برای کودکان و نوجوانان برنامه‌های مختلفی مانند نمایش فیلم و انیمیشن، اجرای تئاتر و برنامه‌های کتابخوانی و... برگزار می‌کنند.» با رونمایی از این 4تماشاخانه، تعداد تماشاخانه‌های سیار کانون به 6ناوگان ارتقا می‌یابد و به‌گفته مدیرعامل کانون، از این پس با سفر این تماشاخانه‌ها کودکان و نوجوان بیشتری می‌توانند از امکانات فرهنگی کانون بهره‌مند شوند.

جدایی فاضل نظری از کانون
فاضل نظری از سال 1396سکان هدایت کانون را در دست دارد، اما گویا دیگر در سال نو در این سمت باقی نمی‌ماند. به گزارش همشهری به نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، فاضل نظری در حاشیه آیین رونمایی از 4تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زمینه تغییرات مدیریتی در کانون گفت: «باید این سؤال را از اعضای هیأت امنای کانون سؤال کرد، اما بخشی از آن خبر که به من مربوط می‌شود صحت دارد و شایعه نیست و در هفته پایانی سال ۱۳۹۹ از سوی وزارت آموزش و پرورش به ما هم ابلاغ شد و قرار بود ظرف یکی، دو روز در همان هفته پایانی سال این تغییرات انجام شود که متأسفانه هنوز این اتفاق روی نداده و به روزهای آغاز سال جدید موکول شده و تاکنون هم محقق نشده است.» وی افزود: «فرهنگ و هنر و ادبیات برای من به مثابه سرزمین مادری است و خود را سرباز این عرصه می‌دانم و هم‌اکنون به لحاظ اخلاقی، شرعی و قانونی وظیفه خود می‌دانم تا انتخاب مدیرعامل جدید در این مجموعه ایفای نقش کنم تا حاشیه‌ای ایجاد نشود.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :