• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 19 فروردین 1400
کد مطلب : 127656
+
-

افزایش نرخ خرید تضمینی گندم تا دوشنبه هفته آینده

با درخواست تشکل‌های بخش خصوصی و نامه وزیر جهادکشاورزی، مقرر شده تا شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک در نشست دوشنبه هفته آینده خود در مورد قیمت خرید تضمینی گندم بازنگری کند

کشاورزی
افزایش نرخ خرید تضمینی گندم تا دوشنبه هفته آینده

پایین نگه داشتن نرخ خرید تضمینی گندم موجب گلایه و اعتراض کشاورزان و هشدار کارشناسان نسبت به تأثیر این رویکرد بر افت تولید، فروش گندم در بازار آزاد، استفاده از آن برای مصارف دیگر و قاچاق این محصول استراتژیک شده است.
به‌گزارش همشهری، با گذشت چند ‌ماه از تعیین نرخ 4هزار تومانی خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی توسط دولت، کشاورزان این قیمت را جوابگوی افزایش هزینه تمام‌شده تولید این محصول ندانسته و با نامه‌نگاری و ارائه درخواست به سایر دستگاه‌ها و نهادها خواستار بازنگری و افزایش این نرخ به بیش از 5هزار تومان شده‌اند. این درخواست‌ها موجب شده تا کاظم خاوازی، وزیر جهادکشاورزی طی نامه‌ای به اعضای شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک خواستار برگزاری نشست فوری این شورا در روز دوشنبه هفته آینده (23فروردین‌ماه جاری) برای بازنگری و تعیین نرخ جدید خرید تضمینی گندم شود. در این نامه دستور کار جلسه مذکور «بررسی درخواست برخی از اعضای شورا برای اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹» اعلام شده است. این در حالی است که پیش از این برخی اعضای شورای مذکور و تشکل‌های صنفی بخش کشاورزی مانند بنیاد ملی گندمکاران در نامه‌ای خطاب به رئیس بازرسی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به غیرمنطقی بودن و تبعات قیمت مصوب 4هزار تومانی خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی، خواستار بازنگری و افزایش این نرخ شده بودند. شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری را در حالی ۴هزار تومان به ازای هرکیلوگرم تعیین کرده که گندمکاران و تشکل‌های بزرگ بخش کشاورزی با استناد به آنالیز قیمت تمام‌شده تولید این محصول استراتژیک معتقدند؛ با توجه به افزایش قیمت عوامل تولید، حداقل قیمت خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم از کشاورزان باید به ۵هزار تا 5800تومان بنابر نوع و کیفیت این محصول افزایش یابد.

غیبت کشاورزان در تعیین نرخ واقعی خرید تضمینی
رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در گفت‌وگو با همشهری از گلایه و نارضایتی کشاورزان نسبت به نرخ پایین خرید تضمینی گندم خبر داد و گفت: گندم استراتژیک‌ترین محصول کشاورزی است و خرید تضمینی این محصول چه از نظر حجمی یا ریالی بیش از 90درصد مجموع خرید تضمینی محصولات کشاورزی را تشکیل می‌دهد و اکثر کشاورزان در کنار سایر فعالیت‌هایشان گندمکار نیز هستند. عطالله هاشمی، افزود: متأسفانه طی سال‌های گذشته، قیمت‌گذاری خرید تضمینی محصولات کشاورزی در ظاهر توسط وزارت اقتصاد اما در واقع توسط رئیس سازمان برنامه و یکی ،دو وزیر در دولت انجام می‌شد و با توجه به اینکه نرخ‌های تعیین شده برای خرید تضمینی این محصولات کارشناسی نبود، کشاورزان در تعیین این قیمت‌ها دخالتی نداشتند و همواره از آن ناراضی بودند.

قیمت تضمینی پایین و به خطر افتادن امنیت غذایی
رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به پایین بودن نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی به‌خصوص گندم طی سال گذشته گفت: سال گذشته 13میلیون تن گندم در کشور تولید اما تنها 8میلیون تن توسط دولت خرید تضمینی و 5میلیون تومان سهم قاچاق یا نصیب واسطه‌ها و دلال‌ها شد. هاشمی افزود: متأسفانه اینکه به بهانه حمایت از مصرف‌کنندگان آن هم از جیب کشاورزان از اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم خودداری شود، رویکرد اشتباهی است. همچنین برخی برای زمینه‌سازی واردات گندم از اصلاح و واقعی شدن نرخ خرید تضمینی این محصول خودداری می‌کنند و سال گذشته نیز با وجود کفایت تولید داخل، حدود 2 میلیون تن گندم در حالی وارد کشور شد که نیاز بازار 11میلیون تن و با درنظر گرفتن ذخایر استراتژیک 13میلیون‌تن بود. او هزینه تمام‌شده کنونی تولید هر کیلوگرم گندم معمولی را 5هزار و 300تومان و هزینه واردات هر کیلوگرم گندم را بیش از 7هزار تومان دانست و گفت: اگر نرخ خرید تضمینی گندم تا حدود 5500تومان افزایش نیابد، با توجه به قیمت 6500تومانی هر کیلوگرم جو و 4هزار تومانی هر کیلوگرم کاه امکان رقابت گندم تولیدی کشاورزان با سایر محصولات کشاورزی در بازار وجود نخواهد داشت و با زیان کشاورزان و مصرف شدن گندم برای خوراک دام و طیور، میزان تولید گندم کاهش یافته و امنیت غذایی کشور به خطر خواهد افتاد.

مخالفت با نرخ دستوری خرید تضمینی گندم
رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران با بیان اینکه در سال گذشته دولت در حالی نرخ 4هزار تومانی را برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی در سال زراعی جاری تعیین کرد که هزینه تمام‌ شده تولید گندم به‌مراتب بیش از قیمت خرید تضمینی 4هزار تومانی برای هر کیلوگرم گندم با درنظر گرفتن حداقل سود متعارف برای کشاورزان بود. هاشمی، افزود: این امر موجب شد تا کشاورزان و تشکل‌های صنفی تولید‌کننده گندم با اعتراض و نامه‌نگاری‌های مختلف و با استناد به‌تصویب و ابلاغ طرح دو فوریتی مذکور، خواستار بازنگری در نرخ خرید تضمینی 4هزار تومانی گندم و تعیین نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی 1400-1399 شدند. او همچنین افزود: با توجه به اینکه کار خرید تضمینی گندم تولیدی کشاورزان تقریبا شروع شده است، قیمت تمام‌شده کارشناسی هر کیلوگرم گندم را از کشاورزان و کارشناسان دریافت کردیم و امیدواریم با بازنگری در نرخ خرید تضمینی گندم و درنظر گرفتن هزینه‌های تمام ‌شده تولید و سود معقول برای کشاورزان در جلسه مذکور نرخ جدید خرید تضمینی گندم تعیین و ابلاغ شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید